Vyvíjí/inovuje matematické modely.

ZGM-MOD-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: zkušenost s modely

  • Řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech.
  • Využívá a vytváří matematické modely reálných situací.
  • Aplikuje vlastní zkušenosti, úsudek a získaný matematický aparát.
  • Hledá efektivní postupy.
  • Rozhoduje se o počtu opakování řešení modelových situací, na základě toho tvoří modely a upravuje postupy a struktury.
  • Pracuje s chybou jako součástí získávání zkušeností.
  • Argumentuje své poznatky, které eviduje a matematizuje (dokáže přehledně zaznamenat postup řešení problému s využitím výrazů s čísly i s proměnnými).
  • Používá a vytváří matematické modely reálných situací.

Komponenta: odhad a zobecňování modelů

  • Při opakovaném setkání s problémem (modelovou situací) rozpozná vzájemné vztahy a souvislosti mezi modelovými situacemi.
  • Analyzuje souvislosti, dokládá je konkrétními důkazy vzájemných vztahů a tyto souvislosti zobecňuje.
  • Využívá a vhodně upravuje matematické modely reálných situací.
  • K popisu a vyhodnocení využívá míru abstrakce (zaznamená postup řešení problému s využitím výrazů s proměnnými).
  • Argumentuje své závěry.

Komponenta: záznam modelů

  • Identifikuje vzájemné vztahy a souvislosti v kontextu reálného života a v nově zažívané situaci.
  • Aplikuje matematické modely a zákonitosti logiky při predikci vývoje a následně při rozhodování.
  • Hledá příležitosti k přenášení zákonitostí v nejrůznějších kontextech svého každodenního života.
  • Zařadí je do pro něj již známé struktury souvislostí.
  • Kreativně dokáže již známé modely upravit pro nově vzniklou situaci.
  • Zhodnotí přínos identifikovaných souvislostí v kontextu reálného života.
  • Kriticky hodnotí aplikované matematické modely a ověřuje jejich platnost v reálném kontextu.
  • Vnímá složitost reálného světa, formuluje poznatek použitelnosti matematických modelů v různorodých situacích nebo naopak možnosti vyjádřit jednu situaci různými modely.
  • Argumentuje své závěry.
  • Reflektuje své postupy.

Očekávané výsledky učení