Monitoruje své procesy učení.
KKU-USU-000-ZV5-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- plánuji sekvence navazujících vyučovacích hodin směřujících k dlouhodobým cílům
- plány učení či kritéria práce vytvářím společně se žáky
- nastavuji přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků
- provázím žáky diskusí o tom, které postupy mohou využít v následující práci
- navozuji takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod.
- zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k rozvoji (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.)
- shromažďuji a sdílím zdroje, které mohou žákům v učení pomoci (např. různé procvičovací digitální programy, portfolio kompetencí)
- poskytuji doplňkové materiály a nástroje, aby si žáci mohli hlouběji rozšířit své znalosti
- nechávám žáky samostatně při výuce objevovat, co se učí
- dávám prostor žákům učit se mezi sebou navzájem
- učím žáky pracovat s nástroji, které umožňují sledovat a zaznamenávat jejich pokrok (práce s portfoliem, mapa učebního pokroku, mapa rozvoje kompetencí, kompetenční karty)
- učím žáky shromažďovat důkazy o jejich posunu v učení
- aktivitu žáků podporuji prostorem pro dotazy žáků, odpovídání na otázky, podporuji zvídavost žáků a vytvářím prostor pro bádání a zjišťování nových poznatků (o sobě i o světě)
- vytvářím bezpečný prostor pro práci s chybou (za chybu žáky netrestám, společně hledáme cestu, jak chybu příště eliminovat a jak ji využít k dalšímu rozvoji)
- průběžně se žáky reflektuji, co zvládli, co mají a nemají upevněné (podle toho měním dlouhodobý plán výuky a přizpůsobuji ho potřebám žáků)
- zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k učení (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení)
- jsem důsledný ve vyžadování domluvených pravidel
- učím žáky využívat čas (využívám časomíru apod. i pro běžné úkoly)
- vedu žáky ke spolupráci a vzájemné podpoře při učení (s prvky konkurence a soutěživosti při výuce nakládám tak, aby nebyla narušena spolupráce a vzájemná podpora ve třídě)
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: reflexe učení
- Trénuje jednotlivé strategie učení.
- Vyhodnocuje strategie učení při výuce i mimo ni.
- Popisuje jednoduše proces vlastního učení (rozvoje).
- Rozliší, kdy se mu učí nejlépe a kdy mu to naopak nejde.
- Experimentuje s různými způsoby učení se (sám / ve skupině / ve dvojici; dělání si poznámek a jejich pročítání / učení z učebnice / učení prostřednictvím digitálních technologií, učení ze zkušeností apod.) s dopomocí učitele a reflektuje, jak mu vyhovují.
- Hodnotí úspěšnost zvolených strategií učení na základě pozorování vlastních výsledků a zaznamenávání pokroku (vybírá, které učební strategie použije v modelových případech za účelem organizace vlastního učení).
- Uvědomuje si nové možnosti učebního rozvoje skrze vrstevnické učení, kooperativní práci s ostatními lidmi (Učím se i tím, že někoho učím…, Využívám pomoc druhých při učení…).
Komponenta: efektivní strategie učení
- Používá jednoduché kroky k organizaci svého učení, celkového rozvoje (např. vytváření seznamů úkolů, vedení poznámek, vytváření vizuálních map k zapamatování nejdůležitějších informací).
- Rozpoznává, jaké metody učení jsou pro něj nejefektivnější (vede debaty s učitelem).
Komponenta: učení s ohledem na práci s cíli
- Pojmenuje, co mu jde a co mu nejde, ilustruje to popisem situace.
- Ukáže na nejpovedenější výstup (např. v rámci procvičování uvede, které cvičení, příklady, činnosti, dovednosti se mu nejlépe dařily).
- Naplánuje jednoduchý výukový cíl s dopomocí učitele.
- Pracuje s chybou jako s příležitostí k růstu.
- Hodnotí výsledky vlastního učení a volí si cíle pro další činnosti.
Očekávané výsledky učení
Předcházející