Během mluvené interakce respektuje základní potřeby komunikačního partnera.
KKK-AKN-000-ZV5-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- prostřednictvím různých aktivit a her trénuji schopnost žáků pozorně a soustředěně naslouchat (např. Simon říká, bingo)
- na začátek hodiny čas od času zařadím krátké dýchací či meditační cvičení, které pomáhá žákům uklidnit mysl a soustředit se na daný okamžik
- nechávám žáky vědomě se vyjadřovat k obsahu předchozího sdělení (např. shrnutím předchozí párové nebo skupinové diskuse; shrnutím práce nahlas přečteného příběhu; hraním her, jako je tichá pošta)
- zařazuji do výuky prvky dramatické výchovy a role-play, při kterých se žáci musí vcítit do zadaných rolí a reagovat na situace podle postav, které hrají
- nechávám žáky reagovat na prožité komunikační situace a s nimi spojené úspěchy a neúspěchy; nechávám je vcítit se do spolužáků, identifikovat komunikační fauly apod.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: pozornost a soustředěnost
Během mluvené interakce v běžných, každodenních situacích
- Ve své reakci na předchozí sdělení demonstruje porozumění vybraným jazykovým (např. obsahu otázky, žádosti, sdělení) i tělesným (gesta, výrazu tváře apod.) prostředkům komunikačního partnera, ačkoli může mít problém soustředit se na delší sdělení.
- Dává prostředky jazykovými (např. souhlasnými signály) i tělesnými (např. očním kontaktem, přikyvováním) komunikačnímu partnerovi najevo, že naslouchá jeho sdělení.
- Neprojevuje se způsobem, který by vůči komunikačnímu partnerovi mohl působit nezdvořile či rušivě (např. nesouhlasným kýváním hlavou, zdviženým obočím, skákáním do řeči, popř. vykonáváním paralelní aktivity, která je v dané situaci nevhodná).
Komponenta: flexibilita
- Průběžně a včas dává jazykovými i tělesnými prostředky zdvořile na vědomí, pokud něčemu nerozumí.
Komponenta: reflektování komunikačních problémů
- S pomocí učitele zpětně reflektuje kvalitu komunikačního procesu a identifikuje základní problémy a jejich příčiny (např. komunikační fauly, nedorozumění).
Očekávané výsledky učení
Předcházející