plánuje vlastní denní režim a uplatňuje v něm základní zdravotně preventivní návyky
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- uplatňuje základní pravidla osobní hygieny v každodenním život
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
Rozhodněte, jestli jsou uvedená tvrzení pravdivá. Pokud nejsou, nesprávné informace opravte.
Zdůvodněte ve skupinách význam dodržování zásad hygieny pro zdraví.
1 | K očistě celého těla používáme teplou vodu, jemné mýdlo nebo sprchové gely. |
2 | Při mytí postupujeme od dolní části těla k horním končetinám a hlavě. |
3 | Nohy stačí omývat občas ráno nebo večer. |
4 | Nejvhodnějším způsobem denní očisty je sprchování. |
5 | Z důvodu úspory vody je vhodné, aby se v téže vodě vykoupalo více osob. |
6 | Utíráme se vždy vlastním ručníkem. |
7 | Spodní prádlo stačí měnit dvakrát týdně. |
8 | Při kašli chráníme ústa a nos rouškou |
9 | Zuby bychom si měli čistit po každém jídle. |
10 | Pokud žvýkáme žvýkačky, stačí zuby vyčistit vždy ráno. |
11 | Každý zubní kartáček má omezenou dobu použitelnosti. |
12 | Po večerním vyčištění zubů můžeme bez obav pít slazené nápoje. |
13 | Zubní kaz je způsobován činností bakterií v ústech |
14 | Jestliže nás zuby nebolí, není nutné navštěvovat lékaře. |
Popis ověřování
Úloha ověřuje, zda je žák schopen posuzovat chování související s každodenní osobní hygienou z hlediska ochrany a podpory zdraví. Dává žákům možnost vyjádřit se k předloženým tvrzením, zdůvodňovat, zda jsou pravdivá nebo zásadně nesprávná. Zdůvodňují, proč jejich nedodržování může způsobit poškození zdraví. Při diskuzi na téma hygienických zásad učitel motivuje žáky k zamyšlení, zda sami zásady hygieny v osobním životě dodržují.
Úlohu lze ve výuce realizovat různými způsoby. Žáci mohou pracovat s tabulkou, do níž barevně zaznamenají svou volbu. Je možné pracovat ve skupinách a výroky napsané na kartičkách losovat.