Řídí vlastní procesy učení.
KKU-USU-000-ZV9-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- plánuji sekvence navazujících vyučovacích hodin směřujících k dlouhodobým cílům
- plány učení či kritéria práce vytvářím společně se žáky
- před započetím práce mapuji se žáky osvojení prozatímních postupů práce, učení
- nastavuji přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků
- provázím žáky diskusí o tom, které postupy mohou využít v následující práci
- navozuji takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod.
- zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k rozvoji (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.)
- shromažďuji a sdílím zdroje, které mohou žákům pomoci v učení (např. různé procvičovací digitální programy, portfolio kompetencí)
- poskytuji doplňkové materiály a nástroje, aby si žáci mohli hlouběji rozšířit své znalosti
- podporuji odpovědnost žáků za jejich učení tím, že jim vytvářím příležitosti aktivně využívat to, co se naučili
- nechávám žáky samostatně při výuce objevovat, co se učí
- dávám prostor žákům učit se mezi sebou navzájem
- učím žáky pracovat s nástroji, které umožňují sledovat a zaznamenávat jejich pokrok (práce s portfoliem, mapa učebního pokroku, mapa rozvoje kompetencí, kompetenční karty)
- učím žáky shromažďovat důkazy o jejich posunu v učení
- aktivitu žáků podporuji prostorem pro dotazy žáků, odpovídání na otázky, podporuji zvídavost žáků a vytvářím prostor pro bádání a zjišťování nových poznatků (o sobě i o světě)
- vytvářím bezpečný prostor pro práci s chybou (za chybu žáky netrestám, společně hledáme cestu, jak chybu příště eliminovat a jak ji využít k dalšímu rozvoji)
- průběžně se žáky reflektuji, co zvládli, co mají a nemají upevněno (podle toho měním dlouhodobý plán výuky a přizpůsobuji ho potřebám žáků)
- dávám žákům prostor pro reflexi toho, co se naučili a jak k tomu došli (metakognitivní stránka učení)
- zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k učení (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení)
- jsem důsledný ve vyžadování domluvených pravidel
- učím žáky využívat čas (využívám časomíru apod. i pro běžné úkoly)
- pokud žák neplní úkoly, intervenuji – snažím se v diskusi se žákem / s rodiči dopátrat toho, proč tomu tak je, ve spolupráci se snažím nastavit další cíle a plány učení
- vedu žáky ke spolupráci a vzájemné podpoře při učení (s prvky konkurence a soutěživosti při výuce nakládám tak, aby nebyla narušena spolupráce a vzájemná podpora ve třídě)
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: reflexe učení
- Posuzuje, která učební metoda a strategie mu vyhovuje na základě předchozích zkušeností.
- Vybírá ze zásobníku užitých metod (tu, kterou vnímá jako nejefektivnější pro konkrétní činnost).
- Reflektuje své vlastní učení v jeho průběhu (nahlíží, popisuje, využívá různé strategie k učení, v případě potřeby v nich dělá změnu).
- Identifikuje různé přístupy k učení a porozumí jejich specifikům.
- Pojmenuje, kde jsou jeho silné a slabé stránky (v dovednostech, kompetencích, učivu, tématech).
- Využívá práci s chybou při svém učení.
Komponenta: efektivní strategie učení
- Vyhodnocuje vlastní učení samostatně i v návaznosti na zpětnou vazbu jiných.
- Aktivně využívá různé učební strategie k organizaci a plánování svého učení.
- Uvědomuje si, kdy potřebuje pauzu a kdy je třeba zintenzivnit své úsilí.
- Rozkládá si těžší učivo na dílčí kroky.
- Využívá na modelových situacích proces nastavení cíle, výběru strategie, nastavení plánu, reflexe plánu i cíle.
- Kriticky posuzuje proces, přínosy a vlastní pokroky učení, zjištění promítá do zvýšení efektivity dalšího učení a učení v nových souvislostech.
- Ke zhodnocení vlastní práce využívá sebehodnocení, hodnocení učitele a také vrstevnické hodnocení.
Komponenta: učení s ohledem na práci s cíli
- Sestaví portfolio vlastního učení (portfolio, graf učení, tabulky, učební kruhy, mapy pokroku v oblasti rozvoje kompetencí, kompetenční karty) jako podklad pro plánování dalšího rozvoje.
- Sestaví si jednoduchý výukový plán, dodržuje ho a s dopomocí učitele ho vyhodnocuje (při sestavování plánu bere v potaz různé druhy hodnocení, včetně vlastního hodnocení).
- Uvede, jaké pomůcky, aplikace či strategie může použít při doplňování učiva či při učení se něčemu novému.
- Stanovuje si zvládnutelné cíle pro učení (v modelových příkladech si vyzkouší principy metody SMART).
- Stanovuje si cíle aktuální, cíle dlouhodobé s akcentem na oblasti, v nichž by rád dosáhl rozvoje, zlepšení.