Vyvíjí/inovuje matematické modely.
ZGM-MOD-000-ZV9-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: zkušenost s modely
- Řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech.
- Využívá a vytváří matematické modely reálných situací.
- Aplikuje vlastní zkušenosti, úsudek a získaný matematický aparát.
- Hledá efektivní postupy.
- Rozhoduje se o počtu opakování řešení modelových situací, na základě toho tvoří modely a upravuje postupy a struktury.
- Pracuje s chybou jako součástí získávání zkušeností.
- Argumentuje své poznatky, které eviduje a matematizuje (dokáže přehledně zaznamenat postup řešení problému s využitím výrazů s čísly i s proměnnými).
- Používá a vytváří matematické modely reálných situací.
Komponenta: odhad a zobecňování modelů
- Při opakovaném setkání s problémem (modelovou situací) rozpozná vzájemné vztahy a souvislosti mezi modelovými situacemi.
- Analyzuje souvislosti, dokládá je konkrétními důkazy vzájemných vztahů a tyto souvislosti zobecňuje.
- Využívá a vhodně upravuje matematické modely reálných situací.
- K popisu a vyhodnocení využívá míru abstrakce (zaznamená postup řešení problému s využitím výrazů s proměnnými).
- Argumentuje své závěry.
Komponenta: záznam modelů
- Identifikuje vzájemné vztahy a souvislosti v kontextu reálného života a v nově zažívané situaci.
- Aplikuje matematické modely a zákonitosti logiky při predikci vývoje a následně při rozhodování.
- Hledá příležitosti k přenášení zákonitostí v nejrůznějších kontextech svého každodenního života.
- Zařadí je do pro něj již známé struktury souvislostí.
- Kreativně dokáže již známé modely upravit pro nově vzniklou situaci.
- Zhodnotí přínos identifikovaných souvislostí v kontextu reálného života.
- Kriticky hodnotí aplikované matematické modely a ověřuje jejich platnost v reálném kontextu.
- Vnímá složitost reálného světa, formuluje poznatek použitelnosti matematických modelů v různorodých situacích nebo naopak možnosti vyjádřit jednu situaci různými modely.
- Argumentuje své závěry.
- Reflektuje své postupy.
Očekávané výsledky učení
Předcházející