Vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- popíše, jak slaví narozeniny, Vánoce a Velikonoce
- vyjmenuje dva vybrané státní svátky, významné dny a regionální tradice
Ilustrace
Krátký textový popis:
Práce ve skupinách - žáci:
- V kalendáři vyhledávají státní svátky a významné dny.
- Třídí je a ke každému svátku či významnému dni připíšou událost.
- Zjistí, jakou má státní svátek a významný den souvislost s daným regionem.
- Diskutují o tom, kdo se některé oslavy účastnil a jak v daném regionu probíhala.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zjišťuje faktografické informace o státních i ostatních svátcích, významných dnech a slavných výročí v ČR
- propojí vybraný státní svátek, významný den, tradici s konkrétní historickou událostí
- vyjádří vlastními slovy význam udržování tradic
- pozná symboly ČR
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky:
- V kalendáři vyhledejte Den české státnosti. Který den a měsíc si tento svátek připomínáme?
- Vyhledejte, ke které historické osobnosti se svátek váže.
- Diskutujte o tom, proč je důležité si významné dny a státní svátky stále připomínat.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vysvětlí důvody oslavy vybraného státního svátku.
- Porovnává tradice svého regionu s tradicemi jiného regionu.
- Reflektuje prožitý tematický den ve škole, který byl zaměřen na státní svátky nebo významné dny.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrace se vztahuje ke státnímu svátku 17. listopadu (Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva). Identicky lze postupovat u libovolného státního svátku, významného dne, regionálního výročí nebo tradice. Vhodné je realizovat formou skupinové práce.
Žák pracuje s kalendářem, kde vyhledá 17. listopad. Pojmenuje státní svátek a popíše vlastní zkušenost nebo zážitek spojený s oslavami tohoto dne.
Vyhledá informace v doporučených zdrojích (viz odkaz) a na jejich základě vysvětlí, proč se tento den takto nazývá. Propojí je do souvislosti s událostmi 17. listopadu 1939, s okupací a 2. světovou válkou. Pracuje s časovou osou a událost na ni vyznačí. Poznatky propojí s událostmi roku 1989 a s pádem komunismu.
Vlastními slovy popíše význam historických událostí a objasní, proč je jejich připomínání pro společnost důležité.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Skupinová práce: každá skupina si vylosuje jeden státní symbol, který vyhledá v doporučených zdrojích a připraví plakátek s nejdůležitějšími informacemi k zadanému státnímu symbolu.
Společná reflexe: Má každý stát státní symboly? Proč? Kde se s nimi nejčastěji setkáváme? Kde se používají? Měly státní symboly vždy takovou podobu jako v současnosti? Vyhledejte a porovnejte státní symboly některých evropských zemí s ČR.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede příklady vybraných státních svátků, významných dnů v ČR a významných událostí.