Realizuje aktivity podle vlastních či skupinových postupů.
KPP-REA-000-ZV9-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- motivuji a vyzývám žáky k přebírání iniciativy v učení i praktickém životě
- nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle, inovativními originálními přístupy
- začleňuji do výuky kurzy přiměřené věku žáků zabývající se základy projektového managementu (plánování, organizování, řízení a sledování projektů od počáteční fáze až po dokončení)
- pracuji se žáky na komplexním inovativním procesu Design Thinking, který je strukturovaný do pěti klíčových kroků: empatie – porozumění potřebám cílové skupiny, definice – co je třeba řešit, generování nápadů, vytváření různých prototypů a jejich testování s uživateli
- poskytuji žákům nástroje a techniky pro rozhodování, jako je vytváření seznamů pro a proti a využívání rozhodovacích tabulek, kde sloupce reprezentují různé možnosti a řádky kritéria nebo faktory
- zapojuji žáky do řízení a realizace akcí, žáci jsou (spolu)organizátory, (spolu)tvůrci různých aktivit školy: školní časopisy, besídky, výstavy, zahradní slavnosti a organizace zájmových kroužků pro veřejnost (spojení školy a komunity), sportovní turnaje, aktivity žákovského parlamentu, školní výlety, divadelní představení, dobrovolnické akce apod.
- podporuji žáky a zaměřuji se na práci se zpětnou vazbou a reflexí – žáci oceňují, co se jim povedlo, pojmenovávají, co příště udělat jinak a jak, aby proces řízení a realizace zkvalitnili, pracují s chybou
- předkládám žákům téma hodnocení a minimalizace rizik, podporuji aplikaci jejich prevence do žákovských aktivit, projektů
- přináším žákům příležitosti pro praktické trénování schopnosti rychle reagovat na změny, aplikovat kreativní myšlenky a inovace do praxe, transformovat tradiční procesy
- zprostředkovávám žákům možnosti účasti na soutěžích a akcích s inovačním potenciálem, například Soutěž a podnikej, startupové aktivity inovačních center, Impact Hubu, otevřené dílny pro žáky typu FabLab, programy a metodická podpora pro žáky ve střediscích ekologické výchovy
- reaguji na poptávku žáků, v kterých inovačních dovednostech se chtějí zlepšit
- inspiruji a motivuji žáky pro rozvoj jejich inovačních dovedností ve volnočasových aktivitách, například zprostředkováním nabídky či realizací kroužků, táborů, letních žákovských škol zaměřených na výchovu k podnikavosti
- podporuji ve škole interdisciplinární vzdělávání, které umožňuje žákům vidět věci z různých perspektiv a přicházet s inovačními myšlenkami
- začleňuji inovativní myšlenky a přístupy do svých vzdělávacích aktivit, jsem pro žáky inspirací
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: přebírání iniciativy
- Zahajuje aktivity i náročnější akce a projekty nebo řešení problémů ve škole i v běžném životě mimo školu.
- Motivuje vrstevníky k větší aktivitě v rámci školy i v běžném životě mimo školu.
- Přebírá zodpovědnost za proces seberozvoje.
- Z vlastní iniciativy se účastní nebo organizuje aktivity zaměřené na udržitelný rozvoj ve svém okolí i mimo něj.
Komponenta: rozvažování a volba
- Identifikuje situaci nebo problém, který vyžaduje volbu z možností.
- Shromáždí informace nezbytné pro rozhodování, čerpá z vlastních zkušeností i konzultací a získává data prostřednictvím bádání nebo experimentování.
- Po zvážení priorit stanoví kritéria, která mu pomohou porovnat různé možnosti a vybrat z nich tu nejlepší; poté se rozhodne, co udělá nebo jak se zachová.
Komponenta: řízení realizace
- Vytyčuje konkrétní cíle a podrobný časový harmonogram pro realizaci každé větší akce.
- V realizačním týmu rozděluje menší i větší úkoly a deleguje odpovědnosti za jejich plnění.
- Zajišťuje komunikaci a spolupráci mezi členy realizačního týmu.
- Pravidelně sleduje a vyhodnocuje průběh realizace, porovnává ho s plánem.
- Přijímá opatření k nápravě odchylek a přizpůsobuje proces realizace měnícím se okolnostem.
- Projevuje samostatnost a zdravé sebevědomí při náročnějších aktivitách, akcích i složitějších projektech.
Komponenta: minimalizace rizik
- Zařazuje do žákovských aktivit a projektů pravidelný proces vyhodnocení a minimalizace rizik.
- Stanovuje kroky k minimalizaci rizik, pravidelně přezkoumává jejich stav a upravuje plány realizace podle aktuální situace.
- Vyhodnocuje potenciální dopady realizace nápadů a využívání příležitostí na cílovou skupinu a životní prostředí.
Komponenta: aplikace kreativních myšlenek či inovací
- Začleňuje kreativní myšlenky a inovativní přístupy do své práce, různých aktivit a projektů.
- Transformuje procesy tak, aby dokázal rychle a efektivně reagovat na změny.
- Reflektuje kvalitu toho, co dělá, a uvědomuje si, jak jeho kreativní nápady a inovativní přístupy ovlivňují výsledek aktivit či projektů.
Očekávané výsledky učení
Předcházející