vyvíjí/inovuje matematické modely
ZGM-MOD-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
PROJEVY ŽÁKA:
komponenta: zkušenost s modely
- řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech
- využívá a vytváří matematické modely reálných situací
- aplikuje vlastní zkušenosti, úsudek a získaný matematický aparát
- hledá efektivní postupy
- rozhoduje se o počtu opakování řešení modelových situací, na základě toho tvoří modely a upravuje postupy a struktury
- pracuje s chybou
- argumentuje své poznatky, které eviduje a matematizuje (dokáže přehledně zaznamenat postup řešení problému s využitím výrazů s čísly i s proměnnými)
- používá a vytváří matematické modely reálných situací.
komponenta: odhad zobecňování kognitivních modelů
- při opakovaném setkání s problémem (modelovou situací) rozpozná vzájemné vztahy a souvislosti mezi modelovými situacemi
- souvislosti analyzuje, dokládá je konkrétními důkazy vzájemných vztahů a tyto souvislosti zobecňuje využívá a vhodně upravuje matematické modely reálných situací
- k popisu a vyhodnocení využívá míru abstrakce (zaznamená postup řešení problému s využitím výrazů s proměnnými)
- své závěry argumentuje
komponenta: záznam modelů
- identifikuje vzájemné vztahy a souvislosti v kontextu reálného života a v nově zažívané situaci
- aplikuje matematické modely a zákonitosti logiky při predikci vývoje a následně při rozhodování
- hledá příležitosti k přenášení zákonitostí v nejrůznějších kontextech svého každodenního života
- zařadí je do pro něj již známé struktury souvislostí
- kreativně dokáže již známé modely upravit pro nově vzniklou situaci
- zhodnotí přínos identifikovaných souvislostí v kontextu reálného života
- kriticky hodnotí aplikované matematické modely a ověřuje jejich platnost v reálném kontextu
- vnímá složitost reálného světa, formuluje poznatek možnosti použitelnosti matematických modelů v různorodých situacích a naopak jedna situace může být vyjádřena různými modely
- argumentuje své závěry
- reflektuje své postupy