rozpozná manipulaci v komunikaci a dokáže reagovat přiměřeně svému věku

JJK-CJL-001-ZV5-006
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • porovná ceny produktů a kriticky posoudí informace 
  • srovná informace z letáku s reálnou situací 
  • vytvoří plakát, mediální reklamu, která má zákazníky přivést k nákupu jeho jablek – stanovení kritérií (barevnost, poutavý slogan) 
  • dohledá chybějící informace 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci mají za úkol vybrat 2 letáky, na kterých jsou stejné produkty - jablka. 

Pokud letáky nemají své vlastní, mohou použít materiál viz odkaz. 

Úvodní diskuse: 

Našli jste někdy ve vašich schránkách leták? Co má za cíl? Proč lidé lepí na schránky: Nevhazovat letáky? 

Práce ve skupinách: 

Zjisti, který obchod nabízí jablka levnější. Kolik Kč ušetříte při nákupu 1 kg jablek v levnějším obchodě? 

Jak daleko od školy se nachází obchod, který levnější jablka nabízí? Najděte autobusový nebo vlakový spoj? Kolik vás bude cesta stát? Kolik času strávíte na cestě?  

Zjisti, kolik Kč stojí jablka v nejbližším obchodě, nafoť. 

Diskuse: 

Byla jablka taková, jak nabízeli v reklamě?  

Co bys udělal(a), když reklamní leták neodpovídá skutečnosti? 

Kteý slogan tě z reklamy ovlivňuje nejvíce a proč?  

 

Práce ve skupinách: 

Představte si, že jste pěstitelé jablek. Vytvořte plakát, který nás má přivést k nákupu Vašich jablek. Co by měl plakát obsahovat? – stanovení kritérií (barevnost, slogan) 

Možné rozšíření:

Vytvořte mediální reklamu – natočte krátké video podle kritérií (délka maximálně 30 s, zřetelná výslovnost) 

Vytvořte rozhlasovou reklamu, namluvte na diktafon v mobilním telefonu (jednoduché, zřetelná výslovnost) 

 

Reflexe v komunitním kruhu: 

Která reklama vás nejvíce zaujala a proč? 

Kam byste takovou reklamu umístili? Kde se o ní dozví nejvíce lidí? 

Výhody a nevýhody nákupů z reklam 

Na co si musíme dávat pozor? Kdy se může stát, že nás reklama klame? 

Jak je možné, že cena pomerančů je nižší než cena jablek?