řídí vlastní procesy učení
KKU-USU-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- plánuji sekvence navazujících vyučovacích hodin směřujících k dlouhodobým cílům
- plány učení či kritéria práce vytvářím společně s žáky
- před započetím práce mapuji s žáky osvojení prozatímních postupů práce, učení
- nastavuji přiměřené vzdělávací cíle pro každého z žáků
- provázím žáky diskusí o tom, které postupy může využít v následující práci
- navozuji takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod.
- zamýšlím se s žáky nad tím, co jim k rozvoji pomáhá (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.)
- shromažďuji a sdílím zdroje, které mohou žákům v učení pomoci (např. různé procvičovací digitální programy, portfolio kompetencí aj.)
- poskytuji doplňkové materiály a nástroje, aby si žáci mohli hlouběji rozšířit své znalosti
- podporuji odpovědnost žáků a žákyň za jejich učení tím, že jim vytvářím příležitosti aktivně využívat to, co se naučili
- nechávám žáky samostatně při výuce objevovat, co se učí
- dávám prostor žákům učit se mezi sebou navzájem
- učím žáky a žákyně pracovat s nástroji, které umožňují sledovat a zaznamenávat jejich pokrok (práce s portfoliem, mapa učebního pokroku, mapa rozvoje kompetencí, kompetenční karty)
- učím žáky shromažďovat důkazy o jejich posunu v učení
- aktivitu žáků podporuji prostorem pro dotazy žáků, odpovídání na otázky, podporuji zvídavost žáků a vytvářím prostor pro (bádání) zjišťováních nových poznatků (o sobě i o světě)
- vytvářím bezpečný prostor pro práci s chybou (za chybu žáky netrestám, společně hledáme cestu, jak chybu příště eliminovat a jak ji využít k dalšímu rozvoji)
- průběžně s žáky reflektuji, co zvládli, co mají a nemají upevněno (podle toho měním dlouhodobý plán výuky a přizpůsobuji jej potřebám žáků)
- dávám žákům prostor pro reflexi toho, co se naučili a jak k tomu došli (metakognitivní stránka učení)
- zamýšlím se s žáky nad tím, co jim k učení pomáhá (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení)
- jsem důsledný ve vyžadování domluvených pravidel
- učím žáky využívat čas (využívám časomíru apod. i pro běžné úkoly)
- pokud žák neplní úkoly, intervenuji – snažím se v diskuzi s žákem / rodiči dopátrat toho, proč tomu tak je, ve spolupráci se snažím nastavit další cíle a plány učení
- vedu žáky a žákyně ke spolupráci a vzájemné podpoře při učení (s prvky konkurence a soutěživosti při výuce nakládám tak, aby nebyla narušena spolupráce a vzájemná podpora ve třídě)
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: reflexe učení
- posuzuje, která učební metoda a strategie mu vyhovuje na základě předchozích zkušeností
- vybírá ze zásobníku užitých metod (tu, kterou vnímá jako nejefektivnější pro konkrétní činnost)
- reflektuje své vlastní učení v jeho průběhu (nahlíží, popisuje, využívá různé strategie k učení, v případě potřeby v nich dělá změnu)
- identifikuje různé přístupy k učení a porozumí jejich specifikům
- pojmenuje, kde jsou jeho silné a kde slabé stránky (v dovednostech, kompetencích, učivu, tématech)
- využívá práce s chybou při svém učení
komponenta: efektivní strategie učení
- vyhodnocuje vlastní učení samostatně i v návaznosti na zpětnou vazbu jiných
- aktivně využívá různé učební strategie k organizaci a plánování svého učení
- uvědomuje si, kdy potřebuje pauzu a kdy je třeba zintenzivnit své úsilí
- rozkládá si těžší učivo na dílčí kroky
- využívá na modelových situacích proces nastavení cíle, výběru strategie, nastavení plánu, reflexe plánu i cíle
- kriticky posuzuje proces, přínosy a vlastní pokroky učení, zjištění promítá do zvýšení efektivity dalšího učení a učení v nových souvislostech
- ke zhodnocení vlastní práce využívá sebehodnocení, hodnocení učitele a také vrstevnické hodnocení
komponenta: učení s ohledem na práci s cíli
- sestaví portfolio vlastního učení (portfolio, graf učení, tabulky, učební kruhy, mapy pokroku v oblasti rozvoje kompetencí, kompetenční karty) jako podklad pro plánování dalšího rozvoje
- sestaví si jednoduchý výukový plán, dodržuje jej a s dopomocí učitele jej vyhodnocuje (při sestavování plánu bere v potaz různé druhy hodnocení, včetně vlastního hodnocení)
- uvede jaké pomůcky, aplikace či strategie může použít při doplňování učiva či při učení se něčemu novému
- stanovuje si zvládnutelné cíle pro učení (v modelových příkladech si vyzkoušel principy metody SMART)
- stanovuje si cíle aktuální, cíle dlouhodobé s akcentem na oblasti, v nichž by se rád dosáhla rozvoje, zlepšení