Během mluvené interakce v každodenních situacích uzpůsobuje vlastní projev tak, že aktivně reaguje na projev partnera, a tím přispívá ke kultivovanosti konkrétní situace.
KKK-AKN-000-ZV9-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- na začátek hodiny čas od času zařadím krátké dýchací či meditační cvičení, které pomáhá žákům uklidnit mysl a soustředit se na daný okamžik
- zařazuji do výuky prvky dramatické výchovy a role-play, v rámci kterých žáci přebírají různé role v simulovaných komunikačních situacích a experimentují s různými způsoby vyjadřování reakcí na verbální i neverbální jednání komunikačních partnerů
- nechávám žáky shrnovat obsah právě ukončených párových či skupinových diskusí
- nechávám žáky reflektovat prožité komunikační situace a s nimi spojené úspěchy a neúspěchy; prostřednictvím různých nástrojů (např. deníky a reflexivní záznamy, společné diskuse) nechávám žáky vcítit se do spolužáků, identifikovat komunikační fauly, zaznamenávat vlastní pokroky v komunikačních dovednostech apod.
- vystupuji jako model aktivního naslouchání a efektivní komunikace, demonstruji, jak se adaptovat na různé komunikační styly a situace
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: pozornost a soustředěnost
Během mluvené interakce v běžných, každodenních situacích
- Demonstruje ve své reakci na předchozí sdělení porozumění jazykovým (např. obsahu otázky, žádosti, sdělení) i tělesným (gestům, výrazům tváře apod.) prostředkům komunikačního partnera, přičemž se zvládne soustředit i na delší a komplikovanější sdělení.
Komponenta: flexibilita
Během mluvené interakce v běžných, každodenních situacích
- Uzpůsobuje vlastní jazykový i tělesný projev potřebám komunikačního partnera (např. zaujatý výraz pro vyjádření zájmu, neutrální výraz pro vyjádření soucitu).
- Využívá omezený repertoár vhodných otevřených otázek (např. Co si o tom myslíš ty?), které podněcují komunikačního partnera k detailnější odpovědi a rozvíjejí komunikační proces.
Komponenta: reflektování komunikačních problémů
- Samostatně zpětně reflektuje kvalitu komunikačního procesu, identifikuje silné a slabé momenty a jejich příčiny (např. komunikační fauly, nedorozumění), s pomocí učitele formuluje oblasti ke zlepšení.
Očekávané výsledky učení
Předcházející