Využívá obecné matematické modely v kontextu.
ZGM-MOD-000-ZV5-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků pomocí učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: zkušenost s modely
- Řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech modelováním.
- Využívá metodu pokus–omyl.
- Kontroluje použité matematické modely na základě svých předchozích poznatků.
- Volí si k řešení úlohy vhodný matematický aparát.
- Utváří si modely na základě opakování modelových situací.
- Slovně vyjadřuje své poznatky, které eviduje záznamem pomocí matematického jazyka.
- Pracuje s chybou jakou součástí získávání zkušeností.
Komponenta: odhad a zobecňování modelů
- Řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech.
- Identifikuje souvislosti mezi modelovými situacemi a dokáže v nich rozpoznat matematický problém.
- Řeší modelováním, vytvoří obecný model pro danou situaci.
- Eviduje souvislosti mezi modely a zaznamená postupy řešení.
- Slovně popíše souvislosti a vzájemné vztahy, argumentuje své závěry.
- Při popisu využívá běžný jazyk i písemný zápis s určitou mírou zobecnění pomocí symbolického jazyka.
- Pracuje s chybou jako součástí odhadů a zobecňujících postupů.
Komponenta: záznam modelů
- Uvědomuje si souvislosti s předchozím zobecněným modelem v nově zažívané situaci.
- Uvědomuje si, že jedna situace může být vyjádřena různými modely.
- Tvořivě aplikuje své poznatky zákonitostí.
- Eviduje své postupy záznamem pomocí matematického jazyka.
- Využívá názorné grafické modely k popisu reálné situace (např. číselnou osu a nákres).
- Vyhodnocuje přínos využití modelu v nově zažívané situaci.
- Argumentuje své závěry využití konkrétního modelu.
- Reflektuje využití konkrétního modelu.