v mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru a dané komunikační situaci
JJK-CJL-001-ZV5-001
Komentář
Žák získává základní znalosti o jazyce a jazykovém systému a užívá je v praktické komunikaci. Rozlišuje jazykové prostředky s ohledem na konkrétní komunikační situaci, vyjadřuje se jasně, srozumitelně, dbá na pečlivou výslovnost, volí vhodné verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných situacích, využívá pestrost slovní zásoby.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- mluví v přiměřeném tempu, se správnou intonací, větným přízvukem, dynamikou a melodií
- vhodně užívá slovní tvary v komunikační situaci
- tvoří souvislé větné celky
- vhodným způsobem vyjádří prosbu, oznámení, přání, rozkaz, otázku, omluvu
- použije slova citově zabarvená a neutrální podle komunikační situace
- používá spisovnou výslovnost a rozliší situaci, kdy je vhodné použít spisovnou, nebo nespisovnou podobu jazyka
- rozliší základní prvky komunikace formální/veřejné oproti základním prvkům komunikace neformální/soukromé
- dodržuje společně stanovená pravidla pro vedení diskuse nebo dialogu
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- JJK-CJL-001-ZV9-001 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, s jasným komunikačním záměrem a jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-002 v komunikaci a při práci s textem využívá znalosti o útvarech českého jazyka s ohledem na komunikační situaci a příjemce textu
- JJK-CJL-001-ZV9-003 vyslovuje podle svých možností česká a běžně užívaná cizí slova v souladu s jazykovou normou a užívá je vhodně vzhledem ke komunikační situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-004 vhodně užívá slovní tvary vzhledem ke komunikační situaci
- JJK-CJL-001-ZV9-013 využívá poznatky o komunikaci, jazyce a stylu k mluvenému nebo písemnému projevu přiměřenému situaci
- JJK-DCJ-003-ZV9-013 komunikuje v digitálním prostředí