Uskutečňuje kroky směřující k udržitelnosti na základě promýšlení různých scénářů možného budoucího vývoje.

KOB-UDR-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • představuji příklady ilustrující, že budoucí vývoj různých procesů, jevů a systémů nelze přesně předpovídat a že v různých případech jeho směřování zásadně ovlivňují i naše rozhodnutí
  • vytvářím zadání, při nichž žáci potřebují uvažovat o budoucím vývoji a porovnávat jeho různé možné vize a scénáře
  • vytvářím zadání, při nichž žáci mohou zjistit hlediska a principy udržitelnosti (viz např. https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3 %BD_lexikon/U/Udr%C5 %BEiteln%C3 %BD_rozvoj#Z.c3.a1kladn.c3.ad_principy_udr.c5.beiteln.c3.a9ho_rozvoje.3a) a aplikují je do jednotlivých oborů
  • modeluji svým profesním, osobním a občanským chováním vhodné postupy z hlediska udržitelnosti
  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro otevřenou diskusi žáků o hodnotách a chování ve vztahu k udržitelnosti, facilituji diskusi a využívám osvědčené diskusní techniky
  • využívám techniky zviditelňující minulý a možný budoucí vývoj různých procesů, jevů a systémů – např. simulace a simulační hry, myšlenkové mapy, grafická znázornění a schémata
  • vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků podle osvědčených postupů (reflektivní postupka)

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: předvídavé (anticipační) myšlení

  • Navrhuje, jaké jsou různé možnosti budoucího vývoje jevů, procesů a systémů – od místa, kde žije, po celý svět.
  • Formuluje vize žádoucího vývoje.
  • Porovnává, vyhodnocuje scénáře budoucího vývoje z hlediska jejich udržitelnosti, uskutečnitelnosti a pravděpodobnosti.
  • Rozlišuje, co považuje za žádoucí a co za pravděpodobný budoucí vývoj.

Komponenta: porozumění hlediskům a principům udržitelnosti

  • Vyhodnocuje, které způsoby chování jednotlivců, skupin, regionů, zemí i mezinárodního společenství považuje za dlouhodobě neudržitelné a udržitelné z environmentálních a socioekonomických hledisek.

Komponenta: navrhování a uskutečňování změn

  • Navrhuje a odůvodňuje, jaké změny by si ve svém blízkém i širším okolí přál a co pro jejich uskutečnění může dělat.
  • Uskutečňuje alespoň dílčí kroky směřující k větší udržitelnosti v osobní či širší rovině.

Očekávané výsledky učení