monitoruje své procesy učení
KKU-USU-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- plánuji sekvence navazujících vyučovacích hodin směřujících k dlouhodobým cílům
- plány učení či kritéria práce vytvářím společně s žáky
- nastavuji přiměřené vzdělávací cíle pro každého z žáků
- provázím žáky diskusí o tom, které postupy může využít v následující práci
- navozuji takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod.
- zamýšlím se s žáky nad tím, co jim k rozvoji pomáhá (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.)
- shromažďuji a sdílím zdroje, které mohou žákům v učení pomoci (např. různé procvičovací digitální programy, portfolio kompetencí aj.)
- poskytuji doplňkové materiály a nástroje, aby si žáci mohli hlouběji rozšířit své znalosti
- nechávám žáky samostatně při výuce objevovat, co se učí
- dávám prostor žákům učit se mezi sebou navzájem
- učím žáky a žákyně pracovat s nástroji, které umožňují sledovat a zaznamenávat jejich pokrok (práce s portfoliem, mapa učebního pokroku, mapa rozvoje kompetencí, kompetenční karty)
- učím žáky shromažďovat důkazy o jejich posunu v učení
- aktivitu žáků podporuji prostorem pro dotazy žáků, odpovídání na otázky, podporuji zvídavost žáků a vytvářím prostor pro (bádání) zjišťováních nových poznatků (o sobě i o světě)
- vytvářím bezpečný prostor pro práci s chybou (za chybu žáky netrestám, společně hledáme cestu, jak chybu příště eliminovat a jak ji využít k dalšímu rozvoji)
- průběžně s žáky reflektuji, co zvládli, co mají a nemají upevněno (podle toho měním dlouhodobý plán výuky a přizpůsobuji jej potřebám žáků)
- zamýšlím se s žáky nad tím, co jim k učení pomáhá (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení)
- jsem důsledný ve vyžadování domluvených pravidel
- učím žáky využívat čas (využívám časomíru apod. i pro běžné úkoly)
- vedu žáky a žákyně ke spolupráci a vzájemné podpoře při učení (s prvky konkurence a soutěživosti při výuce nakládám tak, aby nebyla narušena spolupráce a vzájemná podpora ve třídě)
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: reflexe učení
- trénuje jednotlivé strategie učení
- vyhodnocuje strategie učení při výuce i mimo ni
- popisuje jednoduše proces vlastního učení (rozvoje)
- rozliší, kdy se mu učí nejlépe a kdy mu to naopak nejde
- experimentuje s různými způsoby učení se (sám/ve skupině/ve dvojici; dělání si poznámek a jejich pročítání /učení z učebnice/ učení prostřednictvím digitálních technologií, učení ze zkušeností apod.) s dopomocí učitele a reflektuje, jak mu vyhovují
- hodnotí úspěšnost zvolených strategií učení na základě pozorování vlastních výsledků a zaznamenávání pokroku (vybírá, které učební strategie použije v modelových případech za účelem organizace vlastního učení)
- uvědomuje si nové možnosti učebního rozvoje skrze vrstevnické učení, kooperativní práci s ostatními lidmi (Učím se i tím, že někoho učím..., Využívám pomoci druhých při učení...)
komponenta: efektivní strategie učení
- používá jednoduché kroky k organizaci svého učení, celkového rozvoje (př. vytváření seznamů úkolů, vedení poznámek, vytváření vizuálních map k zapamatování nejdůležitějších informací)
- rozpoznává jaké metody učení jsou pro něj nejefektivnější (vede debaty s učitelem)
komponenta: učení s ohledem na práce s cíli
- pojmenuje, co mu jde a co mu nejde, ilustruje to popisem situace
- ukáže na nejpovedenější výstup (např. v rámci procvičování uvede, které cvičení, příklady, činnosti, dovednosti se mu nejlépe dařili)
- naplánuje jednoduchý výukový cíl s dopomocí učitele
- pracuje s chybou jako s příležitostí k růstu
- hodnotí výsledky vlastního učení a volí si cíle pro další činnosti