Uvědomuje si význam, důležitost a smysl svého učení.

KKU-SMU-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE: 

  • propojuji výuku se zkušeností žáků a zprostředkovávám jim smysl vyučovaného obsahu (proč se konkrétní obsah či kompetenci učí) 
  • podporuji žáky k dalšímu učení tím, že oceňuji jejich silné stránky, jejich snahu, pokrok a úspěchy 
  • zprostředkovávám žákům konkrétní příklady výstupů úspěšného učení ve vztahu ke škole i celkovému rozvoji osobnosti 
  • podporuji u žáků postoje (nastavení mysli), které jim pomáhají rozvinout a udržet motivaci (např. Mé schopnosti nejsou fixní, ale mohu je rozvinout a rostou s mým úsilím; Mohu uspět a už jsem v minulosti mnohokrát uspěl; Překonávám překážky a to mě posiluje) 
  • umožním žákům vidět celkový rámec učiva a porozumět, jak jednotlivé lekce přispívají k jejich celkovému rozvoji osobnosti 
  • vytvářím dynamické a interaktivní učební aktivity, které stimulují zvědavost a aktivní účast žáků 
  • při projektové výuce umožním žákům výběr témat, která jsou pro ně zajímavá, a přizvu je k plánování  
  • podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili, odkrývám žákům vlastní chyby jako příležitosti k učení 
  • dlouhodobě pozoruji snahu a vůli  
  • poskytuji zpětnou vazbu, která je konkrétní a umožňuje žákům cíleně zlepšovat jejich dovednosti 
  • poskytuji průběžnou zpětnou vazbu nejen k výsledkům, ale také k postupu a přístupu k učení 
  • pro hodnocení práce žáků a jejich pokroku v učení využívám popisná kritéria (která jsou srozumitelná a korespondují s cíli výuky) 
  • při nastavování kritérií zohledňuji nejen očekávané výstupy, ale i evidenci o dosavadním pokroku žáků  
  • vedu žáky k sebehodnocení na základě kritérií, kterým rozumějí, a podporuji tím jejich odpovědnost za vlastní učení 
  • vedu žáky ke vzájemnému hodnocení pokroku v učení (vrstevnické hodnocení) na základě jim srozumitelných kritérií, a to za předpokladu, že se při tom daří zachovávat bezpečné prostředí 
  • poskytuji zpětnou vazbu tak, aby byla efektivně využitelná pro další učení žáků (ukazuje další krok ke zlepšení, je respektující, konkrétní, včasná a konstruktivní) 
  • preferuji pozitivní zpětnou vazbu 
  • rozlišuji mezi popisným a hodnoticím jazykem, využívám popisný jazyk jako podstatnou součást zpětné vazby a vedu k tomu žáky  
  • využívám různé způsoby poskytování zpětné vazby žákům a jejich práci (rychlejší zpětná vazba: ústní ocenění, palec nahoru, úsměv / časově náročnější zpětná vazba: písemná zpětná vazba, slovní hodnocení apod.) 
  • inspiruji žáky tím, že se sám neustále učím, a to i od žáků a spolu s nimi 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: snaha, vůle 

  • Odhaduje možnosti a síly.
  • Buduje si vytrvalost v učení (např. díky překonávání překážek).
  • Reflektuje hodnoty a vztahuje je k vlastní osobnosti.
  • Uvědomuje si, že úsilí a praxe jsou klíčem ke zlepšení dovedností.
  • Je aktivním účastníkem učení, nejen pasivním příjemcem informací.

Komponenta: motivace k učení 

  • Vyhledává příležitosti k učení.
  • Hledá smysl ve svém vzdělávání (Proč se učím? – Nejde mu o vnější odměny, ale o celkový rozvoj).
  • Vybírá a uzpůsobuje situace ve vztahu k motivaci (vybírá, co ho baví, zajímá – je si vědom toho, že se může učit z vlastní iniciativy).
  • Rozumí, proč je důležité učit se nové věci, věci, které souvisejí s jeho osobními zájmy, a věci, které mu přinášejí radost.

Komponenta: koncentrace 

  • Soustředí se na učení a dokáže pracovat bez rozptylování (zpočátku po krátkou dobu).
  • Orientuje se na dokončení úkolu či jeho dílčích kroků.
  • Upravuje podmínky učení pro zvýšení vlastní koncentrace.

Komponenta: zpětná vazba, rozvoj 

  • Přijímá konstruktivní zpětnou vazbu a používá ji ke zlepšení svých dovedností a znalostí.
  • Srovnává výsledky svého učení s předpoklady.
  • Reflektuje ponaučení a přenáší ho do další praxe.

Komponenta: vzájemná pomoc při učení 

  • Ochotně spolupracuje a pomáhá ostatním při učení, chápe důležitost vzájemné pomoci při dosahování učebních cílů.
  • Přijímá učení skrze činnosti zkušenosti, interakce.

Očekávané výsledky učení