posuzuje výsledný produkt i celkový proces tvorby z hlediska funkčnosti, efektivity práce, estetiky, úspory materiálu
Komentář
Žáci by měli být schopní vlastními slovy zdůvodnit volbu technického materiálu (v celé jeho možné šíři) a reflektovat zvolený postup práce. Pojem technický materiál zahrnuje papírenské materiály, textilní materiály, modelovací hmoty, dřevo a přírodniny, plasty, kovy a další (mj. i odpadové a spotřební materiály). Typ materiálu je vhodné volit na základě možností školy, znalostí a zkušeností učitele i zájmu žáků.
Očekávaný výsledek učení je nezbytné osvojovat jak v průběhu tvorby konkrétního výrobku, tak při řešení komplexnějších situací, kde se stává klíčovým proces tvorby, spolupráce a komunikace. Při řešení technického problému mohou být žáci vystaveni modelové situaci s možností volby nebo vlastního návrhu řešení problému. Problémy technického charakteru mohou představovat např. vrzající dveře, nefunkční hodiny, oprava poličky, jednoduchá renovace starého nábytku. Žáci by měli mít příležitost tvůrčího přístupu a zároveň získávání cenných praktických zkušeností. Reflexe by měla zahrnovat i práci s chybou jako častou součást procesu tvorby.
Hodnoty
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- vybírá vhodný postup práce na základě posouzení výhod a nevýhod vybraných pracovních postupů
- uvede a posoudí vlastnosti výsledného produktu i procesu tvorby z různých hledisek
- uvede konkrétní příklady tradičních a inovativních postupů práce a zhodnotí je z různých hledisek
- na základě požadovaných vlastností výrobku zvolí materiál a postup práce
- na základě polořízené reflexe zdůvodňuje vlastní volbu s ohledem na dosažené výsledky
- zhodnotí možné inovace při volbě materiálu nebo postupu práce v případě opakované realizace úlohy
- stanovuje hodnoticí kritéria výrobku relevantní pro danou modelovou situaci
- při hodnocení zohledňuje objektivní i subjektivní kritéria
- řízeně nebo samostatně formuluje hodnoticí výroky popisným jazykem a užívá nezraňující komunikaci
- na základě zpětné vazby navrhuje úpravy
- dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce a uvědomuje si jejich význam