vymezí hlavní typy krajiny a demonstruje rozdíly mezi nimi z hlediska přírody a lidské společnosti na úrovni lokální, regionální a globální
CJS-CJS-001-ZV5-001
Komentář
Žák si na základě faktické a konceptuální znalosti typologie krajin rozvíjí schopnost uvažovat o vzájemné podmíněnosti, propojenosti a vzájemném ovlivňování přírody a lidské společnosti v krajině. Vychází z vlastního pozorování místa, kde žije, a postupně přechází ke globálnějšímu pohledu.
Hodnoty
- Zdravá planeta
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- na základě vlastního pozorování popíše krajinu ve svém okolí
- rozlišuje, které prvky a objekty v okolní krajině jsou přírodního původu a které jsou dílem člověka
- popíše základní typy krajin podle nadmořské výšky a uvádí konkrétní příklady na lokální, regionální úrovni
- popíše základní typy krajin podle zeměpisné polohy a uvádí konkrétní příklady na globální úrovni
- zařadí vybranou krajinu do systémů typů krajin podle nadmořské výšky a zeměpisné polohy
- diskutuje, jak typ krajiny ovlivňuje místní přírodu (živočichy a rostliny)
- diskutuje, jaké důsledky má využití vybraných typů krajiny na život člověka
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAP-PRI-002-ZV9-009 objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu
- GEO-GEO-002-ZV9-006 zdůvodní vznik a rozmístění tvarů zemského povrchu jakožto faktoru ovlivňujícího další přírodní procesy a lidské aktivity
- GEO-GEO-002-ZV9-007 interpretuje prostorové uspořádání půd a bioty a jejich změny jako výsledek společného působení klimatu, reliéfu a lidských aktivit
- GEO-GEO-002-ZV9-009 posoudí možnosti rozvoje různých typů sídel na základě porozumění jejich geografické poloze, funkcím a struktuře
- GEO-GEO-003-ZV9-014 popíše shodné a rozdílné charakteristiky míst a regionů a způsoby, jakým ovlivňují život v ostatních místech a regionech
- GEO-GEO-003-ZV9-015 doloží konkrétními příklady rozdílnou prezentaci míst a regionů v reálném i mediálním světě a její dopady na vnímání daných míst a regionů
- GEO-GEO-003-ZV9-016 odůvodní svou identifikaci s určitým místem i regiony různého řádu a komunitou lidí, kteří tam žijí
- GEO-GEO-004-ZV9-018 uplatní na základě porozumění základní principy udržitelnosti v různém prostorovém a časovém kontextu