Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.

CAP-PRI-002-ZV9-004
divider

Komentář:

Vztahy mezi organismy v ekosystému mohou být různé (dravec–kořist, parazitismus, mutualistické – např. opylovači). V ekosystému kolují stále stejné látky (prvky). Energie v různé podobě proudí od Slunce přes rostliny díky fotosyntéze k dalším organismům, je skladována v různých podobách. Popis ekosystému zahrnuje produktivitu prostředí a zohlednění relativní četnosti odpovídající postavení organismů v potravní síti. 

Model je zjednodušená reprezentace reality, může mít různé podoby (schéma, myšlenková mapa, 3D model, dioráma, živý model v akváriu/teráriu atd.). Žák model sám vytvoří, je tedy také schopný vysvětlit vztahy a popsat je.

OVU vede k porozumění, že různé ekosystémy (les, pole, louka, zahrada, rybník apod.) jsou velmi komplexní (mají přírodní i člověkem vytvořené složky a složitou síť materiálových, energetických a informačních vazeb), mají systémový charakter a lze objevovat obecné zákonitosti jejich fungování (např. vliv pozitivní a negativní zpětné vazby na vývoj systému) a od těchto zákonitostí odvozovat, jak s nimi zacházet udržitelněji.  

Obsah vychází ze zkušeností žáků, současně reprezentuje nejdůležitější oborové koncepty a metody poznávání nebo práce (pozorování, tvorba modelu) typické pro danou vzdělávací oblast. OVU rozvíjí celostní (holistické) a souvislostní (systémové) myšlení žáka. 

Očekávané výsledky učení