uplatňuje adekvátní způsoby bezpečného chování v modelových situacích ohrožení spojeného s mimořádnou událostí
Komentář
Výuka je zaměřená na ochranu zdraví a bezpečí v situacích bezprostředně ohrožujících zdraví a život při mimořádných událostech. Žáci si osvojují znalosti a dovednosti potřebné k tomu, aby rozpoznali a srozumitelně ohlásili mimořádnou událost, včetně její lokalizace, správně se rozhodli, kdy použít prostředky individuální/improvizované ochrany. V modelových situacích prezentují bezpečný postup při evakuaci (aplikují zásady nařízené evakuace, opuštění domu/bytu a přípravy evakuačního zavazadla), uplatní zásady správného ukrytí, vysvětlí a podle okolností aplikují pravidla přežití svépomocí.
Problematika mimořádných událostí je důležitou a velmi aktuální součástí základního vzdělávání. K dosažení kompetencí potřebných k zajištění ochrany zdraví a bezpečí v případě mimořádných událostí je potřebné, aby výuka prostupovala všemi ročníky základního vzdělávání. Je nezbytné, aby byli žáci adekvátně svému věku seznamováni s možnými zdravotními riziky a život ohrožujícími situacemi při vzniku mimořádných událostí, osvojili si vhodné způsoby jednání a chování, které vedou k bezpečí a ochraně zdraví.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- uvádí příklady mimořádných událostí, diskutuje o jejich příčinách a následcích
- rozezná varovný signál „Všeobecná výstraha“ a další signály (Požární poplach a Zkouška sirén), vysvětlí, k čemu slouží
- popíše činnost integrovaného záchranného systému
- zvládá základní postupy chování v případě vzniku mimořádné události
- předvede komunikaci s operátorem tísňové linky
- popíše základní postupy evakuace, určí obsah evakuačního zavazadla a při evakuaci školy postupuje podle naučených postupů
- vysvětlí právní důsledky zneužití volání na tísňovou linku