Využívá obecné matematické modely v kontextu.

ZGM-MOD-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků pomocí učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: zkušenost s modely

  • Řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech modelováním.
  • Využívá metodu pokus–omyl.
  • Kontroluje použité matematické modely na základě svých předchozích poznatků.
  • Volí si k řešení úlohy vhodný matematický aparát.
  • Utváří si modely na základě opakování modelových situací.
  • Slovně vyjadřuje své poznatky, které eviduje záznamem pomocí matematického jazyka.
  • Pracuje s chybou jakou součástí získávání zkušeností.

Komponenta: odhad a zobecňování modelů

  • Řeší problémy (modelové situace) v různých kontextech.
  • Identifikuje souvislosti mezi modelovými situacemi a dokáže v nich rozpoznat matematický problém.
  • Řeší modelováním, vytvoří obecný model pro danou situaci.
  • Eviduje souvislosti mezi modely a zaznamená postupy řešení.
  • Slovně popíše souvislosti a vzájemné vztahy, argumentuje své závěry.
  • Při popisu využívá běžný jazyk i písemný zápis s určitou mírou zobecnění pomocí symbolického jazyka.
  • Pracuje s chybou jako součástí odhadů a zobecňujících postupů.

Komponenta: záznam modelů

  • Uvědomuje si souvislosti s předchozím zobecněným modelem v nově zažívané situaci.
  • Uvědomuje si, že jedna situace může být vyjádřena různými modely.
  • Tvořivě aplikuje své poznatky zákonitostí.
  • Eviduje své postupy záznamem pomocí matematického jazyka.
  • Využívá názorné grafické modely k popisu reálné situace (např. číselnou osu a nákres).
  • Vyhodnocuje přínos využití modelu v nově zažívané situaci.
  • Argumentuje své závěry využití konkrétního modelu.
  • Reflektuje využití konkrétního modelu.

Očekávané výsledky učení