Řídí vlastní procesy učení.

KKU-USU-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE: 

  • plánuji sekvence navazujících vyučovacích hodin směřujících k dlouhodobým cílům 
  • plány učení či kritéria práce vytvářím společně se žáky 
  • před započetím práce mapuji se žáky osvojení prozatímních postupů práce, učení 
  • nastavuji přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků 
  • provázím žáky diskusí o tom, které postupy mohou využít v následující práci 
  • navozuji takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod. 
  • zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k rozvoji (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.) 
  • shromažďuji a sdílím zdroje, které mohou žákům pomoci v učení (např. různé procvičovací digitální programy, portfolio kompetencí) 
  • poskytuji doplňkové materiály a nástroje, aby si žáci mohli hlouběji rozšířit své znalosti 
  • podporuji odpovědnost žáků za jejich učení tím, že jim vytvářím příležitosti aktivně využívat to, co se naučili 
  • nechávám žáky samostatně při výuce objevovat, co se učí 
  • dávám prostor žákům učit se mezi sebou navzájem 
  • učím žáky pracovat s nástroji, které umožňují sledovat a zaznamenávat jejich pokrok (práce s portfoliem, mapa učebního pokroku, mapa rozvoje kompetencí, kompetenční karty) 
  • učím žáky shromažďovat důkazy o jejich posunu v učení 
  • aktivitu žáků podporuji prostorem pro dotazy žáků, odpovídání na otázky, podporuji zvídavost žáků a vytvářím prostor pro bádání a zjišťování nových poznatků (o sobě i o světě) 
  • vytvářím bezpečný prostor pro práci s chybou (za chybu žáky netrestám, společně hledáme cestu, jak chybu příště eliminovat a jak ji využít k dalšímu rozvoji) 
  • průběžně se žáky reflektuji, co zvládli, co mají a nemají upevněno (podle toho měním dlouhodobý plán výuky a přizpůsobuji ho potřebám žáků) 
  • dávám žákům prostor pro reflexi toho, co se naučili a jak k tomu došli (metakognitivní stránka učení) 
  • zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k učení (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení) 
  • jsem důsledný ve vyžadování domluvených pravidel 
  • učím žáky využívat čas (využívám časomíru apod. i pro běžné úkoly) 
  • pokud žák neplní úkoly, intervenuji – snažím se v diskusi se žákem / s rodiči dopátrat toho, proč tomu tak je, ve spolupráci se snažím nastavit další cíle a plány učení 
  • vedu žáky ke spolupráci a vzájemné podpoře při učení (s prvky konkurence a soutěživosti při výuce nakládám tak, aby nebyla narušena spolupráce a vzájemná podpora ve třídě) 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: reflexe učení

  • Posuzuje, která učební metoda a strategie mu vyhovuje na základě předchozích zkušeností.
  • Vybírá ze zásobníku užitých metod (tu, kterou vnímá jako nejefektivnější pro konkrétní činnost).
  • Reflektuje své vlastní učení v jeho průběhu (nahlíží, popisuje, využívá různé strategie k učení, v případě potřeby v nich dělá změnu).
  • Identifikuje různé přístupy k učení a porozumí jejich specifikům.
  • Pojmenuje, kde jsou jeho silné a slabé stránky (v dovednostech, kompetencích, učivu, tématech).
  • Využívá práci s chybou při svém učení.

Komponenta: efektivní strategie učení

  • Vyhodnocuje vlastní učení samostatně i v návaznosti na zpětnou vazbu jiných.
  • Aktivně využívá různé učební strategie k organizaci a plánování svého učení.
  • Uvědomuje si, kdy potřebuje pauzu a kdy je třeba zintenzivnit své úsilí.
  • Rozkládá si těžší učivo na dílčí kroky.
  • Využívá na modelových situacích proces nastavení cíle, výběru strategie, nastavení plánu, reflexe plánu i cíle.
  • Kriticky posuzuje proces, přínosy a vlastní pokroky učení, zjištění promítá do zvýšení efektivity dalšího učení a učení v nových souvislostech.
  • Ke zhodnocení vlastní práce využívá sebehodnocení, hodnocení učitele a také vrstevnické hodnocení.

Komponenta: učení s ohledem na práci s cíli

  • Sestaví portfolio vlastního učení (portfolio, graf učení, tabulky, učební kruhy, mapy pokroku v oblasti rozvoje kompetencí, kompetenční karty) jako podklad pro plánování dalšího rozvoje.
  • Sestaví si jednoduchý výukový plán, dodržuje ho a s dopomocí učitele ho vyhodnocuje (při sestavování plánu bere v potaz různé druhy hodnocení, včetně vlastního hodnocení).
  • Uvede, jaké pomůcky, aplikace či strategie může použít při doplňování učiva či při učení se něčemu novému.
  • Stanovuje si zvládnutelné cíle pro učení (v modelových příkladech si vyzkouší principy metody SMART).
  • Stanovuje si cíle aktuální, cíle dlouhodobé s akcentem na oblasti, v nichž by rád dosáhl rozvoje, zlepšení.

Očekávané výsledky učení

Předcházející

Klíčové kompetence