Místo, kde žijeme
Žák se učí na základě poznávání nejbližšího okolí, vztahů a souvislostí v něm chápat organizaci života v rodině, ve škole, v obci, ve společnosti. Učí se do tohoto každodenního života vstupovat s vlastní aktivitou a představami, hledat nové i zajímavé věci a bezpečně se v tomto světě pohybovat. Důraz je kladen na praktické poznávání místních a regionálních skutečností a na utváření přímých zkušeností žáka. Různé činnosti a úkoly by měly přirozeným způsobem v žákovi probudit kladný vztah k místu jeho bydliště, postupně rozvíjet jeho národní cítění a vztah k naší zemi.
Očekávané výsledky učení
1. stupeň, 5. ročník
- CJS-CJS-001-ZV5-001 vymezí hlavní typy krajiny a demonstruje rozdíly mezi nimi z hlediska přírody a lidské společnosti na úrovni lokální, regionální a globální
- CJS-CJS-001-ZV5-002 využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás
- CJS-CJS-001-ZV5-003 uvede příklady dokládající, že člověk, společnost a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí
- CJS-CJS-001-ZV5-004 posoudí na základě lokalizace specifika vlastního regionu, krajů ČR, sousedních států ČR a vybraných států v odlišných částech Evropy i světa a vliv těchto specifik na život v nich
- CJS-CJS-001-ZV5-005 prokáže pochopení principu hlasování a jeho významu pro život v demokratické společnosti
- CJS-CJS-001-ZV5-006 prokáže porozumění roli politiků, prezidenta, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace
- CJS-CJS-001-ZV5-007 vyhledá odpovědi na otázky související s činností obecního úřadu v dané lokalitě