zhotovuje výrobky z technického materiálu s využitím tradičních, inovativních a digitálních technologií nebo upcyklace za dodržení zásad hygieny a bezpečnosti práce
Komentář
Žák zhotovuje výrobky prostřednictvím moderních i historicky zakotvených postupů práce. Seznamuje se tak s historickými řemesly a tradičními postupy zpracování materiálů, jejich vývojem i současnými inovacemi. Příkladem inovativních postupů práce na základní škole může být práce s polymerovými hmotami nebo 3D pera. V souvislosti s principem udržitelnosti žák zpracovává odpadový nebo nepotřebný materiál a přetváří ho ve znovu využitelné výrobky. Pojem technický materiál zahrnuje papírenské materiály, textilní materiály, modelovací hmoty, dřevo a přírodniny, plasty, kovy a další (mj. i odpadové materiály). Typ materiálu je vhodné volit na základě možností školy, znalostí a zkušeností učitele i zájmu žáků. Žák na základě dosavadních znalostí a zkušeností získaných v průběhu práce s technickým materiálem navrhuje dílčí změny vedoucí k úpravě zamýšleného výrobku nebo drobné inovace jednotlivých kroků pracovního postupu. Navrhované změny následně prakticky ověřuje pod vedením učitele nebo ve spolupráci se spolužáky. Při práci žák dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce na základě pokynů učitele.
Prostřednictvím vlastní praktické činnosti žák vnímá hodnotu lidské práce, rukodělných činností a jejich kulturní význam. Vnímá upcyklaci jako možnou tvůrčí cestu k udržitelnosti. Mimo to vnímá přínos tvůrčích technických činností pro vlastní učení, seberealizaci i relaxaci.
Hodnoty
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pozná a charakterizuje základní technické materiály (tradiční i novodobé) a popíše možnosti jejich využití pro tvůrčí činnosti
- popíše požadované vlastnosti zamýšleného výrobku
- realizuje základní tradiční i inovativní postupy práce s technickým materiálem samostatně nebo s dopomocí učitele
- realizuje instruktivní i tvůrčí učební úlohy podle zadání učitele
- prostřednictvím praktických činností poznává historická i současná řemesla v souvislosti s lidovými tradicemi a zvyky
- uvědomuje si na základě zkušeností z modelových situací význam i kulturní hodnotu lidské práce
- navrhuje dílčí změny ve využití technického materiálu nebo realizaci postupu práce
- na základě nabídky učitele uplatní vlastní vůli při výběru technického materiálu a postupu práce
- dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce podle pokynů učitele a uvědomuje si jejich význam při realizaci praktických činností a důsledky při jejich nedodržení
- prezentuje průběh a výsledky své práce i s využitím digitálních technologií
- řízenou reflexí posuzuje samostatně nebo ve spolupráci se spolužáky proces výroby i výsledný produkt