Uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat.
Komentář:
Data jsou součástí našeho každodenního života. Záznamy o počasí, školní hodnocení, ceník, kalendář – všechno jsou to příklady dat, která žák začíná chápat a se kterými pracuje. Pomocí dat může lépe pochopit svět okolo sebe.
Žák uvádí příklady dat ze svého okolí – poznává jejich druh (např. číslo, text, obrázek, zvuk, video) a výslovně a přesně pojmenovává, o čem vypovídají (teplota vzduchu ve stínu, název místa v místním jazyce, symbol ručního praní). Při sběru dat tak může hodnotit jejich užitečnost pro řešení dané otázky. Data interpretuje a analyzuje, porovná různé možnosti, vyhodnotí výsledky, objasní je či podpoří argumenty. Vyvodí a zformuluje závěry, včetně rozlišení, jestli si je výsledkem jistý. Může jít o jednoduché úlohy, jako například interpretace dat v tabulce s údaji o počasí, kde odpovídá na otázky jako „Který den byl nejteplejší?“ nebo „Na které dny naplánovat výlet, koupaliště a hernu?“.
Formulování odpovědí a závěrů podložených daty žáka učí správně vyjadřovat myšlenky a argumenty, rozvíjí jeho komunikační dovednosti a schopnost řešit problémy. Především ale žáka vede k racionálnímu rozhodování.
Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:
- vybíral, pojmenovával a zapisoval data kolem sebe,
- vyvozoval z dat (obrázky, slova, čísla) odpovědi na otázky, které si klade při řešení problémů,
- rozhodoval se na základě shromážděných dat,
- zdůvodňoval svá rozhodnutí.