uvědomuje si důležitost celoživotního charakteru učení
KKU-SMU-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- propojuji výuku se zkušeností žáků a žákyň a zprostředkovávám jim smysl vyučovaného obsahu (proč se konkrétní obsah či kompetenci učí)
- podporuji žáky k dalšímu učení tím, že oceňuji jejich silné stránky, jejich snahu, pokrok a úspěchy
- zprostředkovávám žákům konkrétní příklady výstupů úspěšného učení ve vztahu ke škole i celkovému rozvoji osobnosti
- podporuji u žáků postoje (nastavení mysli), které jim pomáhají rozvinout a udržet motivaci (např. Mé schopnosti nejsou fixní, ale mohu je rozvinout a rostou s mým úsilím; Mohu uspět a už jsem v minulosti mnohokrát uspěl/a; Překonávám překážky a to mě posiluje)
- umožním žákům vidět celkový rámec učiva a porozumět, jak jednotlivé lekce přispívají k jejich celkovému rozvoji osobnosti
- vytvářím dynamické a interaktivní učební aktivity, které stimulují zvědavost a aktivní účast žáků
- při projektové výuce umožním žákům výběr témat, která jsou pro ně zajímavá, a přizvu je k plánování
- podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili, vlastní chyby odkrývám žákům a žákyním jako příležitosti k učení
- dlouhodobě pozoruji snahu a vůli
- poskytuji zpětnou vazbu, která je konkrétní a umožňuje studentům cíleně zlepšovat své dovednosti
- poskytuji průběžnou zpětnou vazbu nejen na výsledky, ale také na postup a přístup k učení
- pro hodnocení práce žáků a jejich pokroku v učení využívám popisná kritéria (která jsou srozumitelná a korespondují s cíli výuky)
- při nastavování kritérií zohledňuji nejen očekávané výstupy, ale i evidenci o dosavadním pokroku žáků
- vedu žáky k sebehodnocení na základě kritérií, kterým rozumějí, a podporuji tím jejich odpovědnost za vlastní učení
- vedu žáky ke vzájemnému hodnocení pokroku v učení (vrstevnické hodnocení) na základě jim srozumitelných kritérií, a to za předpokladu, že se při tom daří zachovávat bezpečné prostředí
- poskytuji zpětnou vazbu tak, aby byla efektivně využitelná pro další učení žáků (ukazuje další krok ke zlepšení, je respektující, konkrétní, včasná a konstruktivní)
- preferuji pozitivní zpětnou vazbu
- rozlišuji mezi popisným a hodnotícím jazykem, využívám popisný jazyk jako podstatnou součást zpětné vazby a vedu k tomu žáky
- využívám různé způsoby poskytování zpětné vazby žákům a jejich práci (rychlejší zpětná vazba: ústní ocenění, palec nahoru, úsměv /časově náročnější zpětná vazba: písemná zpětná vazba, slovní hodnocení apod.)
- inspiruji žáky a žákyně tím, že se sám neustále učím, a to také od žáků a žákyň a spolu s nimi
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: snaha, vůle
- aktivně se ptá otázky, diskutuje, spolupracuje s ostatními a hledá další způsoby, jak se hlouběji zapojit do učení
- k učení přistupuje s odhodláním (vysvětlí význam tvrzení: „Snažím se, jak nejlépe umím.“ - uvede příklady, kde se tato snaha dá pozorovat)
- vysvětluje, proč je důležité snažit se (uvede na příkladu z učení situaci, kdy díky snaze a vůli dosáhl zlepšení ve svých studijních výsledcích či kompetencích pro život)
- uvědomuje si, že úsilí a praxe jsou klíčem ke zlepšení dovedností, je ochoten pracovat na svém rozvoji a neustále se učit novým věcem (uvádí příklady situací ze života)
komponenta: motivace k učení
- je nadšený pro učení a má vnitřní motivaci k získávání nových znalostí a dovedností
- hledá smysl a důležitost ve svém vzdělávání (popisuje, proč se učí, proč se snaží o rozvoj svých dovedností)
- vybírá situace k učení, které jej motivují k dalšímu pokroku v učení (setrvání u učení, informální učení)
- chápe, že učení neprobíhá jen ve školních lavicích
- je si vědom, proč je třeba, aby se učil po celý život (odpovědnost za vlastní celoživotní učení)
komponenta: koncentrace
- soustředí se na učení s minimálním rozptylováním (uzpůsobuje podmínky učení pro zvýšení vlastní koncentrace)
- dokončuje dílčí kroky úkolů
- zapojuje se aktivně při postupném poznávání, učení
komponenta: zpětná vazba, rozvoj
- přijímá konstruktivní zpětnou vazbu od učitelů a spolužáků a využívá ji k zlepšení svých dovedností a znalostí (buduje si postoje a vztahy)
- učí se z vlastních chyb a aktivně pracovat na svém osobním rozvoji
- vybírá a zařazuje mezi své učení i úkoly, které nejsou jednoduché, jednoznačné
- reflektuje (svoji práci), uvědomuje si kvalitu toho, co dělá, pracuje s nedostatky a plánuje nezbytné kroky ke zlepšení
- přijímání rady, pochvaly, doporučení, využívá je v oblasti zlepšování svých učebních a pracovních metod a postupů
komponenta: vzájemná pomoc při učení
- ochotně spolupracuje a pomáhá ostatní při učení, chápe důležitost vzájemné pomoci při dosahování učebních cílů
- uvědomuje benefity vzájemného hodnocení, pozitivní podpory druhých
- využívá prostředků informálního učení
Očekávané výsledky učení
Předcházející