Vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic.

CJS-CJS-003-ZV5-014

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Popíše, jak slaví narozeniny, Vánoce a Velikonoce.
  • Vyjmenuje dva vybrané státní svátky, významné dny a regionální tradice.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Práce ve skupinách - žáci: 

  • V kalendáři vyhledávají státní svátky a významné dny. 
  • Třídí je a ke každému svátku či významnému dni připíšou událost. 
  • Zjistí, jakou má státní svátek a významný den souvislost s daným regionem. 
  • Diskutují o tom, kdo se některé oslavy účastnil a jak v daném regionu probíhala. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Zjišťuje faktografické informace o státních i ostatních svátcích, významných dnech a slavných výročí v ČR.
  • Propojí vybraný státní svátek, významný den, tradici s konkrétní historickou událostí.
  • Vyjádří vlastními slovy význam udržování tradic.
  • Pozná symboly ČR.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky:

  • V kalendáři vyhledejte Den české státnosti. Který den a měsíc si tento svátek připomínáme? 
  • Vyhledejte, ke které historické osobnosti se svátek váže.  
  • Diskutujte o tom, proč je důležité si významné dny a státní svátky stále připomínat.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se zaměřují na význam 8. května – Dne vítězství nad nacismem. Prostřednictvím vyprávění, práce s textem, obrázky a diskusí si žáci osvojí základní historické souvislosti spojené s koncem druhé světové války. Cílem je nejen porozumět, proč si tento den připomínáme, ale také se zamyslet nad významem míru v jejich vlastním životě. Žáci si uvědomují, že mír a svoboda nejsou samozřejmostí a že udržitelný rozvoj společnosti závisí na odpovědném chování jednotlivců i skupin. Diskutují o tom, jak historické události ovlivňují současnost a budoucnost, a hledají způsoby, jak mohou přispět k udržitelnému a spravedlivému světu – například podporou mírového soužití, ochranou lidských práv, respektováním kulturní rozmanitosti a aktivní účastí na životě komunity. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence kulturní. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vysvětlí důvody oslavy vybraného státního svátku.
  • Porovnává tradice svého regionu s tradicemi jiného regionu.
  • Reflektuje prožitý tematický den ve škole, který byl zaměřen na státní svátky nebo významné dny.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace se vztahuje ke státnímu svátku 17. listopadu (Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva). Identicky lze postupovat u libovolného státního svátku, významného dne, regionálního výročí nebo tradice. Vhodné je realizovat formou skupinové práce.

Žák pracuje s kalendářem, kde vyhledá 17. listopad. Pojmenuje státní svátek a popíše vlastní zkušenost nebo zážitek spojený s oslavami tohoto dne. 

Vyhledá informace v doporučených zdrojích (viz odkaz) a na jejich základě vysvětlí, proč se tento den takto nazývá. Propojí je do souvislosti s událostmi 17. listopadu 1939, s okupací a 2. světovou válkou. Pracuje s časovou osou a událost na ni vyznačí. Poznatky propojí s událostmi roku 1989 a s pádem komunismu. 

Vlastními slovy popíše význam historických událostí a objasní, proč je jejich připomínání pro společnost důležité. 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Skupinová práce: každá skupina si vylosuje jeden státní symbol, který vyhledá v doporučených zdrojích a připraví plakátek s nejdůležitějšími informacemi k zadanému státnímu symbolu.

Společná reflexe: Má každý stát státní symboly? Proč? Kde se s nimi nejčastěji setkáváme? Kde se používají? Měly státní symboly vždy takovou podobu jako v současnosti? Vyhledejte a porovnejte státní symboly některých evropských zemí s ČR.

Ilustrace

Název ilustrace:

1. květen – Svátek práce

Odkaz:

Krátký textový popis:

Tato aktivita směřuje k tomu, aby si žák uvědomil historický i současný význam 1. května jako Svátku práce. Žáci se dozvědí, proč vznikl, s jakými hodnotami a událostmi je spojen a jaký má význam pro dnešní společnost. Žáci diskutují o tom, proč je práce důležitá, jaké profese existují a proč bychom si měli vážit práce lidí kolem nás. Diskutují o různých povoláních, jejich významu a také o tom, jakou práci by jednou chtěli vykonávat. Na závěr si společně vytvoří obrázek a krátký text o povolání, které je nejvíce zajímá. Realizace aktivity podporuje sebepoznání, uvědomění si hodnoty práce a významu různých profesí. Dále rozvíjí schopnost vyjadřovat vlastní názor (ústně i písemně), naslouchat druhým, spolupracovat. Podporuje vytváření pozitivního vztahu k práci a vnímání její role ve společnosti. Žáci pracují s digitálním zařízením, využívají QR kód, čtou elektronický text. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence osobnostní a sociální a čtenářské a pisatelské gramotnosti.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklady vybraných státních svátků, významných dnů v ČR a významných událostí.