identifikuje nebezpečné aktivity a situace vyskytující se v digitálním prostředí a odůvodní, proč je důležité chránit zde bezpečí své i ostatních, včetně ochrany osobních údajů
Komentář
OVU vede žáky k bezpečnému využívání digitálních technologií při práci, učení i ve volném čase. Rozvíjí dovednosti žáků aplikovat zásady bezpečného chování v digitálním prostředí (při používání počítače, mobilu), vyhodnotit rizika online komunikace a adekvátně reagovat na nevhodný nátlak. Při používání digitálních technologií žáci předcházejí situacím ohrožujícím tělesné i duševní zdraví. S nikým nesdílejí a nikde neuvádějí citlivé údaje ani nešíří důvěrné informace o sobě a jiných. Odmítají všechny projevy násilí a agrese při interakci v digitálním prostředí.
S rozvojem a dostupností digitálních technologií v posledních letech roste i charakter a množství různých druhů nástrah, se kterými se v digitálním prostředí mohou žáci setkat. Záměrem výuky je vést žáky ke zdravému a bezpečnému používání technologií pro potřeby jejich učení a poznávání, pro smysluplnou zábavu a kreativní činnost a pro potřeby každodenního života.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- dodržuje pravidla bezpečného pohybu na sociálních sítích a ochrany osobních dat
- vysvětlí, co znamená digitální identita a digitální stopa
- na příkladech popisuje konkrétní momenty spojené s budováním digitální identity, které považuje za vhodné a za nevhodné
- vysvětlí, jak mohou digitální technologie ovlivňovat celkovou pohodu, zdraví a bezpečí
- rozlišuje rizika a přínosy užívání digitálních technologií
- identifikuje rizika, která ho v digitálním prostředí mohou ohrozit (např. phishing, hoax, kybergrooming a nevhodný digitální obsah)
- o zjištěných nebezpečných aktivitách v digitálním prostředí informuje důvěryhodnou osobu
- uvede, jaké důsledky může mít chování v online prostředí na bezpečí a zdraví druhých lidí
- dodržuje pravidla bezpečného a zdraví neohrožujícího chování při práci s digitálními technologiemi
- analyzuje své chování v digitálním prostředí ve vztahu k budování své digitální identity a zanechávání digitální stopy
- předchází situacím ohrožujícím zdraví a bezpečí při práci s digitálními technologiemi
- dodržuje dobu stanovenou pro práci s digitálními zařízeními
- odpovědně využívá digitální technologie při komunikaci se složkami integrovaného záchranného systému a linkami bezpečí
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-002-ZV5-008 rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje
- CJS-CJS-002-ZV5-010 posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci odmítne nepříjemnou nebo rizikovou komunikaci