Zkoumá a reflektuje rozmanitost a propojenost světa.

PTS-000-000-ZV5-001
divider

Komentář:

Znalostního základu výsledku učení žák dosahuje v oboru Člověk a jeho svět.

Rozmanitost a propojenost světa je realita, ve které dnešní děti žijí a kterou je žádoucí využít tak, aby se pro jejich budoucí život stala příležitostí. Proto je důležité, aby ji od útlého věku vnímali pozitivně a na základě svých každodenních prožitků reflektovali své představy o druhých a o světě.  

Dosažení očekávaného výsledku učení je důležité pro to, aby žák vnímal, zažíval a reflektoval rozmanitost světa a byl připravený na respektující život v něm. Je důležité, aby žák pozoroval rozmanitost mezi lidmi a kulturami, objevoval, jak je svět propojený, a reflektoval, co přináší rozmanitost a propojenost světa jemu samotnému, jeho třídě a okolí a jakou příležitostí může být pro společnost. Rozmanitost zažívá v první řadě tím, že má příležitost sdílet vzájemně se spolužáky vlastní příběhy a zážitky. Zaměřuje se na to, co má s ostatními společné, a poznává jedinečnost svoji i ostatních. Žák je posilován ve vnímání vlastní hodnoty i hodnoty druhých. Je vystavován situacím, v nichž může rozmanitost zažívat, a to s ohledem na různé aspekty – například věk, pohlaví, barvu pleti, mateřský jazyk, národnost, zdraví, formu rodiny, způsob bydlení, socioekonomický status.

Žák zároveň vnímá současný svět jako propojený celek. Při objevování propojenosti světa vychází z toho, co ho obklopuje, co používá, zná, zažívá či sleduje. Zkoumá souvislosti mezi tím, co se děje v jeho okolí a co se děje ve světě (mezi lokální a globální úrovní). Porozumění propojenosti a vzájemné závislosti je předpokladem pro orientaci v neustále se měnícím a stále více složitějším světě. To pomůže žákům k rozpoznávání vhodných řešení různých situací, k vnímání své role ve světě a přijímání takových rozhodnutí, která je mohou podpořit v úspěšném a spokojeném životě a která mohou přispět k pozitivním změnám.

Hodnoty:

  • Sdílené poznání
  • Důstojný život

Očekávané výsledky učení