Tělesná výchova
Vzdělávací obor Tělesná výchova (dále TV) se v rámci vzdělávací oblasti Člověk, zdraví a bezpečí podílí na celkovém rozvoji jedince a schopnosti aktivně uplatňovat zdravý životní styl.
TV rozvíjí u žáků cíleně pohybovou gramotnost, která zdůrazňuje osvojení základních znalostí o pohybu, o potřebném objemu a intenzitě pohybu v denním režimu, o jeho rozvíjejících i korektivních účincích na organismus atd., rozvoj pohybových dovedností a odpovídající tělesné zdatnosti a motivaci k pravidelnému každodennímu pohybu jako základu pro eliminaci sedavého způsobu života, který je příčinou nadváhy, vzniku svalové nerovnováhy, zdravotních problémů atd. Žáci by tak měli získávat kladný postoj k pohybu jako základní životní potřebě.
Obsah vzdělávání v TV je členěný do tematických okruhů:
Činnosti ovlivňující pohybové učení a zdraví – směřuje k osvojování pohybových dovedností, rozvoji tělesné zdatnosti, rozvoji pohybové tvořivosti, k organizaci pohybového režimu a k hygieně a bezpečnosti při pohybových činnostech.
Činnosti podporující pohybové učení – směřuje k osvojení specifické TV terminologie a práci s informacemi o TV a sportu, k fair play jednání a dodržování pravidel her a soutěží, k zaznamenávání a vyhodnocování výkonů.
Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova – směřuje k pohybovému vzdělávání žáků s podporou; její obsah bude součástí metodické podpory.
Očekávané výsledky učení (dále OVU) TV v souladu s tím směřují k rozvoji pohybových dovedností v širokém spektru pohybových činností, k rozvoji tělesné zdatnosti a adaptaci na tělesnou zátěž, k pohybové tvořivosti, k vlastnímu podílu na organizaci pohybového režimu, k hygienickým návykům a bezpečnému chování v prostředí sportovišť a přírody, ke komunikaci a spolupráci při pohybových činnostech, dodržování pravidel her a soutěží, fair play jednání, vzájemnému respektu, k ochraně přírody při pohybových činnostech atd. Realizované pohybové činnosti pak slouží jako nástroj pro pozitivní formování osobnostně-sociální úrovně žáka. Rozvíjejí pozitivní modely sociálního chování, slouží k vlastnímu sebepřijímání a umožňují chápání sociálních vztahů a pravidel v blízké interpersonální interakci.
Pohybové vzdělávání postupuje od spontánní a řízené pohybové činnosti žáků na 1. stupni (v koedukovaných skupinách žáků), k řízené a výběrové činnosti na 2. stupni, kde se případně spojuje výuka žákyň a žáků při činnostech, které nejsou z hlediska odlišné hmotnosti a síly nebezpečné (např. lyžování, turistika, plavání, tanec). Vzdělávání na 1. a 2. stupni na sebe navazuje v obsahu OVU. V TV je důležitá především trvalá pohybová aktivita žáků, ukázky činností, ohleduplnost, spolupráce, vlastní i vzájemné hodnocení žáků. Předpokladem pro osvojování pohybových dovedností je žákův prožitek z pohybu. V TV je velmi důležité motivační hodnocení, které vychází z individuálních předpokladů žáků i jejich aktuálního zdravotního stavu a je postavené na posuzování jejich osobního zlepšení. Proaktivní přístup k pohybovým činnostem napomáhá rozvíjet u žáků klíčové kompetence. TV navazuje na řadu znalostí a dovedností ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět i vzdělávacích oborů Výchova ke zdraví a bezpečí, Osobnostní a sociální výchova, Přírodopis, Geografie, Fyzika aj. Přispívá k utváření všech klíčových kompetencí a propojuje se s průřezovým tématem Péče o wellbeing.
Objem TV v rozsahu 2 hodin týdně v každém ročníku je zachován. Žádoucí je realizovat plavecký výcvik na 1. stupni a zařazovat volitelné předměty zaměřené na pohybové činnosti podle zájmu žáků a možností školy. TV by měla být ve škole podpořena vhodnými prostory a vybavením a dalšími pohybovými aktivitami v denním režimu žáků. Významné místo ve vzdělávání zaujímá spolupráce s partnery zaměřenými na organizaci zájmových pohybových činností žáků.
Očekávané výsledky učení
Činnosti ovlivňující pohybové učení a zdraví
- CZB-TEV-001-ZV5-001 zvládá v souladu s individuálními možnostmi osvojované pohybové dovednosti a uplatňuje je v individuálních a týmových pohybových činnostech
- CZB-TEV-001-ZV5-002 tvoří podle zadání, své fantazie, hudebního či rytmického doprovodu varianty jednoduchých pohybových dovedností
- CZB-TEV-001-ZV5-003 uplatňuje základní návyky vedoucí k rozvoji tělesné zdatnosti, k duševní a sociální pohodě, k pozitivnímu naladění, k překonávání námahy a obtíží spojených s tělesnou zátěží
- CZB-TEV-001-ZV5-004 zapojuje se do organizace svého pohybového režimu, plánuje své pohybové činnosti a jejich konkrétní realizaci
- CZB-TEV-001-ZV5-005 uplatňuje základní zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech, svým jednáním předchází nebezpečným situacím a při jejich vzniku adekvátně reaguje
Činnosti podporující pohybové učení
- CZB-TEV-002-ZV5-006 reaguje správně na základní pokyny, povely, signály a vykonává podle nich individuální i týmovou pohybovou činnost
- CZB-TEV-002-ZV5-007 zná a dodržuje základní pravidla jednoduchých her a soutěží, adekvátně reaguje na zjevné přestupky
- CZB-TEV-002-ZV5-008 měří pohybové výkony a na základě pokynů učitele či porovnání výkonů s předchozími na ně adekvátně reaguje
- CZB-TEV-002-ZV5-009 v tělesné výchově jedná v duchu fair play, respektuje při pohybových činnostech jiné žáky, jejich odlišné předpoklady a zájmy
- CZB-TEV-002-ZV5-010 spolupracuje při organizaci pohybových činností ve známých prostorách určených pro realizaci tělesné výchovy
Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova
- CZB-TEV-003-ZV5-011 uplatňuje (s pomocí učitele) speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a aplikované pohybové aktivity s ohledem na své možnosti, koriguje techniku jejich provedení
- CZB-TEV-003-ZV5-012 usiluje o zlepšení svých pohybových schopností a dovedností v souladu se svými možnostmi a potřebami
- CZB-TEV-003-ZV5-013 uplatňuje dovednosti relevantní pro své zapojení do širokého spektra aplikovaných pohybových aktivit odpovídajících aktuálnímu zdravotnímu stavu
- CZB-TEV-003-ZV5-014 zapojuje se do pohybových činností spolu s ostatními žáky, s ohledem na úroveň svých dovedností, svých zájmů a na různé sociální role
- CZB-TEV-003-ZV5-015 uvádí na základě znalosti svého aktuálního zdravotního stavu nevhodná cvičení a pohybové činnosti i důvody, proč by se jich neměl účastnit
- CZB-TEV-003-ZV5-016 využívá doporučené a dostupné upravené didaktické a sportovní pomůcky přizpůsobené pro jeho optimální zapojení do pohybových činností
Činnosti ovlivňující pohybové učení a zdraví
- CZB-TEV-001-ZV9-001 zvládá v souladu s individuálními možnosti osvojované pohybové dovednosti a uplatňuje je v individuálních a týmových pohybových činnostech
- CZB-TEV-001-ZV9-002 tvoří varianty pohybových dovedností podle zadání, své fantazie, hudebního a rytmického doprovodu, podle účelu pohybových činností, společně zvolené taktiky hry, soutěže
- CZB-TEV-001-ZV9-003 uplatňuje postupy ke zlepšení či udržení své tělesné zdatnosti, duševní a sociální pohody, k překonávání námahy a obtíží spojených s tělesnou a psychickou zátěží
- CZB-TEV-001-ZV9-004 vybírá si pohybové činnosti z nabídky školy a aktivně se podílí na organizaci a realizaci svého pohybového režimu
- CZB-TEV-001-ZV9-005 uplatňuje zásady hygieny a bezpečného chování při pohybových činnostech v prostředí sportovišť a přírody; aktivně předchází krizovým situacím a při jejich vzniku adekvátně reaguje
Činnosti podporující pohybové učení
- CZB-TEV-002-ZV9-006 používá osvojované tělocvičné názvosloví, správně reaguje na pokyny, povely, smluvená gesta a signály, samostatně řídí skupinu při pohybové činnosti
- CZB-TEV-002-ZV9-007 dodržuje základní pravidla her a soutěží, označí přestupky proti herním či soutěžním pravidlům a vysvětlí, v čem došlo k jejich porušení
- CZB-TEV-002-ZV9-008 zaznamená a zhodnotí s pomocí dostupných technologií pohybový výkon; podle podnětů (učitele, spolužáků) usiluje o jeho zlepšení
- CZB-TEV-002-ZV9-009 naplňuje při pohybových činnostech některé olympijské myšlenky – čestné soupeření, respekt k odlišnostem, podpora znevýhodněných osob, ochrana přírody, uplatňování práv a povinností vyplývajících z různých rolí
- CZB-TEV-002-ZV9-010 spolupracuje při organizaci prostoru a pohybových činností ve známých i méně známých prostorách určených pro realizaci pohybových činností
- CZB-TEV-002-ZV9-011 vyhledá a prezentuje informace o aktuálním sportovní dění ve škole, v obci, regionu, ČR, ve světě
Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova
- CZB-TEV-003-ZV9-012 samostatně uplatňuje speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a aplikované pohybové činnosti v souladu s aktuálním zdravotním stavem s ohledem na své možnosti a zkušenosti a usiluje o optimální provedení
- CZB-TEV-003-ZV9-013 uplatňuje správné způsoby držení těla v různých polohách a pracovních činnostech
- CZB-TEV-003-ZV9-014 samostatně usiluje o zlepšení svých pohybových schopností a dovedností na základě zkušenosti v různých pohybových činnostech
- CZB-TEV-003-ZV9-015 uplatňuje dovednosti odpovídající jeho subjektivně maximálnímu zapojení do širokého spektra aplikovaných pohybových činností, které jsou v souladu s jeho aktuálním zdravotním stavem
- CZB-TEV-003-ZV9-016 prostřednictvím aplikovaných pohybových aktivit prokazuje odpovídající sebevědomí a úspěšnost, klade si adekvátní motorické cíle a dosahuje jich
- CZB-TEV-003-ZV9-017 upozorní na činnosti či podmínky, které jsou v rozporu s jeho zdravotním stavem, projeví dostatek kompetencí pro jejich úpravu potřebnou pro účast v nich
- CZB-TEV-003-ZV9-018 vyhledává a užívá upravené didaktické, sportovní a sportovně-kompenzační pomůcky přizpůsobené pro jeho zapojení do pohybových činností na úrovni TV, rekreace a sportu, diskutuje o jejich využití pro rekreační pohybové činnosti