Rozezná postoje, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních a navrhne možné způsoby, jak lze předcházet rizikům jejich mediálního šíření.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- roztřídí si informace podle toho, odkud je nejčastěji získává, a sdělí, proč některému zdroji dává přednost
- odliší (např. v textu, mluveném projevu) kdy se jedná o vyjádření faktu a kdy jde o názor (postoj)
- rozpozná, zda sdělení obsahuje slova a obrazy vyvolávající emoce
- vyhodnotí uživatelské návyky v konzumaci médií u sebe i u svých vrstevníků
- sdělí, proč jsou pro něj některé mediální produkty (např. na Facebooku, Instagramu, Whatsappu, Youtube aj.), jako jsou videa, počítačové hry, hudební klipy přitažlivé
- najde mediální obsahy s přímými či nepřímými výzvami k rizikovému jednání (např. k šikaně)
- najde a pojmenuje projevy kyberšikany
Ilustrace
Krátký textový popis:
Já a účinná komunikace
Aktivita se zaměřuje na to, že žák zpracuje zadané (případně vlastní) téma s využitím výrazových prostředků typických pro internetová média (psaný text, grafika, obrázky, video, interaktivní prvky, odkazy). Sdělí, kterému publiku je vytvořené sdělení určeno, a zdůvodní užití výrazových prostředků, které jsou nejvhodnější pro zamýšlené cílové publikum a pro vlastní komunikační záměr. V diskusi nad výstupy si žáci rozvíjejí vnímavost vůči volbě výrazových prostředků a hledají etické hranice manipulace.
Zadání pro žáka:
Předpokladem této aktivity je domácí příprava: žák zpracuje zadané (případně vlastní) téma s využitím výrazových prostředků typických pro internetová média (psaný text, grafika, obrázky, video, interaktivní prvky, odkazy). Výsledek zadání přichází žák prezentovat a vede o výstupu svém i ostatních diskusi ve skupině i ve třídě.
Způsob ověření
Prezentace výstupu. Aktivní účast v diskusi.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- na konkrétních příkladech se učí poznávat kontext, do něhož je konkrétní mediální sdělení vsazeno
- rozeznává v mediálních sděleních stereotypy a na příkladech uvede jejich zjednodušující a paušalizující vztah ke skutečnosti)
- na konkrétních příkladech rozpoznává prostředky mediální skandalizace
- porovnává souvislosti mezi stereotypy v reklamních sděleních a životním stylem svým, svých vrstevníků
- rozpoznává manipulativní sílu obrazů v reklamních sděleních
- hledá možné postoje, které za volbou témat a kontextů stojí
- zdůvodňuje, proč jsou svobodná média důležitá pro fungování demokratické společnosti
Ilustrace
Krátký textový popis:
Influenceři, stereotypy a reklama
Aktivita se zaměřuje na reflektované (sebekritické) užívání médií, zejména na vnímavost vůči podobnostmi mezi reklamními sděleními, které žáci vyhledávají, a jejich životním stylem, přáními a představou o prestižních předmětech, službách, značkách apod. Žáci aktivně vyhledávají reklamní sdělení a influencerské výstupy propagující významné nadnárodní firmy a hledají podobnosti mezi propagovanými předměty či službami a jejich žákovskými představami o životním stylu. Podle místních možností mohou tato reklamní sdělení srovnávat i se sděleními propagujícími regionální výrobce a poskytovatele služeb.
Zadání pro žáka:
Žáci ve skupinách do tabulky formulují, (a) jaké používají zdroje pro získávání informací, a (b) kdo/co je podle jejich představ nejvíc ovlivňuje při formování názorů a postojů. Ve skupinové diskusi pak tyto tabulky porovnávají uvnitř skupiny i mezi skupinami. Snaží se identifikovat, jak se mediálně uživatelské zvyky promítají do životního stylu spolužáků, a dohadují se, co v reklamních, informačních či influencerských sděleních mohlo životní styl spolužáků ovlivnit.
Způsob ověření
Podíl na vypracování tabulek. Zapojení do diskuse.
Zdroje k využití:
https://www.jsns.cz/lekce/1762327-jak-funguji-cilene-reklamy-na-internetu
https://www.jsns.cz/lekce/1198060-o-mediich-zkresleni-a-predsudky
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozezná postoje, stereotypy obsažené v různých mediálních sděleních.
- Uvede příklady postojů, stereotypů a předsudků, se kterými se setkal u lidí ve svém okolí, a porovná je s postoji, stereotypy a předsudky, se kterými se setkal v různých mediálních sděleních.
- Navrhne způsoby, jak předcházet rizikům působení masových a síťových médií v různých situacích.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Vliv médií na vnímání sociálních rolí muže a ženy v současnosti
Aktivita se zaměřuje na posilování kritické vnímavosti vůči stereotypním prezentováním sociálních rolí muže a ženy v textové i obrazové složce mediálních sděleních. Na příkladu filmů, reklam či influencerských ad. výstupů žáci sledují opakující se soudy o rolích mužů a žen a diskutují o jejich projevech v každodenních situacích (nakupování, vztahy ve třídě apod.). Na základě svých zjištění žáci ve skupinkách formulují možná pravidla nestereotypního přístupu k sociálním rolím ve třídě. Důležitým prvkem této aktivity je role učitele a jeho empatie jako průvodce žáků při jejich orientaci v tématu a při podpoře a rozvoji jejich schopnosti vnímat stereotypy v mediálním sdělení. Za pomoci učitele by žáci měli být postupně schopni vysvětlit i společenský a historický kontext sledovaného stereotypu.
Zadání pro žáka (příklady)
Alternativa 1
Žáci obdrží dvě reklamy, ve kterých je vyobrazena žena, a dvě reklamy, ve kterých je vyobrazen muž. K tomu zároveň žáci dostanou pracovní list s otázkami, vztahujícími se k obsahu a formě reklam. Otázky budou zaměřeny na hledání možných stereotypů ve vnímání obrazu muže a ženy v reklamě. Žáci poté pracují ve skupinách. Otázky v pracovním listu např.: Liší se produkty, na které je reklama, v níž vystupuje žena/muž? V jakých sociálních rolích (rodič, zaměstnanec, sportovec atd.) vystupují v reklamě ženské a mužské postavy?
Alternativa 2
Žáci zhlédnou vybrané ukázky například z filmu Ecce homo Homolka nebo Černý Petr (výběr filmu záleží na učiteli), poté může následovat reflexe ukázek z filmu frontální formou na základě otázek učitele. Reflexe ukázek z filmu může probíhat i pomocí pracovního listu pro každého žáka, i skupinovou prací. Příklady ukázek v pracovním listu: zamyslete se nad tím, jaké sociální role hrají jednotliví členové této rodiny a jaké jsou jejich vzájemné vztahy (kdo v nadřízené a kdo v podřízené roli)? Jak by podle vás měly vzájemné vztahy vypadat a proč? Myslíte si, že role muže a ženy, které jsou ukázány ve filmu, jsou typické i v současnosti? Změnili byste něco na těchto vzájemných vztazích a rolích?
Alternativa 3
Žáci obdrží čtyři audiovizuální zpravodajské příspěvky, ve kterých je jako účastník události (např. oběť trestného činu) zachycen senior/seniorka. K tomu zároveň žáci dostanou pracovní list s otázkami, vztahujícími se k obsahu a formě zpráv. Otázky budou zaměřeny na hledání možných stereotypů ve vnímání obrazu seniorů ve zpravodajství. Žáci poté pracují ve skupinách. Otázky v pracovním listu např.: Mají postavy seniorů/seniorek něco společného bez ohledu na povahu události? V jakých sociálních rolích (rodič, zaměstnanec, sportovec atd.) ve zprávách postavy seniorů/seniorek vystupují?
Učitel po zhlédnutí reklam, zpráv nebo ukázek z filmu zadává otázky, případně nechá vyplnit pracovní list, poté komentuje a hodnotí jednotlivé odpovědi. Jelikož se jedná o výchovnou hodinu zaměřenou na postoje a hodnoty, je zde důležitá role učitele a jeho hodnocení a komentování názorů ze strany žáků.
Způsob ověřování
Učitel po zhlédnutí reklam nebo ukázek z filmu či zpravodajských příspěvků zadává otázky, případně nechá vyplnit pracovní list, poté komentuje a hodnotí jednotlivé odpovědi. Jelikož se jedná o výchovnou hodinu zaměřenou na postoje a hodnoty, je zde důležitá role učitele a jeho hodnocení a komentování názorů ze strany žáků.
Zdroje/Materiály k využití
https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/284/o-stereotypech-v-mediich-aneb-svet-ktery-vidi-
https://www.jsns.cz/lekce/1762327-jak-funguji-cilene-reklamy-na-internetu
https://www.jsns.cz/lekce/1198060-o-mediich-zkresleni-a-predsudky
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Na konkrétních příkladech rozezná základní hodnoty a předsudky v mediálních sděleních a navrhne, jak předcházet rizikům působení médií.