Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem.
KOS-EMP-000-ZV9-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- uvědomuji si, že jsem pro žáky aktivním vzorem etického chování a empatie
- ve výuce v rámci různých témat věnuji pozornost otázkám etiky a mezilidských vztahů a provázím žáky diskusí o situacích, které vyžadují empatii a respekt
- vědomě pracuji s vlastními předsudky
- představím žákům příběhy, které zdůrazňují důležitost respektu k odlišnostem
- mapuji se žáky, co se podle nich skrývá pod pojmem respekt
- při reflexi aktivit se zaměřuji na tematiku empatie a respektu k různým přístupům a názorům
- diskutuji se žáky o různých tradicích, zvyklostech, kulturních specifikách podle oborových témat
- navozuji praktické situace, ve kterých se žáci mohou naučit empatii a hledání kompromisů (např. domluvy na třídních výjezdech, pravidlech, dělení práce ve skupině)
- podporuji vzájemnou pomoc mezi žáky (ve výuce, ale i při překonávání osobních výzev)
- oceňuji žáky za ohleduplné chování a projevy empatie
- do výuky řadím aktivity, hry, modelové hry, dramatizaci a cvičení zaměřená na aktivní poslech, komunikaci (umožnění nahlížení problematiky z různých úhlů)
- podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili (odkrývám žákům vlastní chyby jako příležitosti k učení)
- dávám žákům prostor spoluvytvářet pravidla (pracuji se sankcemi za porušení pravidel transparentně a v souladu s pravidly školy; usiluji o to, aby co nejvíce odpovídaly přirozeným důsledkům přečinu)
- důsledně reaguji na případné chování žáků, které závažně narušuje prostředí pro učení nebo vztahy ve třídě i se mnou
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: empatie
- Odmítne komunikaci nebo chování, které mu není příjemné nebo je v rozporu s pravidly.
- Chápe propojení citů a chování jiných lidí, hodnotí danou situaci také z pohledu jiné osoby.
- Reaguje na pocity a potřeby druhých, aktivně je podporuje.
- Využívá dovednosti empatie pro mezilidské porozumění a nekonfliktní řešení problémových situací.
Komponenta: respekt, tolerance
- Respektuje rozdíly mezi lidmi, neodsuzuje ostatní kvůli odlišnostem.
- Podporuje rovnost všech.
- Vyjadřuje se s úctou a bez předsudků k rodinnému pozadí, kultuře nebo víře ostatních lidí.
Komponenta: etika
- Jedná v souladu se všeobecně přijímanými a uznávanými pravidly slušnosti a chování ve třídě, škole, společnosti.
- Analyzuje různé situace a problémy z etického hlediska.
- Činí morální rozhodnutí na základě etických principů společnosti a argumentace.