Vymezí hlavní typy krajiny a demonstruje rozdíly mezi nimi z hlediska přírody a lidské společnosti na úrovni lokální, regionální a globální.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- odlišuje typy krajiny v okolí své obce (např. les, pole, louka)
Ilustrace
Krátký textový popis:
Vyhledá v krajině v okolí školy odlišné typy krajiny a popíše, v čem se liší. Popíše, k čemu je člověk využívá. Vyhledá cestu k nim z místa školy. Fotografie daných míst umístí na jednoduchém plánu okolí obce tam, kde se nacházejí.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zařadí krajinu na základě pozorování reálné krajiny, fotografie, filmu/videa do systému typu krajin a diskutuje možnou zeměpisnou polohu.
- Odvozuje a dokládá jednoduché zákonitosti a principy, které v libovolné krajině pozoruje.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Příběh krajiny: S použitím fotografie některého ze základních typů krajiny (poušť, polární pustina / v ČR Krkonoše, Polabí) žák vypráví její příběh, který se opírá o pozorovatelná fakta. Žák popíše, co v krajině vidí, určí a obhájí, kde se krajina může nacházet z hlediska nadmořské výšky i polohy v rámci světa/ČR, vyhledá, jaká zvířata a rostliny v krajině mohou žít, s oporou o pozorované popíše, jaké mohou být aktivity lidí, kteří v krajině žijí, co na krajinu mohlo mít vliv v minulosti (lze i s pomocí historického snímku či mapy) a jak by mohla krajina vypadat v budoucnu.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Základně charakterizuje krajinu na základě pozorování reálné krajiny, fotografie, filmu/videa podle charakteristik jako je členitost, nadmořská výška, (mikro)klima, biota, lidské aktivity, své úvahy podpoří vhodnými mapami. Najde místo, na němž by se daná krajina mohla vyskytovat, a to na úrovni ČR, Evropy i světa, a zdůvodní svoji volbu (např. u fotografie písečné pouště či tropického deštného lesa popíše srážky a teploty, které jsou s danou oblastí spojeny, a typickou faunu i flóru, které jsou na tyto podmínky adaptovány. Pomocí atlasu, encyklopedie či aplikace atlas.mapy.cz vyhledá místa, odkud by fotografie mohla pocházet). Argumentuje základní principy, jak člověk specifičnost dané krajiny využíval a využívá, případně jak se využívání krajiny v čase mění.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- odlišuje typy krajiny v rámci České republiky
- popíše základní typy krajin podle zeměpisné polohy a uvádí konkrétní příklady na lokální, regionální a globální úrovni
- diskutuje, jaké důsledky má využití vybraných typů krajiny na život člověka
Ilustrace
Krátký textový popis:
Rozliší modelová území znázorňující základní typy krajiny. Podle fotografie určí, zda jde o krajinu spíše na vysočině či v nížině, s vysokým či nízkým množstvím srážek, v teplejší či v chladnější oblasti apod. Popíše, jaká biota je pro ni typická a jak ji člověk vzhledem k těmto podmínkám využívá. Popíše, v čem člověk krajinu pozměnil.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše hlavní typy krajiny a rozezná jejich rozdíly, polohu svého bydliště na mapě, začlenění své obce (města) do příslušného kraje.