Uvědomuje si význam, důležitost a smysl svého učení.
KKU-SMU-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- propojuji výuku se zkušeností žáků a zprostředkovávám jim smysl vyučovaného obsahu (proč se konkrétní obsah či kompetenci učí)
- podporuji žáky k dalšímu učení tím, že oceňuji jejich silné stránky, jejich snahu, pokrok a úspěchy
- zprostředkovávám žákům konkrétní příklady výstupů úspěšného učení ve vztahu ke škole i celkovému rozvoji osobnosti
- podporuji u žáků postoje (nastavení mysli), které jim pomáhají rozvinout a udržet motivaci (např. Mé schopnosti nejsou fixní, ale mohu je rozvinout a rostou s mým úsilím; Mohu uspět a už jsem v minulosti mnohokrát uspěl; Překonávám překážky a to mě posiluje)
- umožním žákům vidět celkový rámec učiva a porozumět, jak jednotlivé lekce přispívají k jejich celkovému rozvoji osobnosti
- vytvářím dynamické a interaktivní učební aktivity, které stimulují zvědavost a aktivní účast žáků
- při projektové výuce umožním žákům výběr témat, která jsou pro ně zajímavá, a přizvu je k plánování
- podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili, odkrývám žákům vlastní chyby jako příležitosti k učení
- dlouhodobě pozoruji snahu a vůli
- poskytuji zpětnou vazbu, která je konkrétní a umožňuje žákům cíleně zlepšovat jejich dovednosti
- poskytuji průběžnou zpětnou vazbu nejen k výsledkům, ale také k postupu a přístupu k učení
- pro hodnocení práce žáků a jejich pokroku v učení využívám popisná kritéria (která jsou srozumitelná a korespondují s cíli výuky)
- při nastavování kritérií zohledňuji nejen očekávané výstupy, ale i evidenci o dosavadním pokroku žáků
- vedu žáky k sebehodnocení na základě kritérií, kterým rozumějí, a podporuji tím jejich odpovědnost za vlastní učení
- vedu žáky ke vzájemnému hodnocení pokroku v učení (vrstevnické hodnocení) na základě jim srozumitelných kritérií, a to za předpokladu, že se při tom daří zachovávat bezpečné prostředí
- poskytuji zpětnou vazbu tak, aby byla efektivně využitelná pro další učení žáků (ukazuje další krok ke zlepšení, je respektující, konkrétní, včasná a konstruktivní)
- preferuji pozitivní zpětnou vazbu
- rozlišuji mezi popisným a hodnoticím jazykem, využívám popisný jazyk jako podstatnou součást zpětné vazby a vedu k tomu žáky
- využívám různé způsoby poskytování zpětné vazby žákům a jejich práci (rychlejší zpětná vazba: ústní ocenění, palec nahoru, úsměv / časově náročnější zpětná vazba: písemná zpětná vazba, slovní hodnocení apod.)
- inspiruji žáky tím, že se sám neustále učím, a to i od žáků a spolu s nimi
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: snaha, vůle
- Odhaduje možnosti a síly.
- Buduje si vytrvalost v učení (např. díky překonávání překážek).
- Reflektuje hodnoty a vztahuje je k vlastní osobnosti.
- Uvědomuje si, že úsilí a praxe jsou klíčem ke zlepšení dovedností.
- Je aktivním účastníkem učení, nejen pasivním příjemcem informací.
Komponenta: motivace k učení
- Vyhledává příležitosti k učení.
- Hledá smysl ve svém vzdělávání (Proč se učím? – Nejde mu o vnější odměny, ale o celkový rozvoj).
- Vybírá a uzpůsobuje situace ve vztahu k motivaci (vybírá, co ho baví, zajímá – je si vědom toho, že se může učit z vlastní iniciativy).
- Rozumí, proč je důležité učit se nové věci, věci, které souvisejí s jeho osobními zájmy, a věci, které mu přinášejí radost.
Komponenta: koncentrace
- Soustředí se na učení a dokáže pracovat bez rozptylování (zpočátku po krátkou dobu).
- Orientuje se na dokončení úkolu či jeho dílčích kroků.
- Upravuje podmínky učení pro zvýšení vlastní koncentrace.
Komponenta: zpětná vazba, rozvoj
- Přijímá konstruktivní zpětnou vazbu a používá ji ke zlepšení svých dovedností a znalostí.
- Srovnává výsledky svého učení s předpoklady.
- Reflektuje ponaučení a přenáší ho do další praxe.
Komponenta: vzájemná pomoc při učení
- Ochotně spolupracuje a pomáhá ostatním při učení, chápe důležitost vzájemné pomoci při dosahování učebních cílů.
- Přijímá učení skrze činnosti zkušenosti, interakce.
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Klíčové kompetence
Následující