znázorní konkrétní situaci na základě její analýzy a určení významných prvků a vztahů mezi nimi
Komentář
Žák pozoruje, zkoumá konkrétní situaci či problém a snaží se jí (mu) porozumět. Identifikuje klíčové prvky nebo složky situace, které jsou pro porozumění situaci nezbytné. Například, pokud by situací byl ekosystém lesa, žák by mohl identifikovat stromy, zvířata a podnebí jako významné prvky. Rozpoznává vztahy a interakce mezi identifikovanými prvky situace. V příkladu ekosystému např. rozebírá vztah strom–zvíře (potrava, úkryt…), vztah podnebí–stromy, podnebí–zvířata.
Na základě analýzy situace, identifikace klíčových prvků a porozumění vztahům mezi nimi situaci vizuálně znázorňuje pomocí obrázku, diagramu, modelu či jiné vizuální reprezentace.
Modelovat situace není pouze o tvorbě obrázků či diagramů, ale o schopnosti žáka analyzovat, chápat a propojovat informace a myšlenky.
Znázorňování konkrétní situace učí žáka strukturovat informace, rozlišovat podstatné od nepodstatného, identifikovat souvislosti a zjednodušovat složitosti. Usnadňuje zapamatování a přehlednost informací, což je důležité pro efektivní čtení a učení, je také užitečné pro komunikaci a sdílení informací s ostatními. Schopnost analyzovat umožňuje rozvoj klíčové kompetence k řešení problémů.
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pozoruje situaci a popisuje jednotlivé prvky, které v situaci nalezne
- objevuje mezi prvky jejich vzájemné vztahy
- popíše situaci na základě své předchozí zkušenosti
- hledá odpovědi na „jak“ a „proč“
- chápe, že prvky jsou úzce propojené a vzájemně závislé, že jakákoli změna v jednom z nich okamžitě ovlivní i ostatní
- popisuje, vysvětluje, vyhodnocuje konkrétní situaci
- řeší konkrétní nebo modelovou situaci
- shrne odpovědi, znázorní výsledky týkající se dané situace (bez nebo s využitím technologií)