využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás
CJS-CJS-001-ZV5-002
Komentář
Cílem očekávaného výsledku učení je postupnými kroky rozvíjet schopnost žáka číst a tvořit mapy, ať už papírové, či elektronické, a rozvíjet tím prostorové myšlení a různé způsoby jeho vyjadřování.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pomocí obrázkových znaků čte i vytvoří mapu známého místa
- na základě znalosti názvů světových stran přiřazuje světové strany zdánlivým pohybům Slunce po obloze v průběhu dne (východ–západ)
- zorientuje mapu
- na mapě identifikuje světovou stranu, kde se určitý bod z pohledu čtenáře mapy nachází
- používá legendu mapy
- identifikuje v mapě místa a krajinné prvky, a to v jemu blízkých místech a regionech
- s pomocí světových stran popisuje relativní polohu objektů a jevů v mapě
- orientuje se pomocí mapy a mapových aplikací
- určí vzdálenost dvou míst na mapě
- popíše vyhledanou trasu v turistické mapě z hlediska reliéfu a typu krajiny a zdůvodní její volbu
- vybere vhodnou mapu vzhledem k účelu
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- GEO-GEO-001-ZV9-001 kriticky využívá mapy a další zdroje geografických dat pro vlastní učení i každodenní poznávání reality
- GEO-GEO-001-ZV9-002 využívá geotechnologie k získávání, zpracování, vizualizaci a sdílení geografických dat za účelem řešení reálných problémů
- GEO-GEO-002-ZV9-009 posoudí možnosti rozvoje různých typů sídel na základě porozumění jejich geografické poloze, funkcím a struktuře