Zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, nerespektujícímu, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit.
Komentář:
Žák získává základní vhled do situací, které mohou ohrozit jeho osobní bezpečí. K nevhodným (vulgárním, nekonsenzuálním, agresivním, manipulativním) projevům chování a násilí zaujímá odmítavý postoj. Respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky a jinými vrstevníky. Osvojuje si způsoby chování potřebné pro ochranu a předcházení nebezpečným situacím doma, ve škole, v komunitě. Rozlišuje, na koho se v případech, že se s těmito formami jednání setká, může obrátit.
Výchova ke zdraví a bezpečí rozvíjí u žáka komunikační dovednosti, učí ho jednat asertivně. Prostřednictvím aktivizujících a projektových metod vede žáka k ohleduplnému, tolerantnímu, odpovědnému chování a k poznání, že na zdraví a bezpečí jednotlivce se podílí odpovědný přístup všech členů komunity.
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-002-ZV5-008 Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.
- CJS-CJS-002-ZV5-010 Posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci se vymezí vůči nepříjemné nebo rizikové komunikaci.
- CJS-CJS-005-ZV5-022 Dodržuje pravidla bezpečného pohybu a pobytu v různém prostředí, prokáže zodpovědné jednání při styku s neznámými osobami, předměty a látkami.