Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova
Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova představuje organizační alternativu k běžné vyučovací jednotce v předmětu tělesná výchova. Svým obsahovým zaměřením i využívanými nástroji (tedy realizovanými pohybovými aktivitami) plně respektuje základní vymezení tělesné výchovy, ovšem s ohledem na účast žáků s potřebou uplatnění podpůrných opatření respektuje speciální potřeby žáků a nalézá nejvhodnější nástroje pro jejich rozvoj v této organizační formě. Zařazení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je možné, až když není jejich zařazení do společného vzdělávání vhodné či s ohledem na jejich potřeby a zdravotní stav žádoucí. V případě, že škola není z hlediska nedostatečných prostorových, materiálních, personálních či jiných podmínek schopná vzdělávat žáka/žáky v systému inkluzivně vedené tělesné výchovy, může organizačně zařadit žáky v minimálním počtu 6 osob na pedagogického pracovníka do alternativní organizační formy nazvané Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova. Maximální počet žáků ve skupině přitom nesmí přesáhnout 14 osob, a to ani v případě zapojení dalších pedagogických pracovníků.
Je na dalším rozhodnutí, zda bude tato problematika stát v rámci Tělesné výchovy jako samostatné téma, nebo bude zahrnutá do širší metodické podpory v rámci všech podpůrných opatření.
Rozdíl oproti dříve uváděné zdravotní TV:
Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova rozšiřuje pojetí dříve uplatňované zdravotní TV od korektivního a nápravného zaměření na výstupy i obsah, které lépe odpovídají komplexnímu vnímání zdraví ve všech bio-psycho-sociálních rovinách. Spojením pojetí zdravotní a aplikované tělesné výchovy tak vzniká možnost pro učitele uplatnit širší paletu pedagogických nástrojů s možností plynulejší prostupnosti v případě zpětného zařazování žáků se SVP do inkluzivních skupin v rámci tělesné výchovy.
Očekávané výsledky učení
- CZB-TEV-003-ZV5-011 uplatňuje (s pomocí učitele) speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a aplikované pohybové aktivity s ohledem na své možnosti, koriguje techniku jejich provedení
- CZB-TEV-003-ZV5-012 usiluje o zlepšení svých pohybových schopností a dovedností v souladu se svými možnostmi a potřebami
- CZB-TEV-003-ZV5-013 uplatňuje dovednosti relevantní pro své zapojení do širokého spektra aplikovaných pohybových aktivit odpovídajících aktuálnímu zdravotnímu stavu
- CZB-TEV-003-ZV5-014 zapojuje se do pohybových činností spolu s ostatními žáky, s ohledem na úroveň svých dovedností, svých zájmů a na různé sociální role
- CZB-TEV-003-ZV5-015 uvádí na základě znalosti svého aktuálního zdravotního stavu nevhodná cvičení a pohybové činnosti i důvody, proč by se jich neměl účastnit
- CZB-TEV-003-ZV5-016 využívá doporučené a dostupné upravené didaktické a sportovní pomůcky přizpůsobené pro jeho optimální zapojení do pohybových činností
- CZB-TEV-003-ZV9-012 samostatně uplatňuje speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a aplikované pohybové činnosti v souladu s aktuálním zdravotním stavem s ohledem na své možnosti a zkušenosti a usiluje o optimální provedení
- CZB-TEV-003-ZV9-013 uplatňuje správné způsoby držení těla v různých polohách a pracovních činnostech
- CZB-TEV-003-ZV9-014 samostatně usiluje o zlepšení svých pohybových schopností a dovedností na základě zkušenosti v různých pohybových činnostech
- CZB-TEV-003-ZV9-015 uplatňuje dovednosti odpovídající jeho subjektivně maximálnímu zapojení do širokého spektra aplikovaných pohybových činností, které jsou v souladu s jeho aktuálním zdravotním stavem
- CZB-TEV-003-ZV9-016 prostřednictvím aplikovaných pohybových aktivit prokazuje odpovídající sebevědomí a úspěšnost, klade si adekvátní motorické cíle a dosahuje jich
- CZB-TEV-003-ZV9-017 upozorní na činnosti či podmínky, které jsou v rozporu s jeho zdravotním stavem, projeví dostatek kompetencí pro jejich úpravu potřebnou pro účast v nich
- CZB-TEV-003-ZV9-018 vyhledává a užívá upravené didaktické, sportovní a sportovně-kompenzační pomůcky přizpůsobené pro jeho zapojení do pohybových činností na úrovni TV, rekreace a sportu, diskutuje o jejich využití pro rekreační pohybové činnosti