Vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Popíše, jak slaví narozeniny, Vánoce a Velikonoce.
- Vyjmenuje dva vybrané státní svátky, významné dny a regionální tradice.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Práce ve skupinách - žáci:
- V kalendáři vyhledávají státní svátky a významné dny.
- Třídí je a ke každému svátku či významnému dni připíšou událost.
- Zjistí, jakou má státní svátek a významný den souvislost s daným regionem.
- Diskutují o tom, kdo se některé oslavy účastnil a jak v daném regionu probíhala.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Zjišťuje faktografické informace o státních i ostatních svátcích, významných dnech a slavných výročí v ČR.
- Propojí vybraný státní svátek, významný den, tradici s konkrétní historickou událostí.
- Vyjádří vlastními slovy význam udržování tradic.
- Pozná symboly ČR.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky:
- V kalendáři vyhledejte Den české státnosti. Který den a měsíc si tento svátek připomínáme?
- Vyhledejte, ke které historické osobnosti se svátek váže.
- Diskutujte o tom, proč je důležité si významné dny a státní svátky stále připomínat.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci se zaměřují na význam 8. května – Dne vítězství nad nacismem. Prostřednictvím vyprávění, práce s textem, obrázky a diskusí si žáci osvojí základní historické souvislosti spojené s koncem druhé světové války. Cílem je nejen porozumět, proč si tento den připomínáme, ale také se zamyslet nad významem míru v jejich vlastním životě. Žáci si uvědomují, že mír a svoboda nejsou samozřejmostí a že udržitelný rozvoj společnosti závisí na odpovědném chování jednotlivců i skupin. Diskutují o tom, jak historické události ovlivňují současnost a budoucnost, a hledají způsoby, jak mohou přispět k udržitelnému a spravedlivému světu – například podporou mírového soužití, ochranou lidských práv, respektováním kulturní rozmanitosti a aktivní účastí na životě komunity. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence kulturní.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vysvětlí důvody oslavy vybraného státního svátku.
- Porovnává tradice svého regionu s tradicemi jiného regionu.
- Reflektuje prožitý tematický den ve škole, který byl zaměřen na státní svátky nebo významné dny.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrace se vztahuje ke státnímu svátku 17. listopadu (Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva). Identicky lze postupovat u libovolného státního svátku, významného dne, regionálního výročí nebo tradice. Vhodné je realizovat formou skupinové práce.
Žák pracuje s kalendářem, kde vyhledá 17. listopad. Pojmenuje státní svátek a popíše vlastní zkušenost nebo zážitek spojený s oslavami tohoto dne.
Vyhledá informace v doporučených zdrojích (viz odkaz) a na jejich základě vysvětlí, proč se tento den takto nazývá. Propojí je do souvislosti s událostmi 17. listopadu 1939, s okupací a 2. světovou válkou. Pracuje s časovou osou a událost na ni vyznačí. Poznatky propojí s událostmi roku 1989 a s pádem komunismu.
Vlastními slovy popíše význam historických událostí a objasní, proč je jejich připomínání pro společnost důležité.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Skupinová práce: každá skupina si vylosuje jeden státní symbol, který vyhledá v doporučených zdrojích a připraví plakátek s nejdůležitějšími informacemi k zadanému státnímu symbolu.
Společná reflexe: Má každý stát státní symboly? Proč? Kde se s nimi nejčastěji setkáváme? Kde se používají? Měly státní symboly vždy takovou podobu jako v současnosti? Vyhledejte a porovnejte státní symboly některých evropských zemí s ČR.
Ilustrace
Název ilustrace:
1. květen – Svátek práce
Odkaz:
Krátký textový popis:
Tato aktivita směřuje k tomu, aby si žák uvědomil historický i současný význam 1. května jako Svátku práce. Žáci se dozvědí, proč vznikl, s jakými hodnotami a událostmi je spojen a jaký má význam pro dnešní společnost. Žáci diskutují o tom, proč je práce důležitá, jaké profese existují a proč bychom si měli vážit práce lidí kolem nás. Diskutují o různých povoláních, jejich významu a také o tom, jakou práci by jednou chtěli vykonávat. Na závěr si společně vytvoří obrázek a krátký text o povolání, které je nejvíce zajímá. Realizace aktivity podporuje sebepoznání, uvědomění si hodnoty práce a významu různých profesí. Dále rozvíjí schopnost vyjadřovat vlastní názor (ústně i písemně), naslouchat druhým, spolupracovat. Podporuje vytváření pozitivního vztahu k práci a vnímání její role ve společnosti. Žáci pracují s digitálním zařízením, využívají QR kód, čtou elektronický text. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence osobnostní a sociální a čtenářské a pisatelské gramotnosti.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede příklady vybraných státních svátků, významných dnů v ČR a významných událostí.