Přírodopis
Obsah vzdělávacího oboru Přírodopis je specifický svým zaměřením na oceňování významu přírody a pochopení procesů, vztahů a jevů, které se v ní odehrávají. Směřuje k uvědomění, že lidé jsou součástí přírody. Vyzdvihuje význam přírody samotné a zdůrazňuje, jak dlouhodobý byl vývoj její současné podoby a jaké procesy k němu vedly. Současně nahlíží na přírodu jako životní prostředí pro veškeré organismy včetně člověka a jejich závislost na přírodních procesech a vzájemných vztazích s okolním prostředím. Vede k prohlubování vztahu k místu, rozvoji citlivosti k přírodě (environmentální senzitivity) a k reflexi etických otázek.
Očekávané výsledky učení vzdělávacího oboru jsou rozdělené do 5 tematických oblastí, vycházejících z klíčových oborových konceptů (Big Ideas of Science). Zohledňují porozumění genetickým a evolučním mechanismům, struktuře živých soustav a vzájemné interakci živé a neživé přírody.
Formulace výstupů zdůrazňují využívání badatelských metod (kladení si otázek, reflektování aktuálního stavu, experimentování a pozorování, hledání řešení) při zkoumání živých organismů a jevů v přírodním prostředí. Očekávané výsledky učení vedou k chápání významu péče a ochrany životního prostředí a zapojení žáků do nich.
Výuka na 1. stupni (v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět) klade důraz na rozvoj smyslového vnímání přírody, přímé pozorování přírody a jeho reflexi. Důležitý je rozvoj environmentální senzitivity, postojů a vztahu k přírodě. Výuka staví na hledání vztahů, souvislostí, shod a rozdílů s cílem utváření kategorií a jejich aplikaci.
Výuka na 2. stupni dále rozvíjí a prohlubuje základní vědecké postupy – pozorování, měření, používání slov a symbolů k popisu jevů a skutečností, vyvozování příčin, následků a souvislostí na základě pozorovaných jevů a objektů. Důraz se klade na práci s informačními zdroji, digitálními technologiemi a laboratorní a terénní práci. Organizace výuky umožňuje učení venku a v souvislostech a vede k aktivnímu zapojení žáků do péče o přírodu.
Hodnocení v oboru staví na průběžné zpětné vazbě k činnostem prováděným žáky při zkoumání přírody. To platí zejména u hodnocení vědeckých dovedností a postupů, např. pozorování, formulace domněnek, plánování postupů, tvorba grafů.
Při vypracování výstupů jsou žáci zapojováni do společné formulace kritérií. Po prezentaci probíhá hodnocení podle těchto kritérií od vrstevníků a od učitele. Důležitým nástrojem je také sebehodnocení. U zkušenostních výstupů je důležitá reflexe zážitku a vlastního zapojení do společné práce a návrhy na zlepšení organizace i typu činností do budoucna. U skupinové práce žáci hodnotí vlastní zapojení i celkově spolupráci ve skupině.
Pro hodnocení rozvoje znalostí a dovedností jsou vhodné úlohy zaměřené na pochopení základních principů formou vytváření schémat, grafů, koloběhů, potravních sítí apod. nebo komentování předložených zobrazení. U fylogenetických zobrazení nebo výstupů zaměřených na historii planety Země pracují žáci s oporou tohoto zobrazení, časové osy apod. Podobně u popisu orgánových soustav by žáci měli mít k dispozici modely nebo zobrazení.
Předmětem hodnocení u postojových cílů (např. vztah k přírodě, etické otázky) může být to, jak žák hodnoty, postoje, názory formuluje, jak je umí podpořit argumenty a ověřenými fakty, jak je schopen reflexe. Nástroji pro ověřování a hodnocení žáků mohou být písemné projevy, ústní vyjádření žáků, didaktické testy, myšlenkové mapy, pozorování práce žáka učitelem, hodnocení žákovských projektů, žákovského portfolia. Důležitými nástroji může být zpětná vazba od spolužáků a sebehodnocení žáka. U postojů a hodnot je vhodné vyhnout se standardizovanému testování.
Očekávané výsledky učení
Živé struktury a jejich funkce
- CAP-PRI-001-ZV9-001 rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku
- CAP-PRI-001-ZV9-002 na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka
- CAP-PRI-001-ZV9-003 vytvoří model základní vnější a vnitřní stavby vybraných organismů a člověka s vysvětlením funkce orgánů a orgánových soustav
- CAP-PRI-001-ZV9-004 vyvodí zásady pro zdravý životní styl na základě principů řízení organismu, imunity a metabolismu
Organismy a prostředí
- CAP-PRI-002-ZV9-005 vytvoří model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji
- CAP-PRI-002-ZV9-006 podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření
- CAP-PRI-002-ZV9-007 zapojí se do péče o přírodu ve svém okolí nebo do aktivit pro její obnovu
- CAP-PRI-002-ZV9-008 prozkoumá fungování prostředí jako systémů, určí v nich významné prvky a vztahy mezi nimi a navrhne, jak s nimi udržitelně nakládat
- CAP-PRI-002-ZV9-009 objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu
- CAP-PRI-002-ZV9-010 zhodnotí význam přírody pro život člověka na základě vědeckých důkazů a s využitím konkrétních příkladů
Rozmnožování a dědičnost
- CAP-PRI-003-ZV9-011 zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s příklady vlivu prostředí na znaky a vývoj druhu
- CAP-PRI-003-ZV9-012 zhodnotí význam DNA pro jedince, výhody a rizika jejího pozměňování
Evoluce a rozmanitost
- CAP-PRI-004-ZV9-013 vysvětlí, jak vzhled, chování a další vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít, rozmnožit se a předat jeho geny do dalších generací
- CAP-PRI-004-ZV9-014 popíše evoluci na příkladu konkrétní skupiny organismů s použitím vhodných zobrazení vývoje, zdůrazní přitom dlouhé časové škály
- CAP-PRI-004-ZV9-015 na základě pozorování a společných diskusí analyzuje shody a rozdíly ve vývoji a životních projevech mezi člověkem a ostatními živočichy
- CAP-PRI-004-ZV9-016 reflektuje svůj vztah k přírodě na základě aktivit podporujících environmentální senzitivitu, ocenění rozmanitosti a chápání evoluční příbuznosti lidí a ostatních organismů
Dynamická planeta
- CAP-PRI-005-ZV9-017 hodnotí význam minerálů, hornin a půdy na základě zkoumání jejich vlastností a práce s informačními zdroji
- CAP-PRI-005-ZV9-018 vysvětlí vztah mezi pohyby litosférických desek a vznikem a přeměnou hornin na základě studia informačních zdrojů a vlastního modelování
- CAP-PRI-005-ZV9-019 objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu
- CAP-PRI-005-ZV9-020 s využitím časové osy a informačních zdrojů posuzuje události v historii Země (včetně vymírání v současnosti) a dokládá je na příkladech hornin a zkamenělin