využívá obecné matematické modely v kontextu
ZGM-MOD-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
PROJEVY ŽÁKA:
komponenta: zkušenost s modely
- řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech modelováním,
- využívá metodou pokus - omyl
- využívá svých postupů vytvořených z předchozích poznatků, volí si k řešení úlohy vhodný matematický aparát
- rozhoduje se o počtu opakování řešení modelových situací a na základě toho si tvoří modely
- slovně vyjadřuje své poznatky, které eviduje záznamem pomocí jazyka matematiky, symbolů, geometrických modelů, tabulek, grafů apod.
- pracuje se svou chybou
komponenta: odhad zobecňování kognitivních modelů
- řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech
- identifikuje souvislosti mezi modelovými situacemi dokáže v nich rozpoznat matematický problém
- řeší modelováním, vytvoří obecný model pro danou situaci
- eviduje souvislosti mezi kognitivními modely a zaznamená postupy řešení
- slovně popíše souvislosti a vzájemné vztahy, argumentuje své závěry.
- při popisu využívá běžný jazyk i písemný zápis s určitou mírou zobecnění pomocí symbolického jazyka
- pracuje s chybou
komponenta: záznam modelů
- uvědomuje si souvislosti s předchozím zobecněným modelem v nové zažívané situaci
- uvědomuje si, že jedna situace může být vyjádřena různými modely
- tvořivě aplikuje své poznatky zákonitostí
- eviduje své postupy záznamem pomocí jazyka matematiky, symbolů, geometrických modelů, tabulek, grafů apod.,
- využívá názorné grafické modely k popisu reálné situace (např. číselnou osu a nákres)
- usiluje o vyhodnocení přínosu využití modelu v nově zažívané situaci
- argumentuje své závěry
- reflektuje své postupy