odvodí informace z daného modelu
Komentář
Žák analyzuje a interpretuje zjednodušené znázornění skutečného světa nebo systému. Jde o jednoduché příklady, např. diagram znázorňující životní cyklus rostliny, mapa sítě veřejné dopravy. Žák zkoumá tento model a získává z něj užitečné informace a chápe konkrétní aspekty znázorněného systému, např. na základě mapy dopravní sítě může žák určit, jak jsou jednotlivé části města propojené dopravními linkami. Informace získané z modelu používá k řešení problémů a k odpovědím na otázky.
S modely se žák bude běžně setkávat v průběhu života. Schopnost orientovat se v různých schématech, znázorněních a grafech zjednodušuje komunikaci i vzájemné porozumění. Modelování je základním nástrojem pro pochopení a zjednodušení složitých konceptů a systémů. Práce s modely pomáhá rozvíjet schopnost analyzovat, kriticky myslet a řešit problémy, tedy dovednosti užitečné napříč různými předměty a v životě obecně. Porozumění a interpretace modelů v mladším věku připravuje žáka na pokročilejší témata v informatice, jako je algoritmizace, programování, informační systémy a analýza dat.
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- zkoumá a určuje jednotlivé prvky v modelu
- určuje vztahy mezi prvky v modelu
- formuluje informace, které se dají vyčíst z modelu
- vyvodí, co lze z modelu vyčíst a co model představuje