Výchova ke zdraví a bezpečí
Vzdělávací obor Výchova ke zdraví a bezpečí (dále VZB) v rámci vzdělávací oblasti ČZB podporuje celkový rozvoj jedince a vede k celoživotní potřebě aktivně uplatňovat zdravý a bezpečný způsob života.
VZB se podílí na formování zdravotní a bezpečnostní gramotnosti, které jsou nutným předpokladem pro zodpovědný přístup k vlastnímu zdraví i zdraví ostatních lidí. Utvářet u žáků tyto gramotnosti představuje rozvíjet potřebné znalosti a dovednosti týkající se problematiky zdraví i bezpečí a utvářet postoje, které jim umožní rychle a správně se rozhodovat v každodenních i mezních situacích. Ke každodenní podpoře zdraví by žáci měli získávat vnitřní motivaci a škola by měla podporovat zdravý způsob života ve výuce a při všech aktivitách školy.
Problematika zdraví a bezpečí prostupuje oběma stupni základního vzdělávání. Vzdělávací obsah je pojatý jako kontinuum, které žákům umožňuje spirálovitě rozvíjet vzdělávací obsah a dosahovat očekávaných výsledků učení průběžně během celého vzdělávání – ve vazbě na potřeby a možnosti žáků.
Obsah vzdělávání ve VZB je tvořený čtyřmi vzájemně úzce provázanými tematickými okruhy: Ochrana a podpora zdraví – nemoci, úrazy, prevence, sexuální a reprodukční zdraví; Denní režim – hygiena, výživa a pohyb; Osobní bezpečí; Osobní bezpečí za mimořádných událostí a v souvislosti s obranou státu.
Osvojování očekávaných výsledků učení připravuje žáky na samostatné plánování denního režimu a aktivit z hlediska rozvoje a ochrany zdraví, směřuje k formování správného stravovacího chování, k praktickému uplatňování zásad tělesné a duševní hygieny v každodenním životě. Uvádí žáky do problematiky sexuálního dospívání a odpovědného sexuálního chování. Orientuje žáky v základních mechanismech přenosu a vzniku nemocí a vytváří u nich návyky aktivní ochrany proti onemocněním a praktické dovednosti pro poskytování první pomoci. Utváří dovednosti týkající se odmítání návykových látek a bezpečného pohybu v digitálním prostředí. Vede žáky k bezpečnému chování a pohybu ve škole, mimo školu, v dopravě, v případech požárů, při mimořádných událostech antropogenních i působených přírodními vlivy na všech místech, kde se pohybují, k aktivnímu zájmu o otázky obrany státu.
VZB využívá znalosti a dovednosti žáků získané v dalších vzdělávacích oborech (Tělesná výchova) a vzdělávacích oblastech (Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Geografie, Člověk a společnost, Člověk, jeho osobnost a svět práce, Informatika). Přispívá k utváření všech klíčových kompetencí a propojuje se především s průřezovým tématem Péče o wellbeing. Využívá i znalosti a dovednosti získané v zájmovém a neformálním vzdělávání.
VZB staví na prožitkovém učení a praktických zkušenostech žáků, preferuje individualizaci vzdělávání. Respektuje individuální potenciál žáků, citlivě reaguje na jejich problémy. Pomáhá rozvoji vztahů mezi žáky, k dosažení očekávaných výsledků učení využívá jejich účast na organizaci, evaluaci a reflexi výuky. Zvyšuje odolnost žáků, potřebnou ke zvládání dopadů různých krizí na společnost, buduje dovednosti nutné ke zvládání mimořádných událostí. Cíleně využívá metody formativního hodnocení, vytváří příležitosti pro sledování vlastního pokroku a motivuje žáky k dalšímu rozvíjení osobnostního potenciálu.
Vzhledem k aktuálním společensko-politickým událostem posledních let se význam VZB zvyšuje. Vzdělávací obsah vyžaduje, vzhledem k charakteru očekávaných výsledků učení, jejichž efektivní naplnění není možné bez využívání aktivizačních a evokačních forem a metod ve vazbě na praktické životní situace, vytvářet dostatek příležitostí k jejich naplňování v každém ročníku. Systémové působení na žáky by mělo být provázané s kulturou školy, s činnostmi probíhajícími ve výuce v propojení s aktivitami uplatňovanými ve školním a mimoškolním režimu žáků.
Očekávané výsledky učení
Ochrana a podpora zdraví – nemoci, úrazy, prevence, sexuální a reprodukční zdraví
- CZB-VZB-001-ZV9-001 posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých s využitím příkladů přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím
- CZB-VZB-001-ZV9-002 na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví
- CZB-VZB-001-ZV9-003 zdůvodní význam odpovědného sexuálního chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví
- CZB-VZB-001-ZV9-004 analyzuje a hodnotí tělesné a psychosociální změny v období dospívání a adekvátně na ně reaguje, rozezná nevhodné i nekonsenzuální chování související se sexualitou ve fyzickém i digitálním prostředí
- CZB-VZB-001-ZV9-005 uplatňuje osvojené návyky a dovednosti v situacích úrazů a náhle vzniklých stavů, v rámci svých možností poskytne první pomoc ve škole
Denní režim – hygiena, výživa a pohyb
- CZB-VZB-002-ZV9-006 na základě zásad zdravého životního stylu plánuje a upravuje svůj denní režim a každodenní činnosti
- CZB-VZB-002-ZV9-007 zdůvodní význam tělesné, intimní a duševní hygieny pro podporu zdraví a samostatně využívá osvojené dovednosti k regeneraci sil a předcházení stresovým situacím
- CZB-VZB-002-ZV9-008 sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení, která aplikuje vzhledem k potřebám organismu
Osobní bezpečí
- CZB-VZB-003-ZV9-010 zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit
- CZB-VZB-003-ZV9-011 identifikuje nebezpečné aktivity a situace vyskytující se v digitálním prostředí a odůvodní, proč je důležité chránit zde bezpečí své i ostatních, včetně ochrany osobních údajů
- CZB-VZB-003-ZV9-012 chová se zodpovědně, předvídavě a bezpečně ve škole, v neznámém prostředí i v prostředí virtuální reality, při styku s neznámými osobami, zvířaty a nebezpečnými předměty
- CZB-VZB-003-ZV9-013 pohybuje se samostatně a bezpečně v běžném silničním provozu v roli chodce, cyklisty, spolujezdce, cestujícího ve veřejné dopravě, řeší modelové dopravní situace a zvládá zásady bezpečného chování v případě dopravní nehody
- CZB-VZB-003-ZV9-014 uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika zneužívání legálních i nelegálních návykových látek se životní perspektivou člověka, vysvětlí rizika a dopady závislostního chování
Osobní bezpečí za mimořádných událostí a v souvislosti s obranou státu
- CZB-VZB-004-ZV9-015 uplatňuje adekvátní způsoby bezpečného chování v modelových situacích ohrožení spojeného s mimořádnou událostí
- CZB-VZB-004-ZV9-016 aplikuje zásady bezpečného chování při antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy na místech, kde se pohybuje
- CZB-VZB-004-ZV9-017 charakterizuje zásady požární prevence; v případě vzniku požáru adekvátně reaguje a v modelových situacích použije vhodné způsoby chování, metody a prostředky hašení požáru
- CZB-VZB-004-ZV9-018 vysvětlí roli občana a jeho práva a povinnosti při zajišťování bezpečnosti a obrany státu, orientuje se v principech zajišťování vnější i vnitřní obrany, v bezpečnostním systému ČR a typech krizových stavů