realizuje aktivity podle vlastních či skupinových postupů

KPP-REA-000-ZV9-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE

  • motivuji a vyzývám žáky k přebírání iniciativy v učení i praktickém životě
  • nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle, inovativními originálními přístupy
  • začleňuji do výuky kurzy přiměřené věku žáků zabývající se základy projektového managementu (plánování, organizování, řízení a sledování projektů od počáteční fáze až po dokončení)
  • pracuji se žáky na komplexním inovativním procesu Design Thinking, který je strukturován do pěti klíčových kroků: empatie - porozumění potřebám cílové skupiny, definice - co je třeba řešit, generování nápadů, vytváření různých prototypů a jejich testování s uživateli
  • poskytuji žákům nástroje a techniky pro rozhodování, jako je vytváření seznamů pro a proti a využívání rozhodovacích tabulek, kde sloupce reprezentují různé možnosti a řádky kritéria nebo faktory
  • zapojuji žáky do řízení a realizace akcí, žáci jsou (spolu)organizátory, (spolu)tvůrci různých aktivit školy: školní časopisy, besídky, výstavy, zahradní slavnosti a organizace zájmových kroužků pro veřejnost (spojení školy a komunity), sportovní turnaje, aktivity žákovského parlamentu, školní výlety, divadelní představení, dobrovolnické akce apod.
  • podporuji žáky a zaměřuji se na práci se zpětnou vazbou a reflexí – žáci oceňují, co se jim povedlo, pojmenovávají, co příště udělat jinak a jak, aby proces řízení a realizace zkvalitnili, pracují s chybou 
  • předkládám žákům téma hodnocení a minimalizace rizik, podporuji aplikaci jejich prevence do žákovských aktivit, projektů
  • přináším žákům příležitosti pro praktické trénování schopnosti rychle reagovat na změny, aplikovat kreativní myšlenky a inovace do praxe, transformovat tradiční procesy
  • zprostředkovávám žákům možnosti účasti na soutěžích a akcích s inovačním potenciálem, například Soutěž a podnikej, startupové aktivity inovačních center, Impact Hubu, otevřené dílny pro žáky typu FabLab, programy a metodická podpora pro žáky ve Střediscích ekologické výchovy aj.
  • reaguji na poptávku žáků, v kterých inovačních dovednostech se chtějí zlepšit
  • inspiruji a motivuji žáky pro rozvoj jejich inovačních dovedností ve volnočasových aktivitách, například zprostředkováním nabídky či realizací kroužků, táborů, letních žákovských škol zaměřených na výchovu k podnikavosti
  • podporuji ve škole interdisciplinární vzdělávání, které umožňuje žákům vidět věci z různých perspektiv a přicházet s inovačními myšlenkami
  • začleňuji inovativní myšlenky a přístupy do svých vzdělávacích aktivit, jsem pro žáky inspirací

Hodnoty

  • Sdílené poznání
  • Podpora udržitelných technologií a inovací

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

komponenta: přebírání iniciativy

  • zahajuje aktivity nebo řešení problémů ve škole i v běžném životě mimo školu
  • motivuje vrstevníky k větší aktivitě
  • přebírá zodpovědnost za proces seberozvoje
  • konkrétními aktivitami přispívá k udržitelnému rozvoji ve svém okolí i ve světě

komponenta: rozvažování a volba

  • rozhoduje se mezi různými možnostmi a zvažuje, co udělá nebo jak se zachová
  • postupuje při rozhodování obvykle následujícími kroky - identifikuje situaci, problém, který vyžaduje výběr
  • shromažďuje informace, data bádáním, experimentováním, konzultacemi i z vlastních zkušeností
  • stanovuje kritéria výběru
  • porovnává různé možnosti, které má k dispozici
  • vybírá nejlepší volbu pro danou situaci

komponenta: řízení realizace

  • vytyčuje si pro realizaci akce konkrétní cíle a časový harmonogram
  • rozděluje úkoly a deleguje odpovědnost
  • zajišťuje komunikaci a spolupráci mezi lidmi v realizačním týmu 
  • sleduje a vyhodnocuje průběh realizace, porovnává ho s plánem
  • přijímá opatření k nápravě odchylek a přizpůsobuje proces měnícím se okolnostem
  • projevuje samostatnost a zdravé sebevědomí i v dalších a složitější aktivitách

komponenta: minimalizace rizik

  • zařazuje do žákovských aktivit a projektů proces vyhodnocení a minimalizace rizik
  • vyhodnocuje potenciální dopady realizace nápadů a využívání příležitostí na cílovou skupinu a životní prostředí
  • včas rozpoznává potenciální rizika
  • stanovuje kroky pro minimalizaci rizik 
  • průběžně přezkoumává stav rizik a upravuje plány podle aktuální situace

komponenta: aplikace kreativních myšlenek či inovací

  • začleňuje kreativní myšlenky a inovativní přístupy do různých aktivit a projektů
  • transformuje procesy tak, aby byly schopné rychle reagovat na změny
  • reflektuje, uvědomuje si kvalitu toho, co dělá
  • navrhuje a plánuje nezbytné kroky ke zlepšení procesu

Očekávané výsledky učení