dodržuje pravidla bezpečného pohybu a pobytu v různém prostředí, prokáže zodpovědné jednání při styku s neznámými osobami, předměty a látkami
CJS-CJS-005-ZV5-023
Komentář
Žák je veden k dodržování pravidel bezpečného pohybu ve venkovním prostředí, zejména při akcích organizovaných školou, které probíhají mimo areál školy. Osvojuje si základní pravidla bezpečného pohybu a pobytu v přírodě (např. školní výlety, školy v přírodě). Učí se předvídat nebezpečné situace při oslovení cizím člověkem. Je potřeba, aby už na 1. stupni bezpečně zacházel s elektrickými přístroji, protože jsou běžnou součástí jeho života.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- vyhodnocuje místa ve svém okolí z hlediska bezpečnosti pro pohyb a pobyt dětí, upozorňuje na možná rizika, nebezpečí zdůvodňuje
- zhodnotí z hlediska bezpečnosti svou cestu do školy a další místa svého obvyklého pohybu mimo domov a školu
- dává do rámcových souvislostí rizika pro pohyb a chování ve vnějším prostředí a povětrnostní podmínky
- uvádí možná ohrožení, která mohou vzniknout při kontaktu s neznámými lidmi, zvířaty, předměty
- v modelových situacích předvádí, jak by se zachoval v situacích ohrožení, a způsob chování zdůvodňuje
- při akcích školy se řídí zásadami bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
- vyhodnocuje kritická místa a situace ohrožující jeho život a zdraví v modelových situacích
- rozliší, na koho se má obrátit, a upozorní na nebezpečnou situaci (např. volně pobíhající pes, oslovení neznámým člověkem)
- sdělí své vědomosti a zkušenosti týkající se bezpečného zacházení s elektrickými přístroji
- vyvodí pravidla bezpečného zacházení s elektrickými přístroji a zformulovaná pravidla znázorní (např. obrázky nebezpečných situací s varováním, scénka)
- rozeznává piktogramy související s elektrickými přístroji
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-001-ZV9-006 zhodnotí rizika práce s běžně dostupnými chemickými látkami a pracuje s nimi bezpečně
- CAP-FYZ-004-ZV9-011 zapojí elektrický obvod, změří v něm vybrané elektrické veličiny a na základě měření najde souvislost mezi nimi
- CZB-VZB-003-ZV9-010 zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit
- CZB-VZB-003-ZV9-012 chová se zodpovědně, předvídavě a bezpečně ve škole, v neznámém prostředí i v prostředí virtuální reality, při styku s neznámými osobami, zvířaty a nebezpečnými předměty