rozpozná manipulaci v komunikaci a dokáže reagovat přiměřeně svému věku
JJK-CJL-001-ZV5-006
Komentář
Manipulace je jednou z praktik komunikace, kdy se mluvčí snaží ovlivnit úsudek a jednání adresáta. Žáci se učí na základě konkrétních příkladů odhalovat techniky verbální i neverbální manipulace. Sledují záměr autora, tedy s jakým cílem a na koho je vybraný příklad komunikační situce zaměřený. V modelových situacích se učí na manipulativní jednání reagovat.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- uvědomuje si a formuluje souvislosti mezi čteným textem nebo audiovizuálním sdělením a vlastními životními i čtenářskými zkušenostmi
- kriticky posoudí myšlenky obsažené v textu nebo v jiném sdělení
- zhodnotí informace, které se dozvěděl, a dává je do souvislosti s těmi, které již zná
- ptá se na konkrétní informace a jejich zdroje
- rozpozná situace, kde se může s manipulací setkat: běžná komunikace, mediální komunikace, marketing, reklama
Očekávané výsledky učení
Následující