Pojmenovává vlastní potřeby k dosažení všestranné pohody (wellbeing).
KOS-WEL-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopní sdílet své pocity a zkušenosti, mají na práci adekvátní čas
- naplňuji základní předpoklady pro vznik pozitivních vztahů a prostředí důvěry (znám žáky jménem, jednám s nimi konzistentně a předvídatelně, dodržuji dohodnutá pravidla, uznávám vlastní chyby)
- komunikuji se žáky s respektem, tj. partnersky, vstřícně a otevřeně; projevuji zájem o každého žáka, nabízím žákům dialog a spolupráci, respektuji sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání jednotlivých žáků
- vytvářím situace a prostředí, ve kterých mají žáci příležitost poznávat sami sebe a rozvíjet sebeuvědomění (reflektivní aktivity, deníky, přehledy, diskuse o emocích aj.)
- vytvářím situace, při nichž se žáci mohou aktivně podílet na svém vlastním učení a rozhodování
- zařazuji prostor pro projektovou práci, volbu tématu či metod práce
- buduji kulturu vzájemné podpory a respektu mezi žáky (pravidla třídy, cíle třídy na dílčí etapy, mapu rozvoje KK třídy)
- vytvářím situace pro týmovou spolupráci a diskutuji se žáky o týmové spolupráci, sdílení pozitivních zážitků a vzájemné pomoci
- přemýšlím o možnostech hodnocení, zpětné vazby ve vztahu k budování vlastního wellbeingu žáků
- zařazuji trénink relaxačních technik, aktivní odpočinek, pohybové chvilky, aktivní přestávky (na školní zahradě)
- vnímám pohybové aktivity žáků a jejich pobyt ve venkovním prostředí jako nedílnou součást vzdělávání
- výuku nevedu pouze ve školní třídě, vyhledávám benefity učení venku, v netradičním prostředí, pořádám exkurze
- pravidelně měním aktivity a činnosti v návaznosti na potřeby žáků
- v návaznosti na modelové situace upozorňuji žáky na otázky o významu péče o duševní zdraví (výživa, spánek, fyzická aktivita) a dalších faktorech ovlivňujících pohodu
- uvědomuji si vliv prostředí a prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků
- efektivně využívám různé možnosti přizpůsobení prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek v závislosti na zvolených cílech (aktivní výzdoba třídy – práce žáků, originalita, centra aktivit)
- nastavím jasná pravidla i v rámci digitální komunikace o výuce, úkolech, důležitých organizačních informacích, hodnocení
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: osobní naplnění
- Pojmenuje vlastní potřeby ve vztahu k osobnostnímu rozvoji.
- Na modelových situacích představí pojem všestranná pohoda – wellbeing.
Komponenta: vlastní pohoda
- Pojmenuje, kdy se cítí dobře a kdy ne.
- Reflektuje, které aspekty mají na jeho pociťovaný stav vliv.
Komponenta: hledání podpory v případě potřeby
- Vyhledává podporu u lidí, kterým důvěřuje.
- Ví, na koho ze školy se může se svými problémy obracet, nestydí se říci si o pomoc.
Komponenta: samostatnost, psychohygiena
- Popíše důležitost mít chvíle jen pro sebe určené ke kvalitně trávenému samostatnému času.
- Zkouší různé postupy a aktivity, které vedou ke zklidnění, zlepšení nálady.
- Reflektuje, co je mu příjemné a co mu pomáhá.
- Rozpoznává nežádoucí stres ve svém životě a uvědomuje si důležitost předcházení stresorům.
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Klíčové kompetence
Následující