Realizuje aktivity podle vlastních či skupinových postupů.

KPP-REA-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • motivuji a vyzývám žáky k přebírání iniciativy v učení i praktickém životě
  • nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle, inovativními originálními přístupy
  • začleňuji do výuky kurzy přiměřené věku žáků zabývající se základy projektového managementu (plánování, organizování, řízení a sledování projektů od počáteční fáze až po dokončení)
  • pracuji se žáky na komplexním inovativním procesu Design Thinking, který je strukturovaný do pěti klíčových kroků: empatie – porozumění potřebám cílové skupiny, definice – co je třeba řešit, generování nápadů, vytváření různých prototypů a jejich testování s uživateli
  • poskytuji žákům nástroje a techniky pro rozhodování, jako je vytváření seznamů pro a proti a využívání rozhodovacích tabulek, kde sloupce reprezentují různé možnosti a řádky kritéria nebo faktory
  • zapojuji žáky do řízení a realizace akcí, žáci jsou (spolu)organizátory, (spolu)tvůrci různých aktivit školy: školní časopisy, besídky, výstavy, zahradní slavnosti a organizace zájmových kroužků pro veřejnost (spojení školy a komunity), sportovní turnaje, aktivity žákovského parlamentu, školní výlety, divadelní představení, dobrovolnické akce apod.
  • podporuji žáky a zaměřuji se na práci se zpětnou vazbou a reflexí – žáci oceňují, co se jim povedlo, pojmenovávají, co příště udělat jinak a jak, aby proces řízení a realizace zkvalitnili, pracují s chybou 
  • předkládám žákům téma hodnocení a minimalizace rizik, podporuji aplikaci jejich prevence do žákovských aktivit, projektů
  • přináším žákům příležitosti pro praktické trénování schopnosti rychle reagovat na změny, aplikovat kreativní myšlenky a inovace do praxe, transformovat tradiční procesy
  • zprostředkovávám žákům možnosti účasti na soutěžích a akcích s inovačním potenciálem, například Soutěž a podnikej, startupové aktivity inovačních center, Impact Hubu, otevřené dílny pro žáky typu FabLab, programy a metodická podpora pro žáky ve střediscích ekologické výchovy
  • reaguji na poptávku žáků, v kterých inovačních dovednostech se chtějí zlepšit
  • inspiruji a motivuji žáky pro rozvoj jejich inovačních dovedností ve volnočasových aktivitách, například zprostředkováním nabídky či realizací kroužků, táborů, letních žákovských škol zaměřených na výchovu k podnikavosti
  • podporuji ve škole interdisciplinární vzdělávání, které umožňuje žákům vidět věci z různých perspektiv a přicházet s inovačními myšlenkami
  • začleňuji inovativní myšlenky a přístupy do svých vzdělávacích aktivit, jsem pro žáky inspirací

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: přebírání iniciativy

  • Zahajuje aktivity i náročnější akce a projekty nebo řešení problémů ve škole i v běžném životě mimo školu.
  • Motivuje vrstevníky k větší aktivitě v rámci školy i v běžném životě mimo školu.
  • Přebírá zodpovědnost za proces seberozvoje.
  • Z vlastní iniciativy se účastní nebo organizuje aktivity zaměřené na udržitelný rozvoj ve svém okolí i mimo něj.

Komponenta: rozvažování a volba

  • Identifikuje situaci nebo problém, který vyžaduje volbu z možností.
  • Shromáždí informace nezbytné pro rozhodování, čerpá z vlastních zkušeností i konzultací a získává data prostřednictvím bádání nebo experimentování.
  • Po zvážení priorit stanoví kritéria, která mu pomohou porovnat různé možnosti a vybrat z nich tu nejlepší; poté se rozhodne, co udělá nebo jak se zachová.

Komponenta: řízení realizace

  • Vytyčuje konkrétní cíle a podrobný časový harmonogram pro realizaci každé větší akce.
  • V realizačním týmu rozděluje menší i větší úkoly a deleguje odpovědnosti za jejich plnění.
  • Zajišťuje komunikaci a spolupráci mezi členy realizačního týmu.
  • Pravidelně sleduje a vyhodnocuje průběh realizace, porovnává ho s plánem.
  • Přijímá opatření k nápravě odchylek a přizpůsobuje proces realizace měnícím se okolnostem.
  • Projevuje samostatnost a zdravé sebevědomí při náročnějších aktivitách, akcích i složitějších projektech.

Komponenta: minimalizace rizik

  • Zařazuje do žákovských aktivit a projektů pravidelný proces vyhodnocení a minimalizace rizik.
  • Stanovuje kroky k minimalizaci rizik, pravidelně přezkoumává jejich stav a upravuje plány realizace podle aktuální situace.
  • Vyhodnocuje potenciální dopady realizace nápadů a využívání příležitostí na cílovou skupinu a životní prostředí.

Komponenta: aplikace kreativních myšlenek či inovací

  • Začleňuje kreativní myšlenky a inovativní přístupy do své práce, různých aktivit a projektů.
  • Transformuje procesy tak, aby dokázal rychle a efektivně reagovat na změny.
  • Reflektuje kvalitu toho, co dělá, a uvědomuje si, jak jeho kreativní nápady a inovativní přístupy ovlivňují výsledek aktivit či projektů.

Očekávané výsledky učení