volí a tvůrčím způsobem bezpečně zpracovává technický materiál s ohledem na jeho funkčnost
Komentář
Žák samostatně nebo ve spolupráci se spolužáky hodnotí a vybírá technický materiál na základě jeho vlastností a posouzení zamýšleného výsledku práce. Při výběru zohledňuje především vlastnosti a funkčnost materiálu, způsob dalšího zpracování, dále ekonomické a estetické faktory. Žák vybírá z nabídky materiálů a činností, které jsou pro školu dostupné. Materiál zpracovává tradičními a inovativními postupy.
Žák je schopný volné tvorby na základě vlastní představivosti a fantazie. Experimentuje s materiálem a navrhuje inovace nebo upravuje dílčí kroky v postupu práce, to vše na základě získaných zkušeností, dovedností a znalostí (vlastností materiálu, pomůcek, nástrojů a nářadí i pracovních postupů). Žák si uvědomuje fáze tvůrčího procesu a samostatně nebo s pomocí učitele překonává problémy v jeho průběhu. Žák si je vědomý rizik a dodržuje bezpečnost a hygienu po celou dobu práce.
Při plánování žák zvažuje náročnost pracovního postupu s ohledem na vlastní znalosti a dovednosti, ekonomickou, ekologickou (upcyklace) i kulturní hodnotu výsledného produktu. Prostřednictvím tvůrčí technické činnosti tak napomáhá formovat postoje a chování jedince. Vnímá přínos technických tvůrčích činností pro vlastní osobní rozvoj. Uvědomuje si výhody a nevýhody využívání digitálních technologií v tvůrčím procesu a je schopný účelně využívat digitální technologie k jeho zefektivnění.
Hodnoty
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- uvede a posoudí vlastnosti základních technických materiálů z různých hledisek
- zpracovává technický materiál samostatně nebo s dopomocí učitele, včetně efektivního využití digitálních technologií
- uvede konkrétní příklady tradičních a inovativních postupů práce a zhodnotí je z hlediska uplatnitelnosti
- na základě požadovaných vlastností výrobku zvolí materiál a postup práce
- zdůvodní vlastní volbu s ohledem na dosažené výsledky
- realizuje instruktivní i tvůrčí učební úlohy podle zadání učitele
- bezpečně realizuje vybrané tradiční a inovativní postupy práce na základě nabídky nebo vlastní volby
- navrhne změnu ve volbě materiálu nebo postupu práce v případě opakované realizace úlohy
- samostatně nebo s dopomocí učitele překonává překážky a řeší problémy technického charakteru v modelových situacích
- podílí se na procesu volby tvůrčí činnosti prostřednictvím vlastních návrhů činností i dílčích inovací při tvůrčím procesu
- vnímá význam tradičních postupů práce a historických řemesel jako součást svého rozvoje v návaznosti na kulturní dědictví
- vnímá upcyklaci jako smysluplnou alternativu zpracování odpadových a zbytkových technických materiálů a příležitost k uplatnění vlastní tvořivosti
- dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce a uvědomuje si jejich význam