Vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic.

CJS-CJS-003-ZV5-014
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • popíše, jak slaví narozeniny, Vánoce a Velikonoce
  • vyjmenuje dva vybrané státní svátky, významné dny a regionální tradice

Ilustrace

Krátký textový popis:

Práce ve skupinách - žáci: 

  • V kalendáři vyhledávají státní svátky a významné dny. 
  • Třídí je a ke každému svátku či významnému dni připíšou událost. 
  • Zjistí, jakou má státní svátek a významný den souvislost s daným regionem. 
  • Diskutují o tom, kdo se některé oslavy účastnil a jak v daném regionu probíhala. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zjišťuje faktografické informace o státních i ostatních svátcích, významných dnech a slavných výročí v ČR
  • propojí vybraný státní svátek, významný den, tradici s konkrétní historickou událostí
  • vyjádří vlastními slovy význam udržování tradic
  • pozná symboly ČR

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky:

  • V kalendáři vyhledejte Den české státnosti. Který den a měsíc si tento svátek připomínáme? 
  • Vyhledejte, ke které historické osobnosti se svátek váže. 
  • Diskutujte o tom, proč je důležité si významné dny a státní svátky stále připomínat.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vysvětlí důvody oslavy vybraného státního svátku.
  • Porovnává tradice svého regionu s tradicemi jiného regionu.
  • Reflektuje prožitý tematický den ve škole, který byl zaměřen na státní svátky nebo významné dny.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace se vztahuje ke státnímu svátku 17. listopadu (Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva). Identicky lze postupovat u libovolného státního svátku, významného dne, regionálního výročí nebo tradice. Vhodné je realizovat formou skupinové práce.

Žák pracuje s kalendářem, kde vyhledá 17. listopad. Pojmenuje státní svátek a popíše vlastní zkušenost nebo zážitek spojený s oslavami tohoto dne. 

Vyhledá informace v doporučených zdrojích (viz odkaz) a na jejich základě vysvětlí, proč se tento den takto nazývá. Propojí je do souvislosti s událostmi 17. listopadu 1939, s okupací a 2. světovou válkou. Pracuje s časovou osou a událost na ni vyznačí. Poznatky propojí s událostmi roku 1989 a s pádem komunismu. 

Vlastními slovy popíše význam historických událostí a objasní, proč je jejich připomínání pro společnost důležité. 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Skupinová práce: každá skupina si vylosuje jeden státní symbol, který vyhledá v doporučených zdrojích a připraví plakátek s nejdůležitějšími informacemi k zadanému státnímu symbolu.

Společná reflexe: Má každý stát státní symboly? Proč? Kde se s nimi nejčastěji setkáváme? Kde se používají? Měly státní symboly vždy takovou podobu jako v současnosti? Vyhledejte a porovnejte státní symboly některých evropských zemí s ČR.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklady vybraných státních svátků, významných dnů v ČR a významných událostí.