uvědomuje si význam, důležitost a smysl svého učení
KKU-SMU-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- propojuji výuku se zkušeností žáků a žákyň a zprostředkovávám jim smysl vyučovaného obsahu (proč se konkrétní obsah či kompetenci učí)
- podporuji žáky k dalšímu učení tím, že oceňuji jejich silné stránky, jejich snahu, pokrok a úspěchy
- zprostředkovávám žákům konkrétní příklady výstupů úspěšného učení ve vztahu ke škole i celkovému rozvoji osobnosti
- podporuji u žáků postoje (nastavení mysli), které jim pomáhají rozvinout a udržet motivaci (např. Mé schopnosti nejsou fixní, ale mohu je rozvinout a rostou s mým úsilím; Mohu uspět a už jsem v minulosti mnohokrát uspěl/a; Překonávám překážky a to mě posiluje)
- umožním žákům vidět celkový rámec učiva a porozumět, jak jednotlivé lekce přispívají k jejich celkovému rozvoji osobnosti
- vytvářím dynamické a interaktivní učební aktivity, které stimulují zvědavost a aktivní účast žáků
- při projektové výuce umožním žákům výběr témat, která jsou pro ně zajímavá, a přizvu je k plánování
- podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili, vlastní chyby odkrývám žákům a žákyním jako příležitosti k učení
- dlouhodobě pozoruji snahu a vůli
- poskytuji zpětnou vazbu, která je konkrétní a umožňuje studentům cíleně zlepšovat své dovednosti
- poskytuji průběžnou zpětnou vazbu nejen na výsledky, ale také na postup a přístup k učení
- pro hodnocení práce žáků a jejich pokroku v učení využívám popisná kritéria (která jsou srozumitelná a korespondují s cíli výuky)
- při nastavování kritérií zohledňuji nejen očekávané výstupy, ale i evidenci o dosavadním pokroku žáků
- vedu žáky k sebehodnocení na základě kritérií, kterým rozumějí, a podporuji tím jejich odpovědnost za vlastní učení
- vedu žáky ke vzájemnému hodnocení pokroku v učení (vrstevnické hodnocení) na základě jim srozumitelných kritérií, a to za předpokladu, že se při tom daří zachovávat bezpečné prostředí
- poskytuji zpětnou vazbu tak, aby byla efektivně využitelná pro další učení žáků (ukazuje další krok ke zlepšení, je respektující, konkrétní, včasná a konstruktivní)
- preferuji pozitivní zpětnou vazbu
- rozlišuji mezi popisným a hodnotícím jazykem, využívám popisný jazyk jako podstatnou součást zpětné vazby a vedu k tomu žáky
- využívám různé způsoby poskytování zpětné vazby žákům a jejich práci (rychlejší zpětná vazba: ústní ocenění, palec nahoru, úsměv /časově náročnější zpětná vazba: písemná zpětná vazba, slovní hodnocení apod.)
- inspiruji žáky a žákyně tím, že se sám neustále učím, a to také od žáků a žákyň a spolu s nimi
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: snaha, vůle
- odhaduje možnosti a síly
- buduje si vytrvalost v učení (např. díky překonávání překážek)
- reflektuje hodnoty a vztahuje je k vlastní osobnosti
- uvědomuje si, že úsilí a praxe jsou klíčem k zlepšení dovedností
- je aktivním účastníkem učení, nejen pasivním příjemcem informací
komponenta: motivace k učení
- vyhledává příležitosti k učení
- hledá smysl ve svém vzdělávání (Proč se učím?- nejde mu o vnější odměny, ale o celkový rozvoj)
- vybírá a uzpůsobuje situace ve vztahu k motivaci (vybírá, co ho baví, zajímá - je si vědom, že se může učit z vlastní iniciativy)
- rozumí, proč je důležité učit se nové věci, věci, které souvisí s jeho osobními zájmy a věci, které mu přináší radost
komponenta: koncentrace
- soustředí se na učení a dokáže pracovat bez rozptylování (zpočátku po krátkou dobu…)
- orientuje se na dokončení úkolu či jeho dílčích kroků
- upravuje podmínky učení pro zvýšení vlastní koncentrace
komponenta: zpětná vazba, rozvoj
- přijímá konstruktivní zpětnou vazbu a používá ji k zlepšení svých dovedností a znalostí
- srovnává výsledky svého učení s předpoklady
- reflektuje ponaučení a přenáší jej do další praxe
komponenta: vzájemná pomoc při učení
- ochotně spolupracuje a pomáhá ostatním při učení, chápe důležitost vzájemné pomoci při dosahování učebních cílů
- přijímá učení skrze činnosti zkušenosti, interakce
Očekávané výsledky učení
Následující