všímá si svého prožívání v běžných i náročných situacích a uplatňuje základní postupy předcházení stresu a jeho zmírňování
Komentář
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozpoznávání intenzity emocí a působení stresu (reakce organismu, která se projevuje v těle, vnímání, myšlení, emocích a chování). Směruje žáka k základním účinným technikám, jak předcházet stresu nebo jak ho regulovat, a jejich aplikaci v konkrétních situacích. Součástí je také rozvoj dovednosti rozpoznat závažnost situace a vyhledat vhodný zdroj pomoci při řešení problémů, které žák nedokáže vyřešit vlastními silami.
Aplikace účinných technik předcházení a zvládání stresu je základní dovedností pro podporu osobní životní spokojenosti. Celospolečensky náročné situace (události jako pandemie, válečné konflikty, environmentální problémy atd.) zvyšují potřebu věnovat se dovednostem regulace stresu a budování psychické odolnosti.
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- rozpozná projevy různé intenzity základních emocí
- vnímá, kdy na něj působí stres
- pojmenuje různé projevy stresu u sebe (na úrovni těla, myšlení a emocí) a v interakci s druhými
- diskutuje o potenciálně pro něj stresujících situacích ve škole i mimo školu
- nacvičuje si a zkouší využívat základní techniky zmírňování stresu
- v modelové situaci navrhuje vhodné strategie pro předcházení stresu, řešení náročných situací a vhodné zdroje pomoci (požádá o pomoc)