Objasní základní vnější a vnitřní stavbu vybraných organismů včetně člověka a fungování těla jako celku s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav pomocí modelu.

CAP-PRI-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše s využitím předložené vizualizace stavbu těla člověka a přiřadí funkci jednotlivým částem s vhodným přirovnáním.


Úroveň: Na cestě

Popis:

stavba a funkce orgánů a orgánových soustav

  • pozoruje a popisuje uložení a tvar orgánů v organismu pomocí 3D modelu, VR modelu nebo preparovaného organismu (květ rostliny - pohlavní orgány, ryba - vnitřní orgány), např: uložení srdce pod plícemi a ochrana srdce a plic žebry a hrudní kostí, semena rostlin uložená uvnitř plodu či vně plodu …
  • tvar a velikost orgánů a vzájemně porovnává, popisuje jejich stavbu, pozoruje a porovnává tkáň orgánu (měkká, pevná, pružná…)
  • na základě pozorování nebo pitvy si vybere orgánovou soustavu daného živého organismu
  • samostatně nebo ve skupině analyzuje tvar jednotlivých orgánů a soustav a dává ho do souvislosti s funkcí na základě vlastního pozorování (zejm. zkušenosti s vlastním tělem) a práce s informačními zdroji
  • využívá vhodná přirovnání (např. srdce jako pumpa, cévy jako trubky) pro slovní popis 
  • s použitím modelu objasňuje, jak struktura souvisí s funkcí u jednotlivých orgánů a uvádí přitom znaky na viditelné i mikroskopické úrovni (zaměřuje se na ne/propustnost jednotlivých částí a povrchů, spotřebu energie a koloběh látek v rámci organismu)

tělo jako propojený celek

  • vysvětluje souvislost jednotlivých orgánů a jejich funkcí v rámci orgánové soustavy, při popisu funkce používá vhodnou terminologii také z jiných přírodovědných oborů (chemie, fyzika – př. rozpustnost, hustota, elektrický náboj)
  • dává do souvislosti různé orgánové soustavy, které se navzájem ovlivňují (nablízko i na dálku – pomocí hormonů apod.) a tvoří propojený celek, využívá přitom např. myšlenkovou mapu, kde zobrazí hlavní části a popíše jejich vztahy a výměnu látek a energií
  • na základě osobních zkušeností vyvodí reakci organismu na nepříznivé vnější podmínky (husí kůže v reakci na chlad, pocení v reakci na zimu …), zdůvodní účel reakce
  • vysvětlí na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji pojem obranyschopnost organismu (imunita)
  • uvede konkrétní příklady posilování imunity (vitamíny, otužování, očkování …)
  • vysvětlí účel užívání antibiotik při léčbě, pozitivní i negativní dopady na organismus 
  • vysvětlí, jak předcházet nežádoucím dopadům na zdraví (užití probiotik) a vysvětlí problém s nadužíváním antibiotik u lidí i zvířat (tvorba rezistence)
  • popíše pojem rezistence z hlediska organismů, které ji vytváří (rezistence jako obrana bakterie proti nepříznivým vnějším podmínkám)  

důsledky pro život organismů a člověka

  • pozoruje a porovnává orgánové soustavy a jejich funkce u různých skupin organismů pomocí obrazů nebo modelů 
  • vyvozuje podobnosti a rozdíly a zobecňuje, jaké životní funkce jsou vlastní všem živým organismům a jaké jsou společné pro člověka a ostatní živočichy
  • na základě znalostí o orgánových soustavách a jejich propojenosti v lidském těle vyvodí doporučení pro udržení vlastního zdraví a uvede přitom příklady vhodných postupů (cvičení, stravování) i souvisejících poruch či nemocí

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Halloweenská anatomie

Na příkladu nerealistických Halloweenských dekorací žáci analyzují správnost anatomického zobrazení živočichů a význam anatomie pro hybnost, stavbu a vzhled organismu. Úloha posiluje aktivní pozorování, využití znalostí anatomie, propojení jejích znalostí napříč živočišnými skupinami a mezipředmětové vztahy (matematika). 

Zadání pro žáky:

Předloženo vám bude několik Halloweenských dekorací prodávaných jedním z největších amerických obchodních řetězců Walmart. Vaším úkolem je posoudit, zda jsou realistické. Odpovídají tyto modely koster opravdu skutečným kostrám?

1. Určete, o jaké druhy nebo vyšší skupiny organismů (rod/třída) se jedná.

2. Porovnejte je s reálnou kostrou organismu (využij atlas, modely z kabinetu, internet…) a popište chyby v anatomii na prodávaných výrobcích.

3. Jakým způsobem by nalezené chyby ovlivnily hybnost, tedy způsob pohybu daného zvířete, pokud by takovou kostru skutečně mělo? Změnily by chyby na kostře i vzhled daného zvířete? Jak?

4. Na prodávaných dekoracích se objevují některé části těl, které bychom na fosiliích a kostrách zemřelých už nenašli. Jaké části těla už nenajdeme na fosiliích? Vysvětlete, proč se dané části nedochovají ve fosilním záznamu.

Popis ověřování: vyplněný pracovní list


Úroveň: Na začátku

Popis:

  • vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu organismů
  • identifikuje fenomény spojené se životními projevy vybrané skupiny organismů
  • pozoruje a popisuje rozdíly ve vzhledu mezi různě starými jedinci daného druhu
  • porovná shody a rozdíly v rozmanitosti mezi jedinci jednoho druhu v závislosti na pohlaví a vnitrodruhové variabilitě  

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Vymodeluj svou rostlinu

Žáci modelují tělo imaginární rostliny podle zadání, využívají pro tvar a funkci částí těla rostlin inspiraci z obrázků.

Zadání pro žáky:

  1. Z modelíny vymodeluj rostlinu, která bude mít alespoň jednu část odpovídající zobrazeným funkcím nebo vlastnostem.
  2. Popiš rostlinu a její vlastnosti, přizpůsobení prostředí tvarem a funkcí. Které orgány mají příslušnou funkci a proč?
  3. V jakém prostředí roste?
  4. Vymysli název rostliny, podle vybraných znaků.

Popis ověřování: rozhovor s žákem při práci na modelu, slovní popis v pracovním listu

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Model trávící soustavy

Žáci měli za úkol vytvořit doma model trávící soustavy z libovolného materiálu a přidat popisky.
Je vhodné žáky motivovat, aby uvažovali o struktuře orgánů a jejich funkci a podle toho volili vhodné materiály pro svůj model (pytel, láhev s octem, trubice). 
Úkol lze zadat do skupin při výuce venku a využít přírodní materiály (viz https://ucimesevenku.cz/laborator-venku/lidske-telo/).

Zadání pro žáky: 

Vytvořte model trávící soustavy z libovolného materiálu, který najdete, přidejte popisky. Vyberte pro svůj model vhodné předměty/materiály podle funkce a stavby jednotlivých orgánů. 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše tvar a stavbu jednotlivých orgánů a soustav a dává je do souvislosti s funkcí na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji.
  • Využívá vhodná přirovnání pro slovní popis a s použitím modelu objasňuje, jak struktura souvisí s funkcí u jednotlivých orgánů.
  • Dává do souvislosti různé orgánové soustavy, které se navzájem ovlivňují nablízko i na dálku (pomocí hormonů apod.) a tvoří propojený celek, ukáže hlavní části a popíše jejich vztahy včetně výměny látek a energie.
  • Vysvětlí působení antibiotik na organismus a jeho části, rizika jejich nadužívání a význam imunity včetně způsobů jejího posilování (např. očkováním).
  • Porovnává orgánové soustavy mezi sebou a také mezi různými skupinami organismů. 
  • Na základě znalostí o orgánových soustavách a jejich propojenosti v lidském těle vyvodí doporučení pro udržení vlastního zdraví a uvede přitom příklady vhodných postupů (zejména pohyb a stravování) i souvisejících poruch či nemocí.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Model ruky

Seznámíme žáky s hlavními pojmy týkajícími se anatomie ruky, včetně svalů a kostí. Vedeme diskuzi o základních funkcích svalů a o tom, jak jsou spojeny s kostmi.

  • Žáci si v malé skupině při dělení rolí (např. konstruktér, designér, fyziolog) si tvoří návrh modelu ruky, který následně realizují - používají dostupné materiály, jako jsou šablony, modelovací hmoty, provázky, karton a jiné vhodné materiály pro tvorbu modelu lidské ruky.
  • Po vytvoření modelu ruky žáci zkoušejí simulovat různé pohyby modelu ruky. Při tomto procesu si všímají, jak svaly pracují při různých pohybech, a jakým způsobem ovládají kosti.
  • Žáci prezentují své výtvory ostatním spolužákům, přitom sdílí postup jejich tvorby, na ukázkách pohybu ruky ukazují propojení svalů (šlach) ruky s kostrou ruky, čímž názorně vizualizují složité anatomické vztahy.

provazba s KK: Podporuji odpovědnost žáků za jejich učení tím, že jim vytvářím příležitosti aktivně využívat to, co se naučili.