Čte a píše texty odborné i prožitkové pro porozumění oboru lidského poznání nebo sobě.

ZGC-BPO-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Vzdělávácí strategie učitele vyplývají z charakteristik složek, z komponentů a z popisu projevů žáka.

Učitel každého vyučovacího předmětu bude postupovat tak, aby bylo každému žákovi podle jeho vzdělávacích potřeb umožněno, aby uvedené činnosti ve výuce realizoval(a) soustavně a systematicky. 

Aby se tomu tak dělo, vyžaduje vzájemnou koordinaci mezi učiteli dané školy. 

Současně je nezbytné, aby učitelé konkrétní školy ve vzájemné koordinaci uvedené činnosti žáků spolu s nimi vyhodnocovali a podle tohoto vyhodnocení promýšleli jejich další učení a rozvoj.

 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení

  • Vyhledává přímo i nepřímo vyjádřené informace v textu nebo v jiném informačním zdroji (včetně online zdrojů) podle účelu čtení.
  • Porovnává a propojuje informace ze dvou textů nebo z textu a obrázku atp.
  • Posuzuje, jak přínosné pro jeho účel čtení je použít více zdrojů (textů, obrázků atd.).

Komponenta: psaní jako nástroj pro porozumění věcné problematice i sobě samému

  • Píše si svá vysvětlení k oborové problematice.
  • Používá přesnější nebo výstižnější pojmenování.
  • Využívá psaní pro porozumění sobě samému.

Komponenta: rozpoznání důležitých informací a myšlenek textu při čtení i psaní textů

  • Formuluje bez zásadního zkreslení některé důležité myšlenky jednoduchého textu a podpoří je důkazy v textu.
  • Při psaní zvýrazňuje důležitost informace nejen u jednotlivého slova, údaje nebo motivu, ale i tím, kam informaci umístí (např. mění slovosled, odděluje odstavce, přidává vysvětlivky, název).
  • Přehledně podává děj, pojmenuje osoby nebo postavy podle charakteru nebo role, pojmenuje prostředí a uvede některé detaily. 

Komponenta: propojování četby s vlastními znalostmi a zkušenostmi a interpretace

  • Vyjádří, jak informace, myšlenky, názory i postoje z četby oborových i prožitkových textů souvisejí s jeho vlastními znalostmi, zkušenostmi a názory.
  • Vyvozuje informace či závěry a dokládá je textem.

Komponenta: psaní pro vyhodnocování vlastních poznatků a zkušeností v oborech i pro sebeuvědomění

  • Píše o tom, co se naučil a co pro něj znamenají nové poznatky vzhledem k vlastním znalostem a zkušenostem (např. které nové informace nebo prožitky získal, jakou má radost z nového porozumění nebo jaký nový postup si osvojil).
  • Při psaní uvažuje sám o sobě, ujasňuje si například to, jaký by chtěl být, čím se stát, co umět.

Komponenta: práce s grafickým znázorněním a vizuálním zobrazením

  • Najde potřebnou informaci v běžně používaném schématu (např. v nákresu, tabulce, grafu).
  • Pozná, ke které části textu patří připojené schéma.
  • Rozpozná, které údaje ze schématu jsou pro něj hlavní a které vedlejší.
  • Rozpozná a využívá u schématu legendu, vysvětlivky nebo poznámky.
  • Při psaní se rozhoduje o tom, které informace je dobré podat slovně a které doprovodit pomocí nákresu, tabulky, obrázku aj.).
  • Vytváří přehledná, srozumitelná schematická vyjádření toho, co má na mysli nebo o čem se dozvídá.

Komponenta: odlišení faktů, domněnek a názorů

  • Posuzuje v běžných případech, co v textu je spíše názor nebo domněnka, případně omyl či lež, a co je možné považovat za fakta.
  • Zdůvodňuje, proč něco pokládat za faktický údaj (opírá se o zdroje, důkladné vysvětlení, obecnou znalost).
  • Shodu mezi předloženým názorem a jeho vlastním názorem nepovažuje za prokázání faktu.
  • Při psaní zvažuje u svých tvrzení, zda jde o domněnku či názor (např. slovy „nejsem si jistý, zda; možná, že; domnívám se; řekl bych; mám to z wikipedie“), nebo zda to předkládá jako fakt, který může také ověřit (např. „tohle bylo dokázáno; tohle bylo v encyklopedii“).

Očekávané výsledky učení