Aktivně přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu (osobní všestranné pohody).

KOS-WEL-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopní sdílet své pocity a zkušenosti, mají na práci adekvátní čas 
  • naplňuji základní předpoklady pro vznik pozitivních vztahů a prostředí důvěry (znám žáky jménem, jednám s nimi konzistentně a předvídatelně, dodržuji dohodnutá pravidla, uznávám vlastní chyby) 
  • komunikuji se žáky s respektem, tj. partnersky, vstřícně a otevřeně; projevuji zájem o každého žáka, nabízím žákům dialog a spolupráci, respektuji sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání jednotlivých žáků 
  • vytvářím situace a prostředí, ve kterých mají žáci příležitost poznávat sami sebe a rozvíjet sebeuvědomění (reflektivní aktivity, deníky, přehledy, diskuse o emocích aj.) 
  • vytvářím situace, při nichž se žáci mohou aktivně podílet na svém vlastním učení a rozhodování 
  • zařazuji prostor pro projektovou práci, volbu tématu či metod práce 
  • buduji kulturu vzájemné podpory a respektu mezi žáky (pravidla třídy, cíle třídy na dílčí etapy, mapu rozvoje KK třídy) 
  • vytvářím situace pro týmovou spolupráci a diskutuji se žáky o týmové spolupráci, sdílení pozitivních zážitků a vzájemnou pomoc 
  • přemýšlím o možnostech hodnocení, zpětné vazby ve vztahu k budování vlastního wellbeingu žáků 
  • zařazuji trénink relaxačních technik, aktivní odpočinek, pohybové chvilky, aktivní přestávky (na školní zahradě) 
  • vnímám pohybové aktivity žáků a jejich pobyt ve venkovním prostředí jako nedílnou součást vzdělávání 
  • výuku nevedu pouze ve školní třídě, vyhledávám benefity učení venku, v netradičním prostředí, pořádám exkurze 
  • pravidelně měním aktivity a činnosti v návaznosti na potřeby žáků 
  • v návaznosti na modelové situace upozorňuji žáky na otázky o významu péče o duševní zdraví (výživa, spánek, fyzická aktivita) a dalších faktorech ovlivňujících pohodu 
  • uvědomuji si vliv prostředí a prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků 
  • efektivně využívám různé možnosti přizpůsobení prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek v závislosti na zvolených cílech (aktivní výzdoba třídy – práce žáků, originalita, centra aktivit) 
  • nastavím jasná pravidla i v rámci digitální komunikace o výuce, úkolech, důležitých organizačních informacích, hodnocení 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: osobní naplnění 

  • Pojmenuje význam sebehodnoty a postupně se učí, jak využívat vlastní potenciál.
  • Pojmenovává, co ho baví, a ví, že dělat věci, které mu přinášejí radost, je v životě důležité.
  • Reflektuje vlastní chování a jednání a jeho dopady.
  • Uvede příklady využití vlastního potenciálu.

Komponenta: vlastní pohoda 

  • Pojmenuje situace, které mu způsobují stres.
  • Pojmenuje, co může v každodenním životě udělat, aby se cítil dobře/lépe.
  • Zapojuje do svého života aktivity, které mu pomáhají cítit se lépe.

Komponenta: hledání podpory v případě potřeby 

  • Orientuje se ve zdrojích podpory v blízkém i vzdálenějším okolí.
  • Ví, jaké existují možnosti podpory (zdroje poznání: vlastní prožitek pomoci od jiných, zkušenost s poskytováním podpory, teoretická základna, dostupné aplikace).
  • Řekne si o pomoc – chápe důležitost psychologické pomoci a podpory.
  • Ví, že všestranná pohoda (wellbeing) je jeho spoluzodpovědnost a je nutné na ní aktivně pracovat.

Komponenta: samostatnost, psychohygiena 

  • Hledá rovnováhu mezi společenskými aktivitami a hodnotně tráveným osobním časem.
  • Reflektuje, že duševní zdraví je stejně důležité jako to fyzické.
  • Pojmenuje alespoň základní návyky vlastní psychohygieny v modelových situacích i běžném životě.
  • Rozpoznává nežádoucí stres ve svém životě.
  • Aktivně odstraňuje případné stresory.

Očekávané výsledky učení