Data, informace a modelování

divider

S daty pracují počítače i my, když přemýšlíme. Informace zpřesňují naše představy o světě a tím nám pomáhají správně se rozhodovat. Řadu podrobností přitom pomíjíme a pracujeme jen s tím, co je pro danou situaci důležité. Vznikají tak zjednodušující reprezentace, modely. Abychom je mohli ukládat a spolehlivě a levně přenášet a kopírovat, kódujeme je do posloupností znaků – písmen, nul a jedniček atp.

V informatice se žák učí nejen využívat hotové modely, ale také vytvářet nové. Postupuje při tom cílevědomě, sleduje záměr vyřešit daný problém, hledá rovnováhu mezi rozsahem a složitostí modelu a jednoduchostí jeho použití. Hodnotí spolehlivost získávaných informací a míru jistoty, s jakou se podle nich může rozhodovat. Nalézání efektivních reprezentací složitých skutečností je předpokladem úspěšné komunikace, učení i řešení problémů.

Na 1. stupni si žák začíná všímat dat kolem sebe a reflektuje, jak mu mohou být užitečná. Tvoří první schematické modely situací a využívá je k získání informací. 

Na 2. stupni už se žák seznamuje s pokročilejším kódováním a modely, které sám tvoří, včetně grafů a trénování modelů strojového učení. Zvyká si na to, že informace jsou správné jen s určitou pravděpodobností.

Očekávané výsledky učení