vyvíjí/inovuje matematické modely

ZGM-MOD-000-ZV9-001
divider

Komentář

STRATEGIE UČITELE:

Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.

Hodnoty

  • Sdílené poznání
  • Podporující technologie

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

PROJEVY ŽÁKA:

komponenta: zkušenost s modely

  • řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech
  • využívá a vytváří matematické modely reálných situací
  • aplikuje vlastní zkušenosti, úsudek a získaný matematický aparát
  • hledá efektivní postupy
  • rozhoduje se o počtu opakování řešení modelových situací, na základě toho tvoří modely a upravuje postupy a struktury
  • pracuje s chybou
  • argumentuje své poznatky, které eviduje a matematizuje (dokáže přehledně zaznamenat postup řešení problému s využitím výrazů s čísly i s proměnnými)
  • používá a vytváří matematické modely reálných situací.

komponenta: odhad zobecňování kognitivních modelů

  • při opakovaném setkání s problémem (modelovou situací) rozpozná vzájemné vztahy a souvislosti mezi modelovými situacemi
  • souvislosti analyzuje, dokládá je konkrétními důkazy vzájemných vztahů a tyto souvislosti zobecňuje využívá a vhodně upravuje matematické modely reálných situací
  • k popisu a vyhodnocení využívá míru abstrakce (zaznamená postup řešení problému s využitím výrazů s proměnnými)
  • své závěry argumentuje

komponenta: záznam modelů

  • identifikuje vzájemné vztahy a souvislosti v kontextu reálného života a v nově zažívané situaci
  • aplikuje matematické modely a zákonitosti logiky při predikci vývoje a následně při rozhodování
  • hledá příležitosti k přenášení zákonitostí v nejrůznějších kontextech svého každodenního života
  • zařadí je do pro něj již známé struktury souvislostí
  • kreativně dokáže již známé modely upravit pro nově vzniklou situaci
  • zhodnotí přínos identifikovaných souvislostí v kontextu reálného života
  • kriticky hodnotí aplikované matematické modely a ověřuje jejich platnost v reálném kontextu
  • vnímá složitost reálného světa, formuluje poznatek možnosti použitelnosti matematických modelů v různorodých situacích a naopak jedna situace může být vyjádřena různými modely
  • argumentuje své závěry
  • reflektuje své postupy

Očekávané výsledky učení