Monitoruje své procesy učení.

KKU-USU-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • plánuji sekvence navazujících vyučovacích hodin směřujících k dlouhodobým cílům 
  • plány učení či kritéria práce vytvářím společně se žáky 
  • nastavuji přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků 
  • provázím žáky diskusí o tom, které postupy mohou využít v následující práci 
  • navozuji takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod. 
  • zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k rozvoji (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.) 
  • shromažďuji a sdílím zdroje, které mohou žákům v učení pomoci (např. různé procvičovací digitální programy, portfolio kompetencí) 
  • poskytuji doplňkové materiály a nástroje, aby si žáci mohli hlouběji rozšířit své znalosti 
  • nechávám žáky samostatně při výuce objevovat, co se učí 
  • dávám prostor žákům učit se mezi sebou navzájem 
  • učím žáky pracovat s nástroji, které umožňují sledovat a zaznamenávat jejich pokrok (práce s portfoliem, mapa učebního pokroku, mapa rozvoje kompetencí, kompetenční karty) 
  • učím žáky shromažďovat důkazy o jejich posunu v učení 
  • aktivitu žáků podporuji prostorem pro dotazy žáků, odpovídání na otázky, podporuji zvídavost žáků a vytvářím prostor pro bádání a zjišťování nových poznatků (o sobě i o světě) 
  • vytvářím bezpečný prostor pro práci s chybou (za chybu žáky netrestám, společně hledáme cestu, jak chybu příště eliminovat a jak ji využít k dalšímu rozvoji) 
  • průběžně se žáky reflektuji, co zvládli, co mají a nemají upevněné (podle toho měním dlouhodobý plán výuky a přizpůsobuji ho potřebám žáků) 
  • zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k učení (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení) 
  • jsem důsledný ve vyžadování domluvených pravidel 
  • učím žáky využívat čas (využívám časomíru apod. i pro běžné úkoly) 
  • vedu žáky ke spolupráci a vzájemné podpoře při učení (s prvky konkurence a soutěživosti při výuce nakládám tak, aby nebyla narušena spolupráce a vzájemná podpora ve třídě) 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: reflexe učení

  • Trénuje jednotlivé strategie učení.
  • Vyhodnocuje strategie učení při výuce i mimo ni. 
  • Popisuje jednoduše proces vlastního učení (rozvoje).
  • Rozliší, kdy se mu učí nejlépe a kdy mu to naopak nejde. 
  • Experimentuje s různými způsoby učení se (sám / ve skupině / ve dvojici; dělání si poznámek a jejich pročítání / učení z učebnice / učení prostřednictvím digitálních technologií, učení ze zkušeností apod.) s dopomocí učitele a reflektuje, jak mu vyhovují.
  • Hodnotí úspěšnost zvolených strategií učení na základě pozorování vlastních výsledků a zaznamenávání pokroku (vybírá, které učební strategie použije v modelových případech za účelem organizace vlastního učení).
  • Uvědomuje si nové možnosti učebního rozvoje skrze vrstevnické učení, kooperativní práci s ostatními lidmi (Učím se i tím, že někoho učím…, Využívám pomoc druhých při učení…).

Komponenta: efektivní strategie učení

  • Používá jednoduché kroky k organizaci svého učení, celkového rozvoje (např. vytváření seznamů úkolů, vedení poznámek, vytváření vizuálních map k zapamatování nejdůležitějších informací).
  • Rozpoznává, jaké metody učení jsou pro něj nejefektivnější (vede debaty s učitelem).

Komponenta: učení s ohledem na práci s cíli

  • Pojmenuje, co mu jde a co mu nejde, ilustruje to popisem situace.
  • Ukáže na nejpovedenější výstup (např. v rámci procvičování uvede, které cvičení, příklady, činnosti, dovednosti se mu nejlépe dařily).
  • Naplánuje jednoduchý výukový cíl s dopomocí učitele.
  • Pracuje s chybou jako s příležitostí k růstu.
  • Hodnotí výsledky vlastního učení a volí si cíle pro další činnosti.

Očekávané výsledky učení

Následující

Klíčové kompetence