Aktivně přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu (osobní všestranné pohody).
KOS-WEL-000-ZV9-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopní sdílet své pocity a zkušenosti, mají na práci adekvátní čas
- naplňuji základní předpoklady pro vznik pozitivních vztahů a prostředí důvěry (znám žáky jménem, jednám s nimi konzistentně a předvídatelně, dodržuji dohodnutá pravidla, uznávám vlastní chyby)
- komunikuji se žáky s respektem, tj. partnersky, vstřícně a otevřeně; projevuji zájem o každého žáka, nabízím žákům dialog a spolupráci, respektuji sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání jednotlivých žáků
- vytvářím situace a prostředí, ve kterých mají žáci příležitost poznávat sami sebe a rozvíjet sebeuvědomění (reflektivní aktivity, deníky, přehledy, diskuse o emocích aj.)
- vytvářím situace, při nichž se žáci mohou aktivně podílet na svém vlastním učení a rozhodování
- zařazuji prostor pro projektovou práci, volbu tématu či metod práce
- buduji kulturu vzájemné podpory a respektu mezi žáky (pravidla třídy, cíle třídy na dílčí etapy, mapu rozvoje KK třídy)
- vytvářím situace pro týmovou spolupráci a diskutuji se žáky o týmové spolupráci, sdílení pozitivních zážitků a vzájemnou pomoc
- přemýšlím o možnostech hodnocení, zpětné vazby ve vztahu k budování vlastního wellbeingu žáků
- zařazuji trénink relaxačních technik, aktivní odpočinek, pohybové chvilky, aktivní přestávky (na školní zahradě)
- vnímám pohybové aktivity žáků a jejich pobyt ve venkovním prostředí jako nedílnou součást vzdělávání
- výuku nevedu pouze ve školní třídě, vyhledávám benefity učení venku, v netradičním prostředí, pořádám exkurze
- pravidelně měním aktivity a činnosti v návaznosti na potřeby žáků
- v návaznosti na modelové situace upozorňuji žáky na otázky o významu péče o duševní zdraví (výživa, spánek, fyzická aktivita) a dalších faktorech ovlivňujících pohodu
- uvědomuji si vliv prostředí a prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků
- efektivně využívám různé možnosti přizpůsobení prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek v závislosti na zvolených cílech (aktivní výzdoba třídy – práce žáků, originalita, centra aktivit)
- nastavím jasná pravidla i v rámci digitální komunikace o výuce, úkolech, důležitých organizačních informacích, hodnocení
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: osobní naplnění
- Pojmenuje význam sebehodnoty a postupně se učí, jak využívat vlastní potenciál.
- Pojmenovává, co ho baví, a ví, že dělat věci, které mu přinášejí radost, je v životě důležité.
- Reflektuje vlastní chování a jednání a jeho dopady.
- Uvede příklady využití vlastního potenciálu.
Komponenta: vlastní pohoda
- Pojmenuje situace, které mu způsobují stres.
- Pojmenuje, co může v každodenním životě udělat, aby se cítil dobře/lépe.
- Zapojuje do svého života aktivity, které mu pomáhají cítit se lépe.
Komponenta: hledání podpory v případě potřeby
- Orientuje se ve zdrojích podpory v blízkém i vzdálenějším okolí.
- Ví, jaké existují možnosti podpory (zdroje poznání: vlastní prožitek pomoci od jiných, zkušenost s poskytováním podpory, teoretická základna, dostupné aplikace).
- Řekne si o pomoc – chápe důležitost psychologické pomoci a podpory.
- Ví, že všestranná pohoda (wellbeing) je jeho spoluzodpovědnost a je nutné na ní aktivně pracovat.
Komponenta: samostatnost, psychohygiena
- Hledá rovnováhu mezi společenskými aktivitami a hodnotně tráveným osobním časem.
- Reflektuje, že duševní zdraví je stejně důležité jako to fyzické.
- Pojmenuje alespoň základní návyky vlastní psychohygieny v modelových situacích i běžném životě.
- Rozpoznává nežádoucí stres ve svém životě.
- Aktivně odstraňuje případné stresory.
Očekávané výsledky učení
Předcházející