plánuje vlastní denní režim a uplatňuje v něm základní zdravotně preventivní návyky
Komentář
Cílem je rozvíjení dovedností podporujících zdravý životní styl. Žák si upevňuje základní postupy osobní hygieny, diskutuje o náplni svého pracovního a víkendového dne i o časovém rozvržení jednotlivých činností v průběhu dne. Zaměřuje se především na čas pro učení, zájmové aktivity, odpočinek, spánek, na konzumaci stravy a pohybové aktivity i osobní hygienu. Na základě dostupných informací a modelových situací uvádí argumenty, proč je důležité pravidelně střídat učení, relaxaci, pracovní aktivity, odpočinek, dodržovat pravidelnost ve stravování, pohybový režim i dbát na hygienu a dostatek spánku. Při sestavování denního režimu se řídí doporučením odborníků. Dodržování režimu dne vede k posilování preventivního jednání a chování ve prospěch podpory zdraví a minimalizaci rizikového chování a rozvoje nemocí.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- aplikuje elementární znalosti o fungování lidského těla při upevňování zásad tělesné a duševní hygieny
- uplatňuje základní pravidla osobní hygieny v každodenním životě
- zařazuje prvky duševní hygieny do vlastního denního režimu
- uplatňuje základní hygienická opatření při prevenci nákazy i šíření infekčních nemocí
- popisuje základní faktory, které ovlivňují lidské zdraví
- vysvětlí potřebu dodržování pravidelného stravovacího, pohybového a spánkového režimu pro zdraví
- sestavuje denní režim školáka pro pracovní a víkendový den, čas pro učení, práci, zábavu, odpočinek podle vlastních potřeb i s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
- vnímá adekvátní denní režim jako pozitivní opatření podpory zdraví
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CZB-VZB-002-ZV9-006 na základě zásad zdravého životního stylu plánuje a upravuje svůj denní režim a každodenní činnosti
- CZB-VZB-002-ZV9-007 zdůvodní význam tělesné, intimní a duševní hygieny pro podporu zdraví a samostatně využívá osvojené dovednosti k regeneraci sil a předcházení stresovým situacím