Na základě vlastních experimentů popíše, co je zvuk, jeho vznik, vlastnosti a šíření; fyzikální vlastnosti zvuku dá do souvislosti s hudebním pohledem na zvuk.
CAP-FYZ-003-ZV9-008
Komentář:
V rámci OVU by se žák měl seznámit se vznikem zvuku a jeho vlastnostmi. Sluch je jeden ze smyslů, je proto užitečné rozumět zvuku jako fyzikálnímu jevu. Žák by se měl dozvědět i o škodlivosti přílišného hluku a možnostech, jak mu zabránit. Vzhledem k tomu, že se se zvukem setkává i v rámci hudební výchovy, nabízí se propojit oba pohledy (např. souvislost mezi frekvencí a výškou tónu).
Konkrétními zvuky, které žák pozoruje a vysvětluje, může být cokoliv z jeho okolí – hlas, struna na kytaře, zvuk reproduktoru, ale třeba i kmitající pravítko. Nejlépe dostupným kmitavým pohybem je pohyb závaží na pružině nebo kývání závaží na provázku. Vlnění se dobře demonstruje na řadě žáků nebo „slinky“ pružině, využít lze i nádobu s vodou.