Pro řešení problému vytvoří tabulku evidence dat a stanoví pravidla pro práci se záznamy.

Komentář:
Existuje velké množství praktických problémů, které řešíme pomocí evidence většího množství dat různého typu. Při návrhu evidence dat se žák učí data logicky organizovat pomocí tabulky či více tabulek. Navrhuje strukturu tabulky a pravidla pro její použití. Při práci s tabulkou využívá možnost práce ve sdíleném prostředí (například formuláře, cloudové tabulky).
Žák by měl identifikovat, jaké informace (datové položky) jsou potřebné pro řešení daného problému, a navrhnout, jak je nejlépe uspořádat do tabulky. V databázovém systému, případně v tabulkovém editoru vytvoří sloupce pro jednotlivé datové položky a určí typy dat, které budou v těchto sloupcích uložené (např. text, číslo, datum).
Kromě samotné struktury tabulky žák také definuje, jak se s daty v tabulce pracuje. Určí pravidla pro přidávání nových záznamů, aktualizaci existujících záznamů, mazání záznamů, ale také například pravidla pro validaci dat (jak zkontrolovat, že data jsou správně a kompletně zadaná) nebo jejich zabezpečení. V souladu se stanovenými pravidly nastavuje přístupová práva k datům. Z pravidel také vyplývá, jak korespondují data a skutečnosti, které reprezentují.
Ve světě informačních systémů je správa dat klíčová. Informační systémy v podstatě sbírají, ukládají, zpracovávají a prezentují data. Aby mohl systém efektivně fungovat, musí být data správně strukturovaná a musí existovat jasná pravidla pro jejich správu. Schopnost navrhnout tabulku a pravidla pro práci s daty je tedy základní dovedností pro kohokoli, kdo chce (musí) pracovat s informačními systémy nebo je navrhovat.
Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:
- určil, jak při řešení problému využije evidenci dat: formuloval problém, vysvětlil zamýšlený účel tabulky, určil základní informace, které má evidence dat poskytovat (výstupy),
- navrhl tabulku pro evidenci dat: určil, v jakém nástroji tabulku zpracuje, určil, jak získá data do tabulky, navrhl strukturu tabulky, určil pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat,
- vytvořil tabulku pro evidenci dat: vytvořil tabulku, nastavil pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat,
- ověřil funkčnost evidence dat: navrhl, realizoval a vyhodnotil zkoušku (pilot) evidence dat, opravil chyby, případně navrhl vylepšení.
Gradace spočívá ve volbě složitosti problému, který žáci řeší, vždy by mělo jít o situaci, která je žákům blízká z praktického života. Postupně se seznamují s různými typy dat i možnostmi spolupráce při vytváření a užívání tvořené evidence, tj. roste složitost pravidel a rolí v evidenci.