Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.

Komentář:
Žák pracuje s poskytnutým modelem nebo si ho sám či ve skupině vytváří na základě vlastního pozorování organismu, pitvy, animace apod. V některých případech může být řešením využití virtuální pitvy. Žák by měl dávat do souvislosti stavbu orgánu s jeho funkcí a pro lepší pochopení základních procesů používat porovnání s běžným životem. Během výuky na 2. stupni by se měl žák práci s modely nebo tvorbě modelů a stavbě těla věnovat opakovaně u různých skupin organismů (rostlin a živočichů). Modelem rozumíme zjednodušené zobrazení, které vystihuje hlavní znaky a vztahy. Může mít formu 3D modelu, počítačové animace nebo například schématu či myšlenkové mapy.
Není žádoucí zacházet do podrobností (porovnávat například jednotlivé typy nervových soustav u bezobratlých).
U lidského těla je důležité věnovat dostatečnou pozornost tématu imunity, vysvětlení principu různých typů očkování a rizikům nadužívání antibiotik, aby na OVU mohl navazovat obor Výchova ke zdraví a bezpečí.
OVU souvisí s každodenní zkušeností žáka a umožňuje porozumění zásadám péče o vlastní zdraví.