Na konkrétních příkladech kriticky vyhodnocuje obsah a záměr mediálních sdělení.
Komentář:
Znalostního základu výsledku učení žák dosahuje v oboru Člověk a jeho svět a Český jazyk a literatura.
Dosažení očekávaného výsledku učení umožňuje žákovi, aby pochopil, že pro současný svět je příznačná obrovská nabídka nejrůznějších informací, které pak v důsledku spoluovlivňují, s jakým viděním světa se jedinec ztotožní. Význam, věrohodnost a hodnota těchto informací závisí do značné míry na tom, jaký je jejich původ. Cílem OVU je posílit vnímavost vůči původu informací a prohloubit sebereflexi procesů, které za výběrem konkrétního zdroje informací stály. Proto je důležité, aby se žák naučil reflektovat vlastní užívání médií (například pomocí tzv. mediálního deníku) a dokázal vyhodnotit, která média používá nejvíce/nejméně a proč, se kterými typy aktivit má jednotlivá média spojená (škola, komunikace s ostatními, zábava aj.), bez kterého média si svůj život nedokáže představit a proč, ze kterých médií přebírá informace a proč. Určí jednotlivé typy sdělení (zejména rozezná reklamu a fikci od zpráv a komentářů) a vyhodnotí emocionální náboj konkrétního sdělení. Určí, které informace a odkud nejčastěji přijímá, a zvažuje, proč tomu tak je. V nabídnutém jednoduchém textu dokáže identifikovat fakta, určí jejich původ/zdroj a odliší je od vyjádření názorů či postojů. To vše je základním předpokladem pro bezpečný život s médii. Důležité je to, aby se žák naučil vyhodnocovat spolehlivost zdroje, spravovat a kultivovat vlastní digitální identitu a uvědomil si neodvolatelnost činů v online světě.
Hodnoty:
- Sdílené poznání
- Důstojný život