Čte a píše texty odborné i prožitkové pro porozumění oboru lidského poznání nebo sobě.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Vzdělávácí strategie učitele vyplývají z charakteristik složek, z komponentů a z popisu projevů žáka.
Učitel každého vyučovacího předmětu bude postupovat tak, aby bylo každému žákovi podle jeho vzdělávacích potřeb umožněno, aby uvedené činnosti ve výuce realizoval(a) soustavně a systematicky.
Aby se tomu tak dělo, vyžaduje vzájemnou koordinaci mezi učiteli dané školy.
Současně je nezbytné, aby učitelé konkrétní školy ve vzájemné koordinaci uvedené činnosti žáků spolu s nimi vyhodnocovali a podle tohoto vyhodnocení promýšleli jejich další učení a rozvoj.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení
- Vyhledává přímo i nepřímo vyjádřené informace v textu nebo v jiném informačním zdroji (včetně online zdrojů) podle účelu čtení.
- Porovnává a propojuje informace ze dvou textů nebo z textu a obrázku atp.
- Posuzuje, jak přínosné pro jeho účel čtení je použít více zdrojů (textů, obrázků atd.).
Komponenta: psaní jako nástroj pro porozumění věcné problematice i sobě samému
- Píše si svá vysvětlení k oborové problematice.
- Používá přesnější nebo výstižnější pojmenování.
- Využívá psaní pro porozumění sobě samému.
Komponenta: rozpoznání důležitých informací a myšlenek textu při čtení i psaní textů
- Formuluje bez zásadního zkreslení některé důležité myšlenky jednoduchého textu a podpoří je důkazy v textu.
- Při psaní zvýrazňuje důležitost informace nejen u jednotlivého slova, údaje nebo motivu, ale i tím, kam informaci umístí (např. mění slovosled, odděluje odstavce, přidává vysvětlivky, název).
- Přehledně podává děj, pojmenuje osoby nebo postavy podle charakteru nebo role, pojmenuje prostředí a uvede některé detaily.
Komponenta: propojování četby s vlastními znalostmi a zkušenostmi a interpretace
- Vyjádří, jak informace, myšlenky, názory i postoje z četby oborových i prožitkových textů souvisejí s jeho vlastními znalostmi, zkušenostmi a názory.
- Vyvozuje informace či závěry a dokládá je textem.
Komponenta: psaní pro vyhodnocování vlastních poznatků a zkušeností v oborech i pro sebeuvědomění
- Píše o tom, co se naučil a co pro něj znamenají nové poznatky vzhledem k vlastním znalostem a zkušenostem (např. které nové informace nebo prožitky získal, jakou má radost z nového porozumění nebo jaký nový postup si osvojil).
- Při psaní uvažuje sám o sobě, ujasňuje si například to, jaký by chtěl být, čím se stát, co umět.
Komponenta: práce s grafickým znázorněním a vizuálním zobrazením
- Najde potřebnou informaci v běžně používaném schématu (např. v nákresu, tabulce, grafu).
- Pozná, ke které části textu patří připojené schéma.
- Rozpozná, které údaje ze schématu jsou pro něj hlavní a které vedlejší.
- Rozpozná a využívá u schématu legendu, vysvětlivky nebo poznámky.
- Při psaní se rozhoduje o tom, které informace je dobré podat slovně a které doprovodit pomocí nákresu, tabulky, obrázku aj.).
- Vytváří přehledná, srozumitelná schematická vyjádření toho, co má na mysli nebo o čem se dozvídá.
Komponenta: odlišení faktů, domněnek a názorů
- Posuzuje v běžných případech, co v textu je spíše názor nebo domněnka, případně omyl či lež, a co je možné považovat za fakta.
- Zdůvodňuje, proč něco pokládat za faktický údaj (opírá se o zdroje, důkladné vysvětlení, obecnou znalost).
- Shodu mezi předloženým názorem a jeho vlastním názorem nepovažuje za prokázání faktu.
- Při psaní zvažuje u svých tvrzení, zda jde o domněnku či názor (např. slovy „nejsem si jistý, zda; možná, že; domnívám se; řekl bych; mám to z wikipedie“), nebo zda to předkládá jako fakt, který může také ověřit (např. „tohle bylo dokázáno; tohle bylo v encyklopedii“).