Sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení, která aplikuje vzhledem k potřebám organismu.

Komentář:
V očekávaném výsledku učení jsou postupně rozvíjeny dovednosti podporující správné nutriční chování žáka, zejména dovednosti vedoucí k dodržování stravovacího a pitného režimu a umožňující sestavování jídelníčku na kratší či delší období, který odpovídá výživovým doporučením odborníků. Na základě porozumění souvislostem mezi výživovým chováním a neinfekčními degenerativními nemocemi, výživovým chováním a alimentárními nákazami aplikuje žák výživová doporučení při sestavování jídelníčku, a to vzhledem k potřebám organismu v oblasti fyzické, psychické i sociální. Konfrontuje vlastní nutriční chování s názory odborníků, s informacemi, které jsou prezentovány v médiích. Na základě osvojených poznatků o funkci jednotlivých živin v organismu a o obsahu živin v potravinách vyvozuje možný vliv konzumace jednotlivých potravin na zdraví. Uvádí argumenty, proč je důležité sledovat, které potraviny a nápoje zařazujeme do jídelníčku a v jakém denním množství, a projevuje ochotu se problematikou výživy zabývat.
Výchova ke správné výživě je do základního vzdělávání zařazená jako klíčový okruh naplňující cíle výchovy ke zdraví a bezpečí. Výživa je jedním z dominantních faktorů podmiňujících výskyt chorob vázaných na životní styl (zejména kardiovaskulární choroby na aterosklerotickém podkladě, diabetes II. typu, metabolický syndrom, obezita, nádorová onemocnění, zejména tlustého střeva a konečníku). Naše stravovací zvyklosti mnohdy neodpovídají požadavkům správné výživy. Je proto žádoucí rozvíjet dovednosti žáka, které mu umožní sestavovat vhodný jídelníček. Vedení žáka ke kritickým diskusím o způsobu stravování, k argumentaci o možné podpoře zdraví vhodnou výživou rozvíjí jeho zdravotní gramotnost.