Rozezná postoje, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních a navrhne možné způsoby, jak lze předcházet rizikům jejich mediálního šíření.
Komentář:
Znalostního základu výsledku učení žák dosahuje v oborech Dějepis, Výchova k občanství, Český jazyk a literatura.
Dosažením očekávaného výsledku učení žák získává dovednosti nutné ke kritickému vyhodnocování soudů, které se do konkrétních mediálních sdělení promítají.
Média nabízejí témata k přemýšlení a zaujímání postoje spolu s perspektivou, kterou je na tato témata možné nahlížet, tedy vkládají do konkrétního kontextu, resp. konkrétních souvislostí: přesvědčují a získávají argumenty, vyvoláváním emocí, manipulací. Ve sděleních, která média nabízejí, je možné nacházet nejrůznější přiznané i nepřiznané soudy o lidech, skupinách lidí, době, společnosti, historii, hodnotách atd. Tyto soudy je možné kritickým přístupem odhadovat ze způsobu zasazení sdělení do kontextu, resp. souvislostí, z volby výrazových prostředků, výběru faktů a informací, z prezentace postojů. Očekávaný výsledek učení vede žáka k rozpoznávání užitých kontextů, resp. vnímavosti ke konkrétním souvislostem jako jednomu ze základních předpokladů kritického přístupu k mediálnímu působení.
Hodnoty:
- Sdílené poznání
- Důstojný život