Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem.

KOS-EMP-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • uvědomuji si, že jsem pro žáky aktivním vzorem etického chování a empatie 
  • ve výuce v rámci různých témat věnuji pozornost otázkám etiky a mezilidských vztahů a provázím žáky diskusí o situacích, které vyžadují empatii a respekt 
  • vědomě pracuji s vlastními předsudky 
  • představím žákům příběhy, které zdůrazňují důležitost respektu k odlišnostem 
  • mapuji se žáky, co se podle nich skrývá pod pojmem respekt 
  • při reflexi aktivit se zaměřuji na tematiku empatie a respektu k různým přístupům a názorům 
  • diskutuji se žáky o různých tradicích, zvyklostech, kulturních specifikách podle oborových témat  
  • navozuji praktické situace, ve kterých se žáci mohou naučit empatii a hledání kompromisů (např. domluvy na třídních výjezdech, pravidlech, dělení práce ve skupině) 
  • podporuji vzájemnou pomoc mezi žáky (ve výuce, ale i při překonávání osobních výzev) 
  • oceňuji žáky za ohleduplné chování a projevy empatie 
  • do výuky řadím aktivity, hry, modelové hry, dramatizaci a cvičení zaměřená na aktivní poslech, komunikaci (umožnění nahlížení problematiky z různých úhlů) 
  • podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili (odkrývám žákům vlastní chyby jako příležitosti k učení)
  • dávám žákům prostor spoluvytvářet pravidla (pracuji se sankcemi za porušení pravidel transparentně a v souladu s pravidly školy; usiluji o to, aby co nejvíce odpovídaly přirozeným důsledkům přečinu)
  • důsledně reaguji na případné chování žáků, které závažně narušuje prostředí pro učení nebo vztahy ve třídě i se mnou

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: empatie  

  • Odmítne komunikaci nebo chování, které mu není příjemné nebo je v rozporu s pravidly.
  • Chápe propojení citů a chování jiných lidí, hodnotí danou situaci také z pohledu jiné osoby. 
  • Reaguje na pocity a potřeby druhých, aktivně je podporuje.
  • Využívá dovednosti empatie pro mezilidské porozumění a nekonfliktní řešení problémových situací.

Komponenta: respekt, tolerance  

  • Respektuje rozdíly mezi lidmi, neodsuzuje ostatní kvůli odlišnostem.
  • Podporuje rovnost všech.
  • Vyjadřuje se s úctou a bez předsudků k rodinnému pozadí, kultuře nebo víře ostatních lidí.

Komponenta: etika  

  • Jedná v souladu se všeobecně přijímanými a uznávanými pravidly slušnosti a chování ve třídě, škole, společnosti.
  • Analyzuje různé situace a problémy z etického hlediska.
  • Činí morální rozhodnutí na základě etických principů společnosti a argumentace.

Očekávané výsledky učení