realizuje aktivity podle vlastních či skupinových postupů
KPP-REA-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- motivuji a vyzývám žáky k přebírání iniciativy v učení i praktickém životě
- nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle, inovativními originálními přístupy
- začleňuji do výuky kurzy přiměřené věku žáků zabývající se základy projektového managementu (plánování, organizování, řízení a sledování projektů od počáteční fáze až po dokončení)
- pracuji se žáky na komplexním inovativním procesu Design Thinking, který je strukturován do pěti klíčových kroků: empatie - porozumění potřebám cílové skupiny, definice - co je třeba řešit, generování nápadů, vytváření různých prototypů a jejich testování s uživateli
- poskytuji žákům nástroje a techniky pro rozhodování, jako je vytváření seznamů pro a proti a využívání rozhodovacích tabulek, kde sloupce reprezentují různé možnosti a řádky kritéria nebo faktory
- zapojuji žáky do řízení a realizace akcí, žáci jsou (spolu)organizátory, (spolu)tvůrci různých aktivit školy: školní časopisy, besídky, výstavy, zahradní slavnosti a organizace zájmových kroužků pro veřejnost (spojení školy a komunity), sportovní turnaje, aktivity žákovského parlamentu, školní výlety, divadelní představení, dobrovolnické akce apod.
- podporuji žáky a zaměřuji se na práci se zpětnou vazbou a reflexí – žáci oceňují, co se jim povedlo, pojmenovávají, co příště udělat jinak a jak, aby proces řízení a realizace zkvalitnili, pracují s chybou
- předkládám žákům téma hodnocení a minimalizace rizik, podporuji aplikaci jejich prevence do žákovských aktivit, projektů
- přináším žákům příležitosti pro praktické trénování schopnosti rychle reagovat na změny, aplikovat kreativní myšlenky a inovace do praxe, transformovat tradiční procesy
- zprostředkovávám žákům možnosti účasti na soutěžích a akcích s inovačním potenciálem, například Soutěž a podnikej, startupové aktivity inovačních center, Impact Hubu, otevřené dílny pro žáky typu FabLab, programy a metodická podpora pro žáky ve Střediscích ekologické výchovy aj.
- reaguji na poptávku žáků, v kterých inovačních dovednostech se chtějí zlepšit
- inspiruji a motivuji žáky pro rozvoj jejich inovačních dovedností ve volnočasových aktivitách, například zprostředkováním nabídky či realizací kroužků, táborů, letních žákovských škol zaměřených na výchovu k podnikavosti
- podporuji ve škole interdisciplinární vzdělávání, které umožňuje žákům vidět věci z různých perspektiv a přicházet s inovačními myšlenkami
- začleňuji inovativní myšlenky a přístupy do svých vzdělávacích aktivit, jsem pro žáky inspirací
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: přebírání iniciativy
- zahajuje aktivity nebo řešení problémů ve škole i v běžném životě mimo školu
- motivuje vrstevníky k větší aktivitě
- přebírá zodpovědnost za proces seberozvoje
- konkrétními aktivitami přispívá k udržitelnému rozvoji ve svém okolí i ve světě
komponenta: rozvažování a volba
- rozhoduje se mezi různými možnostmi a zvažuje, co udělá nebo jak se zachová
- postupuje při rozhodování obvykle následujícími kroky - identifikuje situaci, problém, který vyžaduje výběr
- shromažďuje informace, data bádáním, experimentováním, konzultacemi i z vlastních zkušeností
- stanovuje kritéria výběru
- porovnává různé možnosti, které má k dispozici
- vybírá nejlepší volbu pro danou situaci
komponenta: řízení realizace
- vytyčuje si pro realizaci akce konkrétní cíle a časový harmonogram
- rozděluje úkoly a deleguje odpovědnost
- zajišťuje komunikaci a spolupráci mezi lidmi v realizačním týmu
- sleduje a vyhodnocuje průběh realizace, porovnává ho s plánem
- přijímá opatření k nápravě odchylek a přizpůsobuje proces měnícím se okolnostem
- projevuje samostatnost a zdravé sebevědomí i v dalších a složitější aktivitách
komponenta: minimalizace rizik
- zařazuje do žákovských aktivit a projektů proces vyhodnocení a minimalizace rizik
- vyhodnocuje potenciální dopady realizace nápadů a využívání příležitostí na cílovou skupinu a životní prostředí
- včas rozpoznává potenciální rizika
- stanovuje kroky pro minimalizaci rizik
- průběžně přezkoumává stav rizik a upravuje plány podle aktuální situace
komponenta: aplikace kreativních myšlenek či inovací
- začleňuje kreativní myšlenky a inovativní přístupy do různých aktivit a projektů
- transformuje procesy tak, aby byly schopné rychle reagovat na změny
- reflektuje, uvědomuje si kvalitu toho, co dělá
- navrhuje a plánuje nezbytné kroky ke zlepšení procesu
Očekávané výsledky učení
Předcházející